Balatoni Monika – miután októberben, négy hónappal a kormányalakítás után leváltották a kulturális diplomáciáért felelős államtitkári posztjáról a Külgazdasági és Külügyminisztériumban – 2014. november elseje óta látta el a biennále nemzeti biztosi feladatait.
Kinevezése után Bálint Anna kritikus és Kertész László művészettörténész bojkottfelhívást tett közzé a 2015-ös Velencei Képzőművészeti Biennále magyar kiállítására, amelyben úgy fogalmaztak, a művészeti színtér „meglepetéssel és egyben felháborodással értesült róla, hogy a felelős miniszter az 56. Velencei Biennále nemzeti biztosának – a biennálék egy híján 100 éves története során eddig példátlan módon – megfelelő szakmai kompetenciákkal nem rendelkező személyt nevezett ki.” Annyi bizonyos, színházi dramaturgként Balatoni Monikának nem szakterülete a képzőművészet.
A Velencei Biennále nemzeti biztosi feladatait korábban a Műcsarnok mindenkori vezetője látta el. Az idei biennále pályázatának kiírását a Műcsarnok volt főigazgatója, az időközben menesztett Gulyás Gábor készítette elő, azt az L. Simon László közelinek tartott szervezet, a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány hozta nyilvánosságra múlt év novemberében, miközben a nemzeti biztosi irodát a Ludwig Múzeum szakmai felügyelete alá helyezte az Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A magyar kiállítás – Cseke Szilárd képzőművész és German Kinga kurátor Fenntartható identitás című projektje – figyelemre méltó produkció, Cseke Szilárd neve rákerült egy húsz kiemelkedő teljesítményt nyújtott kelet-európai művész nevét felsoroló listára. A biennále Arany Oroszlánját a diaszpórában élő örmény művészek munkáiból válogató kiállításával Örményország nyerte el.
Velencei szereplésünk legutóbb augusztus végén került reflektorfénybe, mikor aktivisták egy csoportja NATO-szögesdróttal és az illegális bevándorlóknak szóló, a kormány által használt óriásplakátok másolatával vette körbe a biennále magyar pavilonjának bejáratát. A biennále november 22-én zár.