A gyereknevelés egyik sarkalatos pontja a fejlesztés, amelynek leghatékonyabb eszköze a zenei nevelés. Ma már senki sem vitatkozik azzal a tudomány különböző kutatási területeiről bizonyított megállapítással, hogy a művészet, azon belül is a zenei nevelés nagymértékben hozzájárul a harmonikusabb, teljesebb élethez, a nagyobb kreativitáshoz, és sok tekintetben a tanulás más területeit is segíti.
Arról nem is beszélve, hogy a jellemfejlődés szempontjából is komoly hatással van a gyerekre mind az aktív zenélés, mind az igényes zenehallgatás: a másikra való odafigyelés, az együttműködés, a befogadás-elfogadás attitűdje korán és spontán alakul ki ennek kapcsán. Nem véletlen, hogy a művészek általában sokkal érzékenyebbek a társadalmi és szociális problémákra is.
Tény, hogy a zenélő gyerekeknek javul a szociális viselkedésük és az iskolai teljesítményük, a zenetagozatos általános iskolákban kevesebb a kiközösített tanulók száma, valamint a zenei nevelés kimutathatóan hozzájárul az agresszió csökkentéséhez, mivel a zene tapintatosságra és odafigyelésre tanít, a zenetanulás pedig pozitív lelki, intellektuális és szociális hatással bír. Éppen ezért Otto Schily német belügyminiszter 2002-ben odáig ment, hogy egyenesen azt mondta: aki zeneiskolákat zár be, árt a belbiztonságnak.
Valaha a zenehallgatás közösségi élmény volt, a társasági élet elmaradhatatlan része, az utóbbi évtizedekben viszont egyre inkább visszaszorult a fülhallgatók magányába. Az élő zene azonban most is közösségteremtő. A kor szokásait egyre több zenész is követi, ma már a zene házhoz megy: sok együttes kitelepíti a koncertjeit az iskolákba, művelődési házakba, szabadtérre.
Több helyre, például az Erkel Színházba akár egy mozijegy áráért is elmehetünk, egyszóval lassan elfogynak a kifogások arra nézve, hogy miért is nem jár a társadalom többsége legalább alkalmanként igényes koncertekre. Pedig ennek is oka van: annyira marginális kérdéssé vált az otthoni és iskolai zenei nevelés, hogy manapság a legtöbb fiatal még a legalapvetőbb zenei ismeretekkel sem rendelkezik.
Itt is a zenei élet igyekezett megoldást találni, és beavató, ismeretterjesztő előadásokkal, könnyen elérhető, iskolai foglalkozásokkal, interaktív programokkal próbálja megszólítani a felnövekvő nemzedéket. Mindez azonban csak akkor lesz hatékony, ha ehhez olyan támogató hozzáállás társul a család és az iskola részéről, amely segíti, hogy az egyszeri élményt továbbiak kövessék, és az értékes zene szeretete, annak minden pozitív hozadékával beépüljön a fiatalok természetes igényei közé.
A zene világnapja erről is szól.