Október végéig Milánó leginkább a világkiállítás lázában ég, amelyen 144 ország képviselteti magát önálló pavilonnal. S ahány pavilon, annyi kiállítás: az expón mintegy húszmillió látogató érdeklődéséért folyik a versengés. Milánó a művészet kedvelőinek elsősorban a Scalát jelenti – a jeles operaház mindennap előadást tart a világkiállításon –, valamint Leonardo da Vinci remekművét, Az utolsó vacsorát, amelyet csak akkor láthatunk saját szemünkkel egy negyedórára a Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumában, ha hónapokkal korábban megvesszük a belépőt.
Leonardo jelen van az Ambrosiana Könyvtár és képtár gyűjteményében is, sőt, két évvel ezelőtt a Sforza-kastély restaurálása során, a Sala delle Asse teremben megtalálták egyik feledésbe merült falfestményét: így azt a helyiséget, melyet a XVIII. században a Habsburg Birodalom katonái istállóként használtak, most büszkén mutogatnak. S hogy ne legyen annyira „szegényes” a kínálat, Michelangelo néhány befejezetlen szobra is a Sforza-várba került.
Kétségtelen, képzőművészeti szempontból Leonardo neve a legnagyobb Milánóban – a Palazzo Realéban júliusban bezárt Leonardo-tárlat több mint 230 ezer látogatót vonzott –, ám a legjobb tanítványának tartott Bernardino Luini is igencsak jelentős. Bár életrajzi adat kevés maradt fenn róla, annál több művet hagyott hátra, jórészt az ő falképei díszítik a „milánói Sixtus-kápolnának” is hívott San Maurizio al Monastero Maggiorét is.
A múzeumként és koncertteremként működő templom restaurálását idén júniusban fejezték be, Luini és három fiának újra ragyogó színekben pompázó falfestményei pedig olyan lenyűgöző hatást váltanak ki a látogatóból, mint Michelangelo római remeklése – csak ezúttal a bibliai jeleneteket, a szentek életének egy-egy epizódját felelevenítő képek alakjai nem drámaiak, inkább olyan sejtelmes mosollyal néznek vissza ránk, ahogy csak Leonardo modelljei – mint Mona Lisa – képesek.
Igaz, Bernardino Luinitól a drámai ábrázolásmód sem áll távol: a San Giorgio al Palazzo templomban nemrég restaurálták a Passió kápolnát, amelyben Luini öt képpel beszéli el Krisztus szenvedéstörténetét, s ezek is kétségbevonhatatlan remekművek. Egyébként mind a San Maurizio, mind a San Giorgio kápolnájának restaurálását részben magáncégek szponzorálták, amelyek amúgy a milánói kiállításokat is támogatják.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!