– Van olyan, amit az ember csak úgy elénekel, és van olyan, ami az élete részévé válik?
– Ha innen közelítjük, akkor azért valahol minden szerep beépül az ember életébe. Bár nincs repertoáron, és tulajdonképpen csak egy próbálkozásnak indult, nemrég Bartók Kékszakállújában Juditot énekeltem, és a szerep teljesen beépült a gondolataimba, az érzéseimbe, a zeneiségembe.
– Általában mezzoszopránok éneklik.
– Igen, és nagy kihívás volt, mert akusztikusan hozzá is szokott a közönség, hogy a mezzók a középlágéban sokkal teltebb, erőteljesebb hangot produkálnak, mint ahogy én megközelítettem Juditot. Különben Bartók is azt írta, hogy Judit: szoprán. Nem gondolt ő súlyos hangra, persze szopránon belül is sokféle színű hang van, és azt gondolom, hogy itt a színen van a lényeg. Ez is nagyon érdekes Bartóknál, nem? Ír egy olyan darabot, amit ennyiféle nő elénekelhet. Judit ugyanis nem mindig ugyanaz a nő. A Kékszakállú sokkal statikusabb, mindig másban keresi ugyanazt.
– Ha Judit ennyire megfogta, valamilyen formában a repertoárba is beépülhet?
– Kis színházban. Nem tudom nagy színházban elképzelni. Egy kamara méretű színházban tudok gondolkodni a darabbal kapcsolatban, illetve filmen. Rettenetesen izgat a film mint műfaj. Több filmtervem is van.
– A Kékszakállúra?
– Más témában, de a Kékszakállút is el tudom képzelni filmen. Létezik különben filmverzió, az stúdiófelvétel volt.
– Ön kint forgatná?
– Mondjuk úgy, hogy másképp.
– Más műfaj, de szintén újdonság Frenák Pállal közös produkciója. Mire számíthatunk?
– Nagyon remélem, hogy elsősorban egy szép és mély zenei élményre, de ez az este annyiban lesz más, mint a hagyományos dalestek, hogy nem az lesz a színpadkép, hogy áll a zongora mellett a reflektorfényben egy énekes, hanem egy másik művészeti ág, a tánc is bekapcsolódik a zenébe.
– Mennyire áll önhöz közel a tánc mint műfaj?
– Annyira, hogy ha az életem másképp alakul, akkor táncos vagyok, és most koreográfusként dolgozom. Ezért is örülök, hogy ez a találkozás létrejött. Mielőtt elmentem Frenákék legújabb darabjára, a Birdie-re a Müpába, megnéztem a filmet is, és teljesen magával ragadott, amit láttam. Úgy éreztem, hogy Frenák Pálnak nagyon hasonló elgondolásai vannak a művészetről. Ez mindkettőnknek új terület, szokatlan helyzet, amiből remélem, hogy egészen káprázatos alkotás születik.