Textúra: intim színház a múzeumban

Mednyánszky László–Barnás Ferenc–Jordán Tamás; Gulácsy Lajos–Spiró György–Péter Kata. Kezdődik a Textúra.

Son
2015. 10. 05. 11:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Jacqueline Kornmüller és Peter Wolf nevéhez fűződő Ganymed Goes Europe projekthez még 2013-ban csatlakozott a Szépművészeti Múzeum, a wroclawi Nemzeti Múzeum és a bécsi Kunsthistorisches Museum. Ebből nőtte ki magát a Textúra összművészeti előadás, amelynek alapötlete, hogy tíz elismert hazai író egy-egy, a múzeumban látható műalkotásra reflektáló irodalmi művet hoz létre.

Tavaly Pelsőczy Réka színész-rendező és Török Ferenc filmrendező fűzte egységgé a különböző szekvenciákat, idén erre a feladatra Valló Pétert, a Radnóti Miklós Színház Kossuth-díjas főrendezőjét kérték fel. A Szépművészeti Múzeum bezárása miatt pedig a budai Várban lévő Magyar Nemzeti Galéria (MNG) ad otthont a több estén át zajló különleges programsorozatnak.

– Készen kaptam tíz képet és szöveget. Az volt a szerencsém, hogy velük egy parányi vétójogom is lett, ha épp úgy éreztem, hogy valamelyikből nehezen jöhetne létre egy színházi produkció. A hely szelleméhez igazodva szerettem volna, hogy az írók és a színészek minden részlet, így az elhangzó zenei darabok is magyarok legyenek. Így Dohnányi, Rózsavölgyi és Weiner Leó melódiái kísérik az egyes monológokat – mesélte a projektről lapunknak Valló Péter. Kiemelte: az ő ötlete nyomán a fotográfia, a videó- és táncművészet is gazdagítja a produkciókat, de a festmények mellett információs szövegek is segítik a teljesebb befogadást.

Mednyánszky László Shylock című festményéhez Barnás Ferenc írt szöveget, amelyet Jordán Tamás ad elő; Karafiáth Orsolya Rippl-Rónai József Kalitkás nőjéhez írt művét Pálfi Kata mutatja be; Gulácsy Lajos Dante találkozása Beatricével című képe Spiró Györgyöt ihlette meg, írását Péter Kata tolmácsolja. Az írók között megtalálni még Bánki Évát, Berg Juditot, Cserna-Szabó Andrást, Rakovszky Zsuzsát, Péterfy Gergelyt és Dunajcsik Mátyást is. A néző dönti el, hogy milyen sorrendben hallgatja meg a monológokat. Lemaradni sem lehet az egyes jelenetekről, a színészek rövid szünetekkel újra és újra eljátsszák azokat az adott műalkotás előtt.

– Alapvetően nincs összefüggés a különböző képek, jelenetek között, de kortárs írók szövegeiről van szó, összetartoznak. A saját groteszk, humoros rendezői látásmódom is visszatükröződik majd mindegyiken. A jelmezekkel, a zenével próbáltam őket komplex egységgé alakítani, rajtuk keresztül mintha a magyar kultúra századait követnénk nyomon – részletezte a rendező.

– A színészek kiválasztása sem volt könnyű feladat. Nem csupán az egyeztetések miatt, hanem azért is, mert nem minden színész tud egy olyan intim helyzettel megküzdeni, ahol a néző tőle két méterre van. Másfelől nagyon fontos, hogy a műalkotással is tudjon kapcsolatot teremteni. Ebből mind jól látható, a Textúra valahol a színházművészet és az előadó-művészet között félúton található – vélekedett Valló.

A bemutatót követően október 13-án és 27-én, majd november 3-án, 10-én és 17-én látható az idei kísérlet a Magyar Nemzeti Galériában.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.