– Sokáig tanult Párizsban, három évig élt is ott. Mit érzett, amikor értesült a terrortámadásokról?
– Éppen a chicagói reptér irányába tartottam, amikor olvastam a híreket, döbbenetes érzés volt. Párizsban korábban az egyik tragédia helyszínétől nem messze laktam. Bár az elmúlt időben sok egyéb terrortámadásban jóval több ember halt meg, ennek az esetnek mégis mindennél nagyobb a visszhangja. Tudomásul kell venni, hogy Párizs az európaiság szimbóluma. Az, hogy ott történt ez az összehangolt terrorcselekmény, különös jelentéssel bír. Nyilvánvaló, hogy az a fajta liberalizmus, ami eddig létezett, az emberek szemszögéből nézve többé nem működőképes modell.
– Kedden este már Moszkvában koncertezett Pavel Kogan és a Moszkvai Állami Szimfonikus Zenekar társaságában. Mit tapasztal, az orosz emberek nem tartanak hasonlótól?
– Mivel az orosz hadsereg Szíriában keményen támadja az Iszlám Állam állásait, természetesen ez a reakció itt is aggodalomra ad okot, de miközben Bartók második hegedűversenyét játssza az ember, próbálja magát függetleníteni az eseményektől, mert a félelem nem jó tanácsadó.
– Milyen rangja van ma a magyar klasszikus zenei szcénának nemzetközi viszonylatban?
– Az elmúlt húsz évben hihetetlen nagyot fejlődött a hazai zenei kultúra. Ez az együttesek tekintetében a legszembetűnőbb. Az, hogy egy kétmilliós városnak tíz vagy annál is több zenekara legyen, plusz még kamarazenekarai, önmagában nagyon erőteljes kulturális jelenlétre utal. Anyagi tekintetben azonban – a két fő zenekarunkat, a Nemzeti Filharmonikusokat és a Budapesti Fesztiválzenekart leszámítva – sajnos nem lehet érzékelni előrelépést. Egy magyar zenekari zenész nem engedheti meg magának, hogy ne legyen minimum még egy állása. Hogy a fejlődés tartós és stabil legyen, ahhoz feltétlenül szükséges, hogy az anyagi támogatottság is felnőjön hozzá.
– A chicagói Stradivari Alapítvány tizenkét éve a rendelkezésére bocsátott egy mesés értékű, 4,5 millió dollárt érő Stradivarit a mester aranykorából, az 1700-as évek legelejéről. Mit érzett, amikor először a kezébe vette?
– Az első különleges élmény az volt, amikor, lassan húsz éve, a Queen Elizabeth-versenyen először szólaltathattam meg egy Stradivarit. Akkor döbbentem rá, hogy ez a hangszer hihetetlen hangzással bír, viszont azzal kellett szembesülnöm, hogy a tényleges potenciáljának eléréséhez sokkal tudatosabb hangképzés szükségeltetik, amivel én akkor még nem igazán rendelkeztem. Az azóta eltelt évek egyik gyümölcseként a közelmúltban megjelent, virtuóz művekből álló, Farkas Gáborral fölvett lemezem, a The Soul Of Lady Harmsworth éppen ezt a hangszert helyezi előtérbe. A hegedűm szponzorainak tiszteletére évente adok koncertet Chicagóban, éppen ezért jártam ott a múlt hét végén.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!