– Negyvenéves a Cantemus Kóruscsalád, noha nem is negyven éve alapították.
– A Nyíregyházi 4. számú Általános Iskolában 1958 óta emelt szintű ének-zene oktatás folyt Kodály-módszerrel. Én 1969-ben kerültem oda, majd ezután nem sokkal két évre elvittek sorkatonának. ’72-ben tértem vissza, akkor érkezett egy új igazgató, Nemes Sándor, aki a zenéhez nem értett, pilóta volt, és egy baleset miatt került a pedagógiai pályára. Ugyanakkor szerette volna, ha a zenetagozat jobban működik, így bízta rám azt a feladatot, hogy a felsős gyerekekből alakuljon egy énekkar. Kezdő voltam, azt sem tudtam, hogy is kellene ezt csinálni, de az gyorsan kiderült, hogy a ma már Kodály Zoltán nevét viselő iskolánkban azok a gyerekek, akik mindennap énekelnek, motiváltabbak, nyitottabbak, mint a többiek. 1975-ben az ország legjobb énekkarai közé kerültünk a Magyar Rádió Éneklő Ifjúság mozgalmán belül. Volt zánkai jutalomtáborozás, lemezfelvétel, élő koncert a rádióban, és később úgy döntöttünk, hogy legyen ez az első nagy országos sikerünk az énekkar hivatalos születésnapja. Persze ez nem az alapítási időpont, előtte már a megyei versenyeket is megnyerte ez az énekkar. Ennek a sikernek van idén a 40. évfordulója, és innentől datáljuk a Cantemus történetét.
– A kóruscsalád növekedett, fejlődött, már gyermekkar, női kar, vegyes kar, férfikar is létezik. Ezek azt a célt szolgálják, hogy az iskolából elballagó fiatalok is folytathassák a kóruséneklést?
– Olyan voltam, mint a hályogkovács, aki a palackból kiszabadította azt a bizonyos kodályi szellemet, amit utána már nem lehetett oda visszagyömöszölni. Egyre többen lettek az énekkaros gyerekek, több mint százan voltak, úgyhogy külön alapítottunk egy fiú énekkart több mint negyven fővel. Időközben azok száma is egyre nőtt, akik kinőttek az iskolából, de szerettek volna énekelni. Egy szerencsés véletlen alakította úgy, hogy ők is visszakapcsolódhattak a kórusmunkába: 1986-ban a debreceni nemzetközi kórusverseny a jubileumra meghívta az előző évek legsikeresebb együtteseit, így a mi énekkarunkat is, én viszont már elígértem a gyerekeket egy finnországi fesztiválra. Akkor még úgy gondoltam, hogy két ilyen nehéz feladat túl sok egy nyárra, ezért megkérdeztem, megoldható lenne-e, ha egy olyan kórussal mennénk Debrecenbe, amelyik nem is létezik. Párkai István jól ismert engem, ezért engedélyezte, a volt énekkarosok pedig örömmel mondtak igent a közös munkára. Ez a régi diákokból álló, hivatalosan nem létező énekkar aztán megnyerte a kategóriája I. díját és a Nagydíjat is, a lányok pedig azt mondták, hogy mostantól ők már együtt maradnak, így alakult meg a Pro Musica Leánykar. Később megszületett a Banchieri Énekegyüttes a fiúénekkar tagjaiból, akik gyorsan országos, majd világhírnévre tettek szert, sorra nyerték a versenyeket. A régi diákok közül a fiúk is folytatni akarták az éneklést. Akkor azt mondtam a fiamnak, Szabó Somának: itt egy alulról jövő kezdeményezés, állj az élére! Így született meg a Cantemus Vegyeskar. Alkalmanként önálló férfikar is működik. Most itt tartunk.