Szerintem, nem tudom, ez az én véleményem, a lakosság írd és mondd cirka egyharmadát, kövezzetek meg, igenis ott kell hagyni az ároknak a, értitek, az út szélén. Mert ha nem, akkor a többi életképeseket is így le-, így lehúzzák a célba éréstől – politikusi szavak ezek. Bizalmas körből valók, szégyenletesek. A bennük tükröződő felfogás megcsúfolása a kereszténységen alapuló szolidaritásnak, cinikus semmibevétele, megvető lekezelése annak az erkölcsi alapnak, amely, ha csak a hasznossági szempontot nézzük, a társadalom egyik hosszú távú megtartója. Igazából nem kizárólagosan politikai szemlélet ez, hanem valóságos ragályként terjedő felfogás. Bomlástermék.
A Mohácsi testvérek legújabb darabjában az öreg Ördögh szájából az operabál csevegéssorába illesztett monológjában hallhatjuk a fenti kijelentéseket. A rendező erre az alapra, a közöny, a cinizmus, az ostobaságig végletessé tett önzés hármasságára húzza fel az előadást. Olyan téma ez, amelynek, ha valaminek, fontos helye lehetne a hazai színpadokon. Ezért is sajnálatos, hogy a többek között a Hamupipőke, a Szentivánéji álom motívumaival vegyített operettparódia elsősorban kompozíciós, szövegalkotási hibái miatt a felejthető produkciók sorát gyarapítja.
Az első felvonás operabáljának szerelmi és maffiaszálakkal átszőtt színpadi manifesztációja terjengős, bizonyos pillanataiban széteső, mintha olykor néhány jónak gondolt tréfa, poén kedvéért a szerkezeti problémák kezelésén is nagyvonalúan átlépne a rendezés. A balatoni hekksütöde vonzáskörzetében játszódó második és a repülőtéri hangárt helyszínéül választó harmadik felvonás kétségtelenül összeszedettebb, ám mindez kevés, s nem véletlen, hogy a közönség egy része is a lábával szavaz, sietve távozva valamelyik szünetben.
Az előadás erőtlenségének másik fontos oka a zavaróan sok önismétlés; fájóan hiányzik – hogy csak két korábbi Mohácsi-rendezést említsünk – az Egyszer élünk vagy a tavaly ugyanitt bemutatott E föld befogad mélysége. A kapkodás látható jelei, a százszor, ezerszer felhasznált poénok, szóviccek ismételt hadra fogása, a rontott nyelvi regiszterben rejlő lehetőségek s az ehhez kapcsolódó, szűk mezsgyét kiszabó korlátok, a bevált, ám idővel törvényszerűen ellaposodó Mohácsi-patronok (és Parti Nagy-patronok) nyomán szinte törvényszerű is a kudarc.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!