Akár a jó bejglitészta

Az Opera új diótörője a régi minden értékét hordozza.

2015. 12. 03. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Marika és karácsonyi ajándéka, a katona formájú, diótörésre készített báb története generációk óta elmaradhatatlan része a karácsonynak, mondhatnák az ünnepi készülődés kötelező programja, akár a bejglisütés vagy a fa alatt a Mennyből az angyal eléneklése. A diótörő olyan kedves tündérmese, amely bájosságával azt a gyermekkori szentestét idézi meg, amelyben benne van az angyalok szárnysuhogása, a gyertyák pislákoló fénye, a hópelyhek csillogása és a friss fenyőgallyak illata.

A szenteste hangulatában van valami állandó. Nemcsak azért, mert Jézus Krisztus születését ünnepeljük és az egyházi ünnepek szigorú rend szerint működnek, hanem elsősorban azért, mert ez a kultúránk, a civilizációnk, a keresztény identitásunk része. Annak a része, amely évszázadokon át meghatározta Európa önképét, az elmúlt évtizedekben azonban egyre több sérülést szenved. Látszik ez a karácsonyon is: fokozatosan összemossák a Mikulás-hagyománnyal, más vallások szokásaival, sőt a fenyőünnep sem egyedül a szocializmusé, manapság a polkorrektség jegyében sokan önként választják az ünnep valódi üzenetét elfedő megnevezést.

Akkor, amikor egyre nehezebb megmutatni a felnövekvő generációnak, hogy milyen is az igazi karácsony, egy hetvenéves tradíciót újított meg az Operaház. Úgy porolták le az évtizedek alatt milliókat megérintő Csajkovszkij-mesebalettet, hogy egyszersmind emléket is állítottak annak a sok-sok előadásnak, amelyen egy egész ország ismerte meg ezt a szép nemes és polgári hagyományt, a karácsony környéki diótörő-előadást. Ennél szebb gesztust aligha tehettek volna: az új diótörő a régi minden értékét hordozza, és valóban korosztálytól függetlenül mindenkit képes megszólítani. Azt is, aki a régi koreográfián nevelkedett, és azt is, aki csak most ismerkedik ezzel a szép hagyománnyal.

Wayne Eagling és Solymosi Tamás koreográfiája új, korszerű és kellően fényes, ugyanakkor egyfajta főhajtás a legendásnak is mondható Vaszilij Vajnonen- és Oláh Gusztáv-féle alkotás előtt. Utóbbi élete legnagyobb „kiállításának” tekintette A diótörő díszleteit, amelyre a mostani produkcióhoz készített Vavrinecz Beáta-féle díszletek folyamatosan reflektálnak is, Rományi Nóra jelmezei klasszikusak, szépek, időtállóak.

A diótörő tehát kellően szép keretet kapott ahhoz, hogy azt megtöltsék tartalommal, akár a jó bejglitésztát. A Magyar Nemzeti Balett pedig hálás feladatként gyönyörű, klasszikus koreográfiákat táncolhat el a táncművészet minden szépségét felsorakoztatva.

A premier főszereplő párosa, Alija Tanikpajeva és Leblanc Gergely különleges tehetségű táncos, a későbbiekben azonban többen kapnak majd lehetőséget szólószerepekre a darabban, és maga ez a kezdeményezés is a karácsony üzenetéhez méltó. Ki kell emelni a zenekart is, akik már nyilván megszámlálhatatlanul sokadszorra játsszák a művet, most Hámor Máté vezényletével azonban mintha őket is leporolták volna: az új rendezés szokatlan fényárba emelte az egész előadást.

(Csajkovszkij: A diótörő. Premier. Operaház, november 28.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.