– Színésznőként kiteljesedett karriert tudhat a magáénak, miért döntött mégis amellett, hogy pályázik a Radnóti vezetésére?
– Döntéseimben soha nem a karrierépítés vezet, de szeretem a kihívásokat. Huszonkét éve vagyok a társulat tagja, ez a színház az én gyerekem is. Úgy érzem, van bennem annyi bátorság és kíváncsiság, hogy mindezt továbbvigyem. Ebben lesz segítőtársam a színház jelenlegi gazdasági vezetője, Komáromi György és Valló Péter főrendező.
– Milyennek képzeljük el Kováts Adél színházát?
– A színházcsinálás leginkább világnézeti és ízlésbeli kérdés. A kapott lehetőségben merni kell szabadon bánni magunkkal, a döntések meghozatalánál, és bízni kell a saját erőnkben és tehetségünkben. Természetesen minden művészigazgató maga köré gyűjti azokat az alkotókat, akikkel kölcsönösen hisznek egymásban, akikről azt gondolja, hogy meg tudja velük valósítani azt a színházeszményt, amelyet elképzelt. A jó színház ismérve az irodalmi igényesség, a jó darabválasztás. Ennek a kis társulatnak igenis az a küldetése, hogy picit mélyebbre ásson, jól állnak nekünk a kisebb, színészközpontú előadások. A Radnótinak voltak korszakai, amikor mindegy, hogy mit játszottunk esténként, a törzsközönség, aki végigkísért minket az addigi úton, tudta, hogy mit fog kapni. Az elmúlt pár évben szerintem nem volt minden előadás egyértelműen „radnótis”. Számomra fontos, hogy a jövőben is azt a szellemiséget, azt a művészszínházi utat kövessük, amit három évtizeddel ezelőtt Bálint András kijelölt, de sok dolgot újra kell fogalmaznunk. Törekvésem, hogy az előadásaink szenvedéllyel képviseljék mindezt, és egységesebbek is legyenek. Nagyobb hangsúlyt fektetünk majd arra is, hogy tanítsuk az értelmiség fiatalabb generációit színházba járni, hogy az előítéleteik ellenére próbálják megszeretni a kőszínházi alkotókat. Ha most nem nyitunk feléjük, akkor öt év múlva nem tudjuk majd, hogy kinek kell játszanunk.
– Ez is az oka, hogy friss hangú, fiatal tehetségekkel megújítva képzeli el a teátrum jövőjét, megtartva a Radnóti legjobb hagyományait.
– A következő évadban a terveink szerint ifjabb Vidnyánszky Attila és a nemrég Junior Prima-díjjal jutalmazott Kovács D. Dániel is rendezi fog nálunk. Kíváncsi vagyok arra, hogy milyen problémák feszítik őket, hogy ebben a zavaros világban hogyan definiálják önmagukat. Szinte a semmiből, minimális eszközrendszerrel képesek üdén, érvényesen szólni a nézőkhöz. De a Radnóti „kockacukornyiságában” pont az az érdekes, hogy bár közvetlen és nyitott, de mégiscsak kukucskaszínház. Hogy még erősebb lehessen a kapcsolatunk a nézőkkel, szeretnénk új játszóhelyeket is bevonni a Radnóti működésébe. Ezeket a szó átvitt és konkrét értelmében is nyílt térként képzelem el. Az évi négy bemutató bezártságot ad, így nagyobb mozgásteret kaphatnának a kísérletezések, az extrém témaválasztások, ez a lehetőség pedig társulat fejlődését és a foglalkoztatottságát is szolgálná.