Már pályájának indulása is éppoly valószerűtlen volt, mint röpke húszéves munkásságának fogadtatása a kortárs magyar szobrászművészetben – nem beszélve tragikusan fiatalon és váratlanul bekövetkezett haláláról. Felfedezésében és művészi kibontakozásában szerepet játszhatott, hogy az egybeesett a népi kultúra hetvenes évekbeli újjáéledésével, amikor a szellemi élet szinte teljes spektruma – mondhatni – szembement a hivatalos kultúrpolitikával, és békés mozgalmakban, művészi irányokban élte ki nemzeti identitását.
Bár a Kiscelli Múzeum 1999-ben látványos tárlattal emlékezett Samura, a halála óta eltelt huszonöt évben nem rendeztek műveiből olyan átfogó kiállítást, amely méltó módon képviselte volna életművét, vagy alkotásain keresztül vizsgálta volna a kapcsolódási pontokat a modernizmus és a hagyományok viszonyrendszerében. A Magyar Művészeti Akadémia épületének két emeleti termében a diskurzus további támpontokat kap és az oeuvre is a helyére kerül.
A megnyitó előtt tartott sajtóbejáráson P. Szabó Ernő művészettörténész, a kiállítás kurátora, lapunk szerzője a múlt század második felének egyik legjelentősebb, de „mindenképpen legeredetibb” magyar szobrászának nevezte, és a szobrászat megújítójaként méltatta Samu Gézát. Mint mondta, üstökösként ragyogott fel 1971-ben első egyéni kiállításával, amelyet ráadásul a kulturális élet fősodrától távol, a pesterzsébeti Vasas Művelődési Központban (a mai Csiliben) rendeztek meg, és amelyről három országos lap is egybehangzóan közölt dicsőítő műkritikát. Samu később azt nyilatkozta, hogy akkoriban „a szakma közép-európai–magyar anyanyelvét” kívánta megteremteni a népi tárgykultúrához kötődő műveivel.
A kurátor elsőként az életmű koronájának is tekintett Másvilágkép című műre – illetve annak rekonstrukciójára – hívta fel a figyelmet. A cirokmezővel és ágakkal beültetett favázas domb közepén gézzel betekert életfa magasodik. Ez az installáció adta a kiállítás címét is, mivel – ahogy P. Szabó fogalmazott – kifejezi Samu törekvését, hogy a létező szocializmusban egy másfajta világ vízióját vetítse fel. Samu Géza szinte előzmények nélküli, besorolhatatlan művészete a kezdetektől a szabadságvágyat közvetítette.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!