Rongyszőnyeg, másképp megszőve

Technikai malőr miatt éveket csúszott a Makám együttes Weöres Sándor-lemeze. Megérte kivárni.

2015. 12. 16. 18:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy informatikai bravúrnak köszönhetően menekült meg a Makám Weöres Sándor-lemezének anyaga, amely két évvel a költő centenáriumi ünnepségére tervezett megjelenés után kerülhetett végül a boltokba. Úgy tűnt ugyanis, hogy a felvett és utómunkálatokra előkészített anyag a számítógép meghibásodása miatt végleg elveszett, amikor egy informatikusnak sikerült viszonylag jó állapotban lementeni a felvételek 90 százalékát. Ezek után néhány hónap alatt elkészülhetett a lemez.

Már maga a történet is különlegessé teszi ezt a korongot, arról nem beszélve, hogy az átlagosnak csöppet sem mondható Rongyszőnyeg eddig még nem feldolgozott versei közül zenésített meg egy csokorravalót Krulik Zoltán, a legérdekesebb azonban az, amit a lemezen hallunk. Egyet biztosra lehet venni: jót tett a daloknak a két-három év pihentetés, igazán kiérlelt, átgondolt kompozíciókkal állt elő az együttes.

Weöres Sándort megzenésíteni egyszerre könnyű és irtózatosan nehéz feladat. Maguk a szövegek ugyanis önmagukban hordoznak egyfajta veleszületett dallamot, a ritmikájuk viszont mindenképpen adva van. Ezek a szókapcsolatok prózában is énekelnek, ugyanakkor ezt a bizonyos értelemben vett kötöttséget megérezni és jól közvetíteni már nem magától értetődő. A Rongyszőnyeg ráadásul a Sebő-féle lemez óta valahogy egyértelmű karaktert is kapott, és mivel azokról a dalokról maga a költő is visszaigazolta, hogy megfelelőnek találja a hozzáillesztett zenei stílust, éppen ehhez a ciklushoz nyúlni a legnehezebb kihívások egyike a világzene műfajában.

Ezek után meghallgatva a Holdfényt vetettem című albumot rendkívül pozitív a kép: Krulik Zoltán olyan sajátos, a Makám örökségéből kinövő, de a Sebő-féle rongyszőnyeges vonallal jól megférő zenei világot alkotott, amely sokat hozzáad a Weöres Sándor-versek üzenetéhez. Kiérlelt, kimunkált dalok, átgondolt koncepciók fogadják a hallgatót, és maga az előadás is átszellemült. Utóbbi Weöres Sándor esetében létkérdés, már csak azért is, mert a versek témái is sokszor – gyermeki felszínük ellenére – az élet örök kérdéseit, alaptéziseit feszegetik.

A férfi- és női énekhang kontrasztja jó elképzelés, ráadásul Korzenszky Klára érzékenysége sokat finomít az összhatáson, egyfajta lelke ő a daloknak. Olyan az érzésünk, mintha kifejezetten testre szabva neki készültek volna a dalok, első hallásra nehezen tudnám elképzelni más énekessel. A Holdfényt vetettem a népzenétől eltávolodva valamiféle filozófiai mélységbe kalauzolja a hallgatót, ezt az irányt tökéletesen megérezve Korzenszky Klára egészen letisztult stílusban szólal meg.

Bár a Makám tudatosan kerülte a Sebőék által feldolgozott verseket, egyetlen kivétel mégis akad: a Ha vihar jő kezdetű, és ez felidéz is valamiféle belső rokonságot a korábbi változattal, anélkül hogy konkrét zenei megfelelést hallanánk. A Holdfényt vetettem című album tulajdonképpen egy összefüggő szvit, amelynek összekötő kapcsa egyrészt a filozófiai mélység, másrészt egy sajátos szürreális világ, amelyet a dalok hasonló karaktere mentén épít fel Krulik Zoltán a visszafogott hangszereléssel.

(Makám: Holdfényt vetettem, Z Paraván kiadó, 2015)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.