A hitelesség a kölcsönös bizalom alapja

Rozsda Endre vagy Francoise Gilot alkotásaiért is a huszonöt éves Várfok Galériát érdemes felkeresni.

P. Szabó Ernő
2016. 01. 26. 19:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A születésnapi tárlat január végéig látható két másik bemutató kíséretében. Az egyiket a Project Roomban rendezték meg az indulás időszakához szorosan kötődő Gerber Pál, Gerhes Gábor, Kicsiny Balázs és Kungl György műveiből, a másik, amelyet a kölcsönkért Várnegyed Galériában láthatunk, azt érzékelteti, milyen szoros kapcsolatot alakított ki a kortárs magyar művészet kedvelőivel, gyűjtőivel fennállásának negyedszázada alatt a galéria, illetve annak tulajdonosa, Szalóky Károly, aki igazi úttörőként kezdte el a munkát 25 évvel ezelőtt.

– Amikor 1990-ben nyitottunk, valójában nem voltak mai értelmezés szerinti galériák, amelyek a kortárs magyar művészettel foglalkoztak, s amelyek létrejöttek akkoriban, azok közül is több (Na-Ne, Pandora) megszűnt a következő években. A Knoll Galéria Bécsből érkezett Budapestre, a MissionArt akkoriban inkább Miskolcon próbálkozott. A Várfok Galéria első kiállítója Bodóczky István festőművész volt, azután jött néhány fiatal, a Kék Acél csoport tagjai: Gerber Pál, Gerhes Gábor, Kicsiny Balázs, Kungl György. Azután következett El Kazovszkij, Ujházi Péter, Bukta Imre, Szotyory László, Böröcz András, Sebastian Weissenbacher, Szirtes János, feLugossy Laca, a 90-es évek közepén Nádler István, az ezredfordulón pedig Rozsda Endre, Francoise Gilot.

Néhány alkotót kivéve meg is maradtak ezek a mára a kortárs, illetve egyetemes művészet élvonalába tartozó alkotók a galéria művészei között. Mi a titka a galériás és a művész közötti hosszú, harmonikus együttműködésnek? A hűség, vagy valami más?
– Kétségtelen, hogy hűséges típus vagyok, hűséges az emberekhez, de az elvekhez is. Galériát működtetni nemcsak üzletet jelent, de emberi kapcsolatokat is. Ahogyan a művek esetében, a galériásnál és a művésznél is a hitelesség a fontos. Ezen alapulhat a kölcsönös bizalom. És Kelet-Európában sajátos a helyzet: az 1990 előtt felnőtt művészeknek meg kellett tanulniuk, mi a galériás dolga és mi az övéké.

És mi a galériás dolga?
– Szívem szerint azt mondanám: elviselni mások rigolyáit. De inkább azt mondom: mindent el kell követnie, hogy a felismert értékeket másokkal is elismertesse, elfogadtassa határon innen és túl. Ez nem megy egyik napról a másikra. Egy ideális művész-galériás kapcsolat évtizedeken át tart, egy fiatal művész bevezetése időigényes. Sok év kell hozzá.

És amiről a művészek egy része szívesen elfeledkezik, sok pénz.
– A galériás, ellentétben a műkereskedővel, hosszú időn át csak invesztál. Ahhoz, hogy fenntartsam, bővítsem a galériát, nem elég eladni egy művet egy fiatal művésztől. Márpedig dicsekvés nélkül mondhatom, hogy negyedszázad alatt ugyancsak kinőttük magunkat. Egy 27 négyzetméteres helyiségben kezdtük, amiből lett 47 négyzetméter néhány év múlva, a mostani galéria alapterülete pedig 300 négyzetméternél is nagyobb. Amikor belevágtam, s nem voltak versenytársak, olykor elég volt annyi is, hogy kitegyem a művet a falra, s már el is tudtam adni. De ma ez nem így van. Van konkurencia, ugyanakkor a minőségből nem szabad engedni, mert minden ilyen engedmény olyan, mintha letörnél magadból egy darabot, s egyszer csak nem marad semmi. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az indulásunk idején nemcsak a költségek voltak kicsik, de voltak kedvező pályázati lehetőségek is.

Ezek mára megszűntek?
– Először is a galériákat is erősen érintette a 2008-as gazdasági válság. Én ennek hatását csak két évvel később éreztem, mert éppen akkor bővítettük a galériát, s az újranyitás után derült ki, hogy a korábban kiépített gyűjtőköröm széthullt. A vásárlások megritkultak, szerencsére a barátság megmaradt, s a remény is, hogy újjá tudjuk építeni ezt a gyűjtőkört. A jogszabályok is rossz irányba változtak: a kortárs művek kereskedelmét világviszonylatban is magas áfa terheli, a cégek korábban öt év alatt leírhatták az adóból a megvásárolt műtárgyak árát, de 2009-ben, amikor ez a lehetőség megszűnt, egyik pillanatról a másikra megszűntek a céges vásárlások is. A galéria művészeinek egy részét az is érzékenyen érintette, hogy a beruházásokhoz kötődő műtárgyvásárlások is elmaradnak az utóbbi években.

Van egyesülete is a kortárs művészettel foglalkozó magyarországi galériáknak. Ez a szervezet képes a tagok érdekeinek érvényesítésére?
– Egy ideje már az egyik legnagyobb probléma megoldásán fáradozunk, azért lobbizunk, hogy az irreálisan magas, 27 százalékos áfát mérsékeljék. A reális mérték talán az öt százalék volna.

Annyi, mint a sertéshúsé. A különbség az, hogy a sertéshús fogyasztása állítólag ártalmas, a művészet pedig, ahogyan a szójáték tartja, nem árt
– A kedvező jogszabályi körülmények segíthetnék mobilizálni a műtárgypiacot, javíthatnák a kortárs magyar művészek helyzetét. Mégiscsak abszurdum, hogy vannak művészek, akik évtizedeken át nem kapnak méltó kiállítási lehetőséget. Az is fontos volna, hogy a kortárs művészettel foglalkozó galériák a világban is megmutathassák magukat.

De lehet az is, hogy a világ nem is annyira érdeklődik a kortárs magyar művészet iránt. Nekünk nincs egy Magdalena Abakanowiczunk, mint a lengyeleknek, Mircea Cantorunk, mint a románoknak. Lehet, hogy mondanivalónk sincs a világ számára.
– Ezt cáfolom: a 90-es években, amikor Hegyi Lóránd a bécsi Ludwig Múzeum igazgatójaként mutatta be a térség művészetét, össze lehetett vetni, hogy nem érdektelenebb az, amit mi tudunk adni más nemzetek kínálatánál. Ők mégis vannak ma valahol, mi pedig nem vagyunk sehol. Sokan kárhoztatják a trendeket, de vannak olyan helyzetek, amikor mindenütt mindenki mondjuk kiscsirkéket fest. Ez nem baj, de fontos volna, hogy a te kiscsirkéd érdekesebb legyen, mint a másoké. És persze hogy ezt lássa is a világ. Egy kis országban ez nem megy hathatós állami segítség nélkül.

Ha van valaki a Várfok Galéria művészei közül, akit tényleg ismer a világ, akkor az Francoise Gilot, aki tíz éven át Picasso élettársa volt, de festőként nem ezért van rangja, hanem mert nagyszabású életművet hozott létre
– Igen, ha róla van szó, a világon mindenhol tudják, kiről is beszélnek. Vele Rozsda Endrén keresztül ismerkedtem meg Párizsban. Egy étteremben találkoztunk, megállapodtunk, s azóta nyolc egyéni kiállítást csináltunk a műveiből. Az ő nemzetközi rangja természetesen a galéria számára is előnyt jelent. Egyszer például, amikor Vilniusban mutatkoztunk be, az ő műveihez külön csoportot szerveztek a vendéglátók, odajött a Sotheby’s szakértője is. Nagy sikere volt legutóbb a karlsruhei vásáron, Szlovéniában pedig a kulturális miniszter kifejezetten ragaszkodott hozzá, hogy ő nyissa meg a kiállítást. Külföldön valahogy jobban megbecsüli a közélet, a politika is a komoly művészeti teljesítményeket.

A nemzetközi megméretés kiváló fórumai a művészeti vásárok. Mennyire tud részt venni ezeken a galéria?
– Az egyik legrangosabb vásáron, a párizsi FIAC-on 1998 és 2000 között háromszor voltam, de a részvétel nagyon sokba került, így feladtam a dolgot. Ma már tudom, hogy életem legnagyobb hibáját követtem el. Utána elmentem Zürichbe, majd Kölnben állítottam ki évekig, aztán a 2010-es teljes galériaátalakítás óriási költségeket emésztett fel, így csak kisebb vásárokon tudtam részt venni. 2013-ban immár újult erővel visszatértem Párizsba, az Art Paris Art Fairre, tavaly óta Németország és Karlsruhe vált meghatározóvá. A lényeg valóban az, hogy nemzetközi kapcsolatok nélkül ma már nem nagyon lehet rangos galériát működtetni. Fontos, hogy egy párizsi és egy németországi galériával folyamatosan együttműködünk.

A jubileumi kiállítás egyszerre alkalom a visszapillantásra és a számvetésre a jövő tervezéséhez
– Valóban, a jubileumi tárlaton láthatunk a kiállított műalkotások mellett csoportképet a galéria jelenlegi művészeiről, s láthatunk családfát, amelynek ágai a növekedés újabb és újabb fokozatait jelentik. A dokumentumfotók fontos eseményeket idéznek fel: így például feLugossy László és Szirtes János újhagyma-dedikálását, a Várfok-terek bővülését, Rozsda Endre halála előtti utolsó interjúját, Francoise Gilot 2007-es Galéria19-avatását, El Kazovszkij „pakkját” az Alkoholos Filcből, az egykori kulturális és vizuális telephelyeket, a ma már történelemnek számító Portál és Garázs Galériákat vagy az ArtBlokkot. A Várfok a 25 éves jubileumi kiállítás mellett egy szakmai és művészettörténeti fontosságú könyv kiadását is tervezi, amelynek célja a galéria elmúlt negyed évszázadának szakszerű és átfogó feldolgozása. A Várfok 25 könyvbemutatóját a jubileumi kiállítások finisszázsa keretében, a hónap végén tartjuk.

És ami a terveket, a következő huszonöt évet illeti?
– Érvényes a régi szlogen: ha belepusztulunk is, élve maradunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.