A születésnapi tárlat január végéig látható két másik bemutató kíséretében. Az egyiket a Project Roomban rendezték meg az indulás időszakához szorosan kötődő Gerber Pál, Gerhes Gábor, Kicsiny Balázs és Kungl György műveiből, a másik, amelyet a kölcsönkért Várnegyed Galériában láthatunk, azt érzékelteti, milyen szoros kapcsolatot alakított ki a kortárs magyar művészet kedvelőivel, gyűjtőivel fennállásának negyedszázada alatt a galéria, illetve annak tulajdonosa, Szalóky Károly, aki igazi úttörőként kezdte el a munkát 25 évvel ezelőtt.
– Amikor 1990-ben nyitottunk, valójában nem voltak mai értelmezés szerinti galériák, amelyek a kortárs magyar művészettel foglalkoztak, s amelyek létrejöttek akkoriban, azok közül is több (Na-Ne, Pandora) megszűnt a következő években. A Knoll Galéria Bécsből érkezett Budapestre, a MissionArt akkoriban inkább Miskolcon próbálkozott. A Várfok Galéria első kiállítója Bodóczky István festőművész volt, azután jött néhány fiatal, a Kék Acél csoport tagjai: Gerber Pál, Gerhes Gábor, Kicsiny Balázs, Kungl György. Azután következett El Kazovszkij, Ujházi Péter, Bukta Imre, Szotyory László, Böröcz András, Sebastian Weissenbacher, Szirtes János, feLugossy Laca, a 90-es évek közepén Nádler István, az ezredfordulón pedig Rozsda Endre, Francoise Gilot.
– Néhány alkotót kivéve meg is maradtak ezek a mára a kortárs, illetve egyetemes művészet élvonalába tartozó alkotók a galéria művészei között. Mi a titka a galériás és a művész közötti hosszú, harmonikus együttműködésnek? A hűség, vagy valami más?
– Kétségtelen, hogy hűséges típus vagyok, hűséges az emberekhez, de az elvekhez is. Galériát működtetni nemcsak üzletet jelent, de emberi kapcsolatokat is. Ahogyan a művek esetében, a galériásnál és a művésznél is a hitelesség a fontos. Ezen alapulhat a kölcsönös bizalom. És Kelet-Európában sajátos a helyzet: az 1990 előtt felnőtt művészeknek meg kellett tanulniuk, mi a galériás dolga és mi az övéké.
– És mi a galériás dolga?
– Szívem szerint azt mondanám: elviselni mások rigolyáit. De inkább azt mondom: mindent el kell követnie, hogy a felismert értékeket másokkal is elismertesse, elfogadtassa határon innen és túl. Ez nem megy egyik napról a másikra. Egy ideális művész-galériás kapcsolat évtizedeken át tart, egy fiatal művész bevezetése időigényes. Sok év kell hozzá.