Az üvegfestők doyenje

Királyi palota, bazilika, bank és az Országház is őrzi Róth Miksa alkotásait. Kiállítás a budai várban.

Son
2016. 01. 13. 11:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly egy másik tárlaton, a Balassi Intézet szikár, modern aulájában is megemlékeztek Róth Miksa munkásságáról, a Megszínesített napfény című tárlat főleg fotókon keresztül láttatta a múlt század egyik legnagyobb mesterének míves munkáit. Nincs ez másként a Magyar Építészeti Múzeum által szervezett kiállításon, a De la Motte–Beer-palotában sem, viszont az ódon enteriőr méltóságot kölcsönöz a szerény anyagnak.

Egykor Magyarországon szinte mindenhová tőle rendeltek üvegablakokat, mozaikokat. A budapesti Szent István-bazilika és az Országház üvegképeit, a Gresham-palota, a volt Osztrák–Magyar Bank (a mai Magyar Nemzeti Bank), a Zeneakadémia, a Széchenyi gyógyfürdő épületét díszítő üvegeket, a szegedi Fogadalmi templom ablakait, az egykori budapesti Török Bankház homlokzati mozaikjait, a marosvásárhelyi kultúrpalota, a szabadkai zsinagóga és városháza épületének részleteit is Róth készítette.

De külföldön is ismerték tehetségét, a holland Vilma királynő uralkodásának 25. évfordulójára például a hágai királyi palota egyik termének ablakdíszét készíthette, ahogy az oslói Fagerborg templom kórusfalán az oltár feletti üvegablak is az ő munkája.

Mivel a Róth által alapított üvegfestészeti műintézet alkotásai leginkább a várost és a vidéket járva láthatók – bár ezek nagy részét a háborúk elpusztították –, kézi rajzolású ablakterveit, a mennyezeti szekkók rajzait vagy épp a mexikói nemzeti színház félköríves mozaikkompozíciójának akvarelljét tanulmányozva szembesülhetünk azzal, hogy a technika segítsége nélkül is bármire képes lehet az ember. A kiállítás rendezői a palota látogatható szobáihoz illeszkedve építették fel a tárlat anyagát.

A téli ebédlőben Róth Miksa életének pár dokumentuma révén rajzolódik ki az akkori társadalomban betöltött szerepe.

A rózsamotívumokkal díszített szalonban az üvegművész középületekhez – Országház, Gresham-palota, Török Bankház – készített tervei mellett Quittner Zsigmond építész arcképét ábrázoló ólomüveg mintája is helyett kapott.

A passiószobában a lipótmezei elmegyógyklinika kápolnájának egy részletét is kiállították. Itt az egyházi épületekhez (a Kálvin téri evangélikus templom vagy a Szent István-bazilika) készült munkák történetéről is lehet olvasni. A történeti leírásokból kiderül, hogy a bazilika esetében a templomépítő bizottság nem szívesen támogatta az akkor kísérletezőnek számító fiatal művész megbízását.

A De la Motte–Beer-palota hálószobájában a magánmegrendelésre készített terveket mutatják be, a fürdőszobaablakokon, a télikert üvegborításán, a különleges maratott ablakokon a historizmus, a szecesszió és az art deco kedvelt szimbólumai – gránátalma, hattyú, páva, liliom, írisz – jelennek meg. Egyik leányalakkal díszített ablakterve a preraffaelita festmények világát idézi.

A február 29-ig látogatható tárlat sem olyan, mint amit Róth Miksa igazán megérdemelne, de a maga módján méltó módon tiszteleg előtte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.