„Belehabarodtam egy srácba, így lettem énekesnő”

A Moloko egykori énekese, Róisín Murphy nyolc év után új albummal jelentkezett. Interjú.

Csúri András
2016. 01. 31. 10:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Róisín, a nyolc év – amióta nem adtál ki angol nyelvű albumot – nemcsak a személyes viszonyokban számít hosszú időnek: a zeneiparban is komoly változások történtek ezalatt. Mi az, ami a leginkább más volt a Hairless Toys felvétele és marketingje körül?
– Az utolsó albumom promóciója teljesen kimerített. Közben gyermekeim születtek, velük foglalkoztam. Ezalatt valóban komoly változások történtek a zeneiparban. De mivel időnként felvettem egy-egy dalt más előadókkal, nem éreztem úgy, hogy teljes visszavonulás után találkozom először ezekkel az újdonságokkal.

– Egy-egy dal vendégvokalistájaként közreműködtél, most mintha újra teljes állású zenész volnál. 2014-ben kiadtál egy olasz nyelvű minialbumot, 2015-ben pedig az új angol nyelvű albumot.
– Azt azért be kell vallanom, nem terveztem ilyen hosszú szünetet; az elmúlt évek pillanatok alatt elszálltak. Az olasz album az első lépés volt egy fokozatos visszatéréshez, a Hairless Toys pedig valahogy automatikusan követte.

– A Hairless Toys komoly kritikai siker volt, jelölték a Mercury-díjra is, amely a könnyűzene terén még mindig az egyik legmagasabb elismerés Angliában. Jólesik ez azt követően, hogy sokaknak csalódást okozva az ezt megelőző albumod, az Overpowered nem lett akkora eladási siker?
– Sokan mondják, hogy a 2007-es lemezem bukás lett a listákon, de én akkoriban pontosan ilyen albumot akartam felvenni. Számomra kihívás volt egy nagybetűs popalbumot készíteni. A véletlenekre épül az egész életem, amelyet a kihívások tereltek. Sosem akartam például énekes lenni. Szerettem táncolni, aztán egy klubban összetalálkoztam egy sráccal, Mark Brydonnal, akibe belehabarodtam, és létrehoztuk a Moloko együttest. Így kerültem zenei közegbe, és lettem énekes.

– Ilyen kiváló hanggal nem voltak énekesi ambícióid?
– Nem. Énekelni konkrétan azután kezdtem el, hogy aláírtuk a lemezkiadóval a szerződést. Ez is kihívás volt. Az Overpowerednél pedig új célt tűztem ki: popalbumot akartam, amely ötvözi azon előadók, albumok hangzásvilágát, akiket és amelyeket a legjobban tisztelek és hallgatok. A Hairless Toys mögötti elképzelés megint teljesen más volt. Eddie Stevens, akivel a dalokat írtuk, régi jó barátom. Két ember, aki régóta és jól ismeri egymást, kísérletezett a stúdióban.

– Több kritikus borongós hangulatúként írt az albumról. Számomra bizonyos dalok, mint például az Unputdownable, kifejezetten felhőtlennek és felemelőnek hangzanak. Hogyan jellemeznéd te magad az album hangulatát?
– Ideális esetben minden van benne: fény és sötétség. Az biztos, hogy zeneileg is nagyon összetett, és olyanok is rajongtak Eddie zenei ötleteiért, akik ehhez sokkal jobban értenek, mint én.

– A dalszövegeket hallgatva olyan érzésem volt, mintha egy sok éve nem látott baráttal beszélgetnénk az életünkről és az életről általában egy-két pohár bor mellett. Jól érzem, hogy ilyen személyesnek szántad az albumot?
– Nagyon jól esik, hogy ezt hallottad ki a dalokból, mivel valóban így vettük fel az albumot. Két jó barát filozofálgatott és kísérletezett a stúdióban. De filmek is megihlettek. A Gone Fishing című dalt például a Paris Is Burning című film ihlette. Az ember szomorúsága, meztelensége akkor válik láthatóvá, miután levetette a mindennapok maszkját, amellyel a boldogságát játssza el a környezetének.

– Híresek a kosztümök, amelyeket a színpadon hordasz. A dalaid előadásakor pedig gyakran teljesen átlényegülsz, szinte átváltozol. Mennyire fontos számodra az éneklésen kívül az előadásmód?
– Nagyon fontosnak tartom, még a technózenében is. Az előadás kötéltánc, amelynek az a legfontosabb eleme, hogy rosszul is sikerülhet. Abban a pillanatban, ha nem vállalod ezt a veszélyt, ha túl biztonságossá válik az előadásod, megtörik minden előadóművészi varázs. Grace Jones majdnem hetvenéves, és még mindig vakmerőek az előadásai.

– Idén nyáron majdnem meztelenül énekelt a Hyde Parkban.
– Látod? Bátrabb, mint a mai előadók, akik az unokái lehetnének.

– Az album videóit te rendezted. Mesélnél arról, mi ihlette őket?
– Az utóbbi időben több Fassbinder-filmet is láttam. Nagy hatással voltak rám, a videók egyfajta tiszteletadások Rainer Werner Fassbinder művészete előtt.

– A játékod nagyon meghatározó mind a videókban, mind a színpadon. Nem flörtöltél sosem a színészettel?
– Nem, eddig nem. Amit nagyon élveztem, az a rendezés és színészkedés egysége, kettőssége.

– Mennyivel nehezebb anyaként koncertturnéra menni?
– A turné az anyai szerepemet kevéssé érinti, mert épp azért, hogy a gyermekeimmel is lehessek, mindig csak két-három napot koncertezünk, aztán hazarepülök. Tehát nem vagyok elszakítva a családomtól. De az állandó hazarepülés fárasztóbbá teszi magát a turnézást. Jobban örülnék, ha egy menetben öt-hat hét alatt letudhatnánk a koncerteket.

– Mik a terveid a következő időszakra?
– Egy új album, amelyet 2016 első felére tervezek megjelentetni, és amely szervesen kapcsolódik majd a jelenlegi lemezhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.