Együtt lélegezzen a két hangszer

Erdélyi Zsuzsanna emléke előtt tiszteleg születése 95. évfordulóján az MMA. Interjú Klukon Edittel.

2016. 01. 09. 11:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Személyesen is ismerték Erdélyi Zsuzsannát?
– A Hegyet hágék, lőtőt lépék című csodálatos munkája alapján természetesen ismertük és tiszteltük, s néhány évvel ezelőtt személyesen is kapcsolatba kerülhettünk. Éveken át dolgoztunk azon, hogy a budai Vár fokára kerülhessen Mátyássy László Mária-szobra. Ennek kapcsán kerestem Zsuzsa nénit, ő pedig – támogatandó a tervet – egy csodálatos írást komponált Mária-anya címmel. A műalkotás, mely 2013 ősze óta díszíti a Cortina-falat, azóta is ezt a nevet viseli. Bensőséges kapcsolatunk mindvégig megmaradt, nagy megtiszteltetés és öröm számunkra, hogy 95. születésnapjának a tiszteletére mi játszhatunk ezen a hangversenyen. Ez a koncert a Vigadóban rendezett, A vallásos élet tárgyai nevű kiállításnak a finisszázsa is egyúttal. A tárlat azt az anyagot mutatja be, amelynek gyűjtését Erdélyi Zsuzsanna kezdeményezte a nyolcvanas években. A teljes gyűjtemény az esztergomi Keresztény Múzeumban található.

– A műsor mennyire kötődik Erdélyi Zsuzsanna személyéhez?
– Személyes ismeretségünk tette lehetővé, hogy az ő személyiségéhez, életfilozófiájához kapcsolódó műveket választhassunk. Liszt Dante-szimfóniáját az Isteni színjáték ihlette, a koncert második részében elhangzó Via Crucis pedig nemcsak Liszt életművét íveli át, hanem mindannyiunkét. Nyitószámként Dukay Barnabás Oroszlános kút a növekvő Holdnál – A vörös című kétzongorás művét játsszuk el. A zeneszerzővel 2002 óta szoros kapcsolatban vagyunk, igyekszünk minden koncertünk műsorába beilleszteni a darabjait.

– Dukay számos művet komponált kifejezetten az önök számára, kétzongorás és háromzongorás darabokat. Hogyan találtak egymásra?
– Olivier Messiaen két zongorára írt Visions de l’Amenjére kaptunk felkérést, és kortárs zeneművet kerestünk mellé. Így játszottuk el Dukay Láthatatlan tűz a téli éjszakában című alkotását, örömünkre azóta nagyon sok műve kifejezetten a számunkra íródott.

– Még tartós kamarapartnerek esetén is ritka az az összhang, amelyet önök elérnek a közös játékok során, ezt maga Dukay is sokszor hangsúlyozta. Természetes volt, hogy a fiuk, Fülöp is beszáll ebbe a közös koncertezésbe?
– Az első együttzenéléseket a barátainknak köszönhetjük. Rácz Zoltán és Keller András felkért bennünket, hogy játsszuk el Mozart hármasversenyét. Barnabás hallotta a koncerteket, illetve Fülöpöt külön is zongorázni. Ez inspirálta arra, hogy részint saját darabokat írjon, részint Bach-műveket átdolgozzon három zongorára. A három zongora együtthangzása Barnabás számára mintha egy új hangszer megszületését jelentené.

– Ez jelentősen kinyitja a repertoárt.
– Igen, és befolyással van a régebben tanult darabokra is. Éppen ma elővettem Haydn A Megváltó hét szava a keresztfán című művének szólózongora-változatát, melyet évekkel ezelőtt többször játszottam. Most, amikor újra előkerült, feltűnt, hogy az időközben megtanult két- és háromzongorás repertoár – gondolok itt Barnabás darabjaira, a Dante-szimfóniára és a háromzongorás Bach-concertókra – hatására ez a Haydn-mű most mennyire másként szól. Oda-vissza hatnak egymásra azok a zenék, amelyekkel az ember foglalkozik. Barnabás darabjai különlegesen tisztogatják a romantikus és klasszikus repertoárt, Bachhal pedig egészen közeli, mondhatnám, testvéri kapcsolatban állnak. Örülök egyébként, hogy a Vigadóban lesz a koncert, mert a felújítás óta még nem volt alkalmunk ott játszani. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon ugyanitt egy Satie-estet adunk majd a zeneszerző születésének 150. évfordulója alkalmából. Az pedig különösen jó érzéssel tölt el, hogy Liszt sokszor szerepelt ebben az épületben.

– Kétzongorás műveinek és átiratainak népszerűsítésében oroszlánrészt vállalnak.
– A Via Crucis négykezes változatát 1986 óta játsszuk, akkoriban jelent meg a kottakiadás is. A szimfonikus költemények négykezes átiratainak egy részét, a Faust-szimfóniának a máig kiadatlan, első kétzongorás változatát is játszottuk, csakúgy, mint Beethoven IX. szimfóniájának szintén Liszt által készített kétzongorás átiratát. Ez utóbbitól korábban féltünk, mert úgy gondoltuk, hogy nem lehet a vokális részeket visszaidézni a zongorán. Végül mégis megtanultuk, és nagyon hasznos volt. Sokan mondták, hogy érdemes volna ezt a változatot többször meghallgatni, olyan tiszták benne a viszonyok. Liszt számára nagyon fontos volt Beethoven, ez az átirat gondos munka, olyan, mintha egy új szonáta született volna. A Dante-szimfóniát pedig most harmadik alkalommal játsszuk közönség előtt.

– Volt már olyan, hogy egy művet egyszerre tartottak repertoáron egy-, illetve kétzongorás változatban is?
– Nem. A Via Crucis számos változatából mi a négykezest szeretjük a legjobban. Különben csodálatos, ahogy az énekszólam tökéletesen a zongora részévé válik, és teljesen természetesen szólal meg a hangszeren. Az énekhanggal különösen közeli a kapcsolatom, sokat foglalkoztam dalokkal, éveken át koncerteztem Gulyás Dénessel.

– Ez nyilván sokat segít.
– Nagyon fontos, minden zongoristának csak ajánlani tudom, hogy keresse a találkozást a vokális zenével.

– Nem véletlen, hogy a legtöbb szólista egyfajta belső igénytől vezényelve rövid idő után kamarázni kezd.
– Igen, hiszen csodálatos a repertoár. Azt hiszem, ahhoz tényleg sok idő kell – esetünkben már több mint harminc év –, hogy kialakuljon az egyéni hangzásvilág, együtt lélegezzen a két hangszer, két játékos. Két ember együttjátéka ideális esetben olyan, mintha egyvalaki játszana.

– Mire készülnek még a közeljövőben?
– 2018-ben lesz Bernstein születésének 100. évfordulója, ennek kapcsán Németországba hívtak, ennek a műsora még csak körvonalazódik. Barnabás most szilveszterkor mutatta meg két újabb kétzongorás művének a tervét. Felkértek egy néhány koncertből álló sorozatra a BMC-ben, ami valószínűleg retrospektív jellegű lesz; Messiaentól a Visions de l’Amen mindenképpen műsoron lesz, ahogy a Dukay-darabok is, és várom, hogy újra eljátszhassuk Bach háromzongorás versenyműveit zeneakadémista fiatalokkal (JSB Vonóskar), akikkel az elmúlt évben is nagy élmény volt együtt zenélni. Vidéki koncertjeink mellett márciusban férjemnek Mozart-estje lesz a Müpában, és természetesen több külföldi meghívásunk is van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.