– Személyesen is ismerték Erdélyi Zsuzsannát?
– A Hegyet hágék, lőtőt lépék című csodálatos munkája alapján természetesen ismertük és tiszteltük, s néhány évvel ezelőtt személyesen is kapcsolatba kerülhettünk. Éveken át dolgoztunk azon, hogy a budai Vár fokára kerülhessen Mátyássy László Mária-szobra. Ennek kapcsán kerestem Zsuzsa nénit, ő pedig – támogatandó a tervet – egy csodálatos írást komponált Mária-anya címmel. A műalkotás, mely 2013 ősze óta díszíti a Cortina-falat, azóta is ezt a nevet viseli. Bensőséges kapcsolatunk mindvégig megmaradt, nagy megtiszteltetés és öröm számunkra, hogy 95. születésnapjának a tiszteletére mi játszhatunk ezen a hangversenyen. Ez a koncert a Vigadóban rendezett, A vallásos élet tárgyai nevű kiállításnak a finisszázsa is egyúttal. A tárlat azt az anyagot mutatja be, amelynek gyűjtését Erdélyi Zsuzsanna kezdeményezte a nyolcvanas években. A teljes gyűjtemény az esztergomi Keresztény Múzeumban található.
– A műsor mennyire kötődik Erdélyi Zsuzsanna személyéhez?
– Személyes ismeretségünk tette lehetővé, hogy az ő személyiségéhez, életfilozófiájához kapcsolódó műveket választhassunk. Liszt Dante-szimfóniáját az Isteni színjáték ihlette, a koncert második részében elhangzó Via Crucis pedig nemcsak Liszt életművét íveli át, hanem mindannyiunkét. Nyitószámként Dukay Barnabás Oroszlános kút a növekvő Holdnál – A vörös című kétzongorás művét játsszuk el. A zeneszerzővel 2002 óta szoros kapcsolatban vagyunk, igyekszünk minden koncertünk műsorába beilleszteni a darabjait.
– Dukay számos művet komponált kifejezetten az önök számára, kétzongorás és háromzongorás darabokat. Hogyan találtak egymásra?
– Olivier Messiaen két zongorára írt Visions de l’Amenjére kaptunk felkérést, és kortárs zeneművet kerestünk mellé. Így játszottuk el Dukay Láthatatlan tűz a téli éjszakában című alkotását, örömünkre azóta nagyon sok műve kifejezetten a számunkra íródott.
– Még tartós kamarapartnerek esetén is ritka az az összhang, amelyet önök elérnek a közös játékok során, ezt maga Dukay is sokszor hangsúlyozta. Természetes volt, hogy a fiuk, Fülöp is beszáll ebbe a közös koncertezésbe?
– Az első együttzenéléseket a barátainknak köszönhetjük. Rácz Zoltán és Keller András felkért bennünket, hogy játsszuk el Mozart hármasversenyét. Barnabás hallotta a koncerteket, illetve Fülöpöt külön is zongorázni. Ez inspirálta arra, hogy részint saját darabokat írjon, részint Bach-műveket átdolgozzon három zongorára. A három zongora együtthangzása Barnabás számára mintha egy új hangszer megszületését jelentené.