Legendás prímások szelíd emlékezete

Maros és Küküllő: népzenetörténeti lenyomat a Tükrös Zenekar Erdők, vizek zenéje című albumán.

2016. 01. 19. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erdők, vizek zenéjét tárja a közönség elé a Tükrös Zenekar – de még mielőtt arra gondolnánk, hogy természeti albumra adta a fejét a neves népzenei együttes, el kell oszlatni a félreértést: csak a dalcímek tematikájáról van szó. Elsősorban a Maros, a Küküllő, a Sajó és a Nyárád folyók környékéhez tartozó kis tájak muzsikáját hallhatjuk, mégpedig a lehető legautentikusabb formában.

A csokorba fűzött összeállítások ugyanis magyarózdi, magyarpéterlaki, magyarbecei, magyarói, magyarlapádi, kőrispataki, ádámosi és nagysajói dallamok; többségük konkrét gyűjtéseket, adott prímások sajátos technikáját, kontrások jellegzetes kíséretét, harmóniáit, ritmusait idézi. Olyannyira népzenetörténeti lenyomat az album, hogy három népdal is archív felvétel, hangulatuk igazán különleges színt ad a lemeznek.

Lakodalmi szokásokat idéz az első összeállítás. Sajó melléki népzenével indul, a néhai Kóczi Móni és Gáspár Béla prímások és bandájuk felvételeiből építkezik, megőrizve különleges harmonizálásukat is. A magyarpéterlaki prímások, mint például Rácz Albert, Lunka József, Ötvös István vagy Csiszár Aladár örökségét a Maros mentén című táncrend mutatja be.

A Kutasföldön fantázianévvel ellátott összeállítás magyarózdi asztali nótával kezdődik, ezt a lemez végén énekes változatban is hallhatjuk, majd szegényest, csárdást és pontozót játszik a Tükrös, Barabás Ferenc „Peci” különleges, jellegzetes „csippentéseiről” felismerhető játékmódját, és a vele muzsikáló Pongori Sándorika szintén sajátos kontrakíséretét megelevenítve.

Csiszár Aladárról már volt szó, a prímás 1982-es egyik gyűjtését és egyben kedvenc e-moll hangnemét követi a Nyárád mentén című dallamcsokor, a magyarpéterlaki cigány zenészeket ugyanis a környékre sokat hívták muzsikálni. Az 1912-es születésű Moldován István „Stefi” gazdag repertoárját, virtuóz játékát is megidézik, de Lajtha László 1943–1944-es, Kristóf Vencel zenekarával készített, udvarhelyszéki gyűjtéseinek is emléket állítanak, ahogy a Kozák József vezette ádámosi zenekar dallamai is felcsendülnek. A három archív szólóénekes felvételt a hetvenes években rögzítették Magyarbecén, Magyarlapádon és Marosjárán.

A letisztult, stílusbeli jegyeket hűen visszaadó album elkészítése minden bizonnyal sok utánajárást igényelt. Az a fajta műhelymunka, ami ehhez szükséges, egy-egy tájegység, azon belül is egy-egy zenekar vagy prímás repertoárjának alapos ismeretére és hiteles tolmácsolására épül, és ez a típusú hozzáállás egyre kevésbé jellemző már a népzenei együttesekre. A Tükrös munkásságának és ennek az albumnak az értékét éppen ez adja.

(Tükrös Zenekar: Erdők, vizek zenéje – Maros és Küküllő vidéki magyar népzene. FolkEurópa, 2015.)


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.