Na, ők visszafojtják a nyílt színi tapsot

A Recirquel Non Solus című előadása ugyan még nem egészen színház, de már sokkal több, mint újcirkusz.

Pion István
2016. 01. 07. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven perc a közönség szempontjából egyáltalán nem hosszú idő a Müpa fesztiválszínházának színpadán, sőt. De ha a színpadon eltöltött időt az előadók szempontjából nézzük, akkor már mindjárt más a helyzet, kiváltképp, ha újcirkuszról van szó, azon belül is csupán két mozgásművészről, Illés Renátóról és Zsíros Gáborról.

Az ő szemszögükből azért hosszú ez az idő, mert ha valamiben igazán el lehet fáradni, akkor az az artisták munkája. Nem véletlenül vannak egy társulatban általában sokkal többen, mint ketten.

Most futó, Non Solus című előadásában viszont a Recirquel magyar újcirkusztársulat valóban csak két embert szerepeltet: Illés Renátó artistát és Zsíros Gábor táncost, akik igyekeztek egymás szakmáját is a lehető legmélyebben megtanulni. A csökkentett létszám oka, hogy a Recirquel már túl van három nagyobb müpás bemutatón (amelyek egyébként bejárták a világot is), és Vági Bence rendező-koreográfus, a társulat vezetője idejét érezte egy visszafogottabb, koncentráltabb darab elkészítésének.

Ez lett a Non Solus, amely az ember teremtésének aktusát hivatott leképezni, ha nem is Ádám és Éva szerepével, de Ádám és Ádáméval mindenképpen. Az előadás ugyanis a férfiszerelem konzervatív és szép ábrázolásaként is értelmezhető, mindenféle túlkapás és erőlködés nélkül.

És akkor innen üzenném Gazda Albertnek, aki néhány nappal ezelőtt írt szintén egy újcirkuszi előadásról, hogy a szigetes és trafós élmények után érdemes beugrani a Müpába is, ahol a Recirquel társulata rendszeresen fellép, de külföldiek is színpadra állnak, legközelebb egy kanadai csapat érkezik. Ráadásul itt az újcirkusz egy kicsit megint másabb vonulatával lehet megismerkedni, ami már sokkal közelebb áll a színházhoz.

De vissza a Recirquelhez és a Non Solushoz.

Illés és Zsíros kettőse hol felváltva, hol együtt jelenik meg a színen, s az artista és a táncos összekevert nézőpontjában mindketten megállják a helyüket, szinte észrevétlen a képzettségük közti különbség.

Néhol talán több a tánc, mint amennyi az újcirkusz műfajában indokolt volna, de ismerve az artisták tényleg iszonyúan fárasztó munkáját, ez nemcsak megbocsátható, hanem szükségszerű is, ha csupán ketten vannak a színpadon.

Levegőt is kell venni valamikor.

Zsíros Gábor koreai legyezőtáncot idéző, egyre gyorsuló forgásban kicsúcsosodó szólója így is mély nyomokat hagy a nézőben. De Illés Renátó táncjátéka is precíz, szavam sem lehet.

A klasszikus artistaeszközök közül a kötél, a lengőtrapéz, az erőemelés (ó, igen, az az orosz spárga, amit Illés csinált Zsíros térdhajlatába kapaszkodva! – a videón 1:55-nél) és a kézállófa jelenik meg az előadásban. Ezek közül Illés kötélszáma kiugró, és mivel az előadás elején van, rögtön a bevezető után (amely egy hatalmas, áttetsző nejlonlepel mögött zajlik, és tulajdonképpen a teremtés maga) magasra teszi a lécet. A legjobb mégis az, amikor ketten használnak egy szert: Illéshez is felnő Zsíros, és a lengőtrapéz, valamint a kézállófa duettjei lélegzetelállítóak.

A közönség meg mindeközben csöndben ült, senki nem mert tapsolni, s el kellett telnie jó fél órának, mire megjelent a számok közötti, újcirkusz esetében egyébként nagyon is megszokott nyílt színi taps.

Ezt viszont tudjuk be annak, hogy az előadás behúzta a közönséget, és nem akart kilépni belőle.

Mindenesetre az értelmezési keretet, vagyis a teremtéstörténetet előre megadta Vági Bence rendező-koreográfus, de azt mégsem sikerült olyan erővel felszínre hozni, hogy valódi színházat láthasson a közönség. Olykor az egyes számok túlságosan eltávolodnak a koncepciótól, pedig mind a letisztult díszlet (Iványi Árpád), mind pedig az egyszerre klasszikus és modern zene (Terjék „Fiddler” Gábor) tökéletes alapot adna hozzá.

Mégsem lehet erről az előadásról úgy hazatérni, hogy hiányérzetünk legyen.

Mert amiért jöttünk, azt kétségtelenül megkaptuk: a cirkusz egy megint újabb látásmódját, amelyet még csiszolni kell ugyan, de az irány igenis nagyon jó.

A visszafogottabb nyílt színi tapsok kárpótlásaként pedig az történt, hogy a közönség az előadás legvégén hatszor hívta vissza a párost vastaps és ováció kíséretében.

Kövesse a Kultúrgrundot a Facebookon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.