Alapítása 40. évfordulóját ünnepli a salgótarjáni Nógrád Táncegyüttes Palóc Madonnák című, rendhagyó, a Zenthe Ferenc Színházzal koprodukcióban megalkotott néptánc-koreográfiájával, amellyel a nők áldozatvállalásáról, a házasságot, a családot összetartó feleségekről, anyákról, a női princípiumról mesél. A produkció palóc költők verseire, palóc népzenére és néptáncra épülve vall a régi palóc asszonyokról: a palóc Madonnákról.
– A Palóc Madonnák ötlete közel öt évvel ezelőtt merült fel bennem, amikor úgy éreztem, valahogy fel kellene hívni a nők figyelmét arra, hogy magukra sokkal jobban figyeljenek, és fedezzék fel azt a fontos szerepet, amire csak ők képesek: a családi tűzhely melegét nekik kell megtartani – fogalmaz Szabó János, a Nógrád Táncegyüttes vezetője.
Negyven évről azt mondják, egy emberöltőnél is több, és annak a titka, hogy eddig fenn tudott maradni az együttes az, ami ebből a társadalomból is hiányzik: a közösség. Az ember arra teremtődött, hogy közösségben éljen, és igazán kifejezni magát is csak ebben tudja: sírni lehet egyedül, bár nem érdemes, de örülni viszont csak közösségben lehet – mondja lapunknak Szabó János. – Kezdettől ez volt az együttesünk motorja, azonban amióta én vezetem, tudatosan is arra helyezem a hangsúlyt, hogy a táncosok ne csak azért jöjjenek be, mert táncolni szeretnek, hanem azért is, mert jól érzik magukat együtt.
Ebből az együttlétből tartós barátságok alakultak ki, ami miatt korosabbá vált az együttes. Amikor átvettem 2001-ben, tizenkilenc év volt az átlagéletkor, most huszonhat – teszi hozzá, majd arról is beszél: Budapestről, Szegedről, Debrecenből visszajárnak az egyetemisták, főiskolások, és nem sajnálják az időt a próbákra, hiszen ez alatt feltöltődnek. Persze, ennek egyik oka az, hogy a próbák nemcsak a táncról, de az emberi kapcsolatokról is szólnak, ráadásul a Nógrád Táncegyüttes székházában folynak a városi táncházak is. Aki pedig már egyéb teendői miatt nem tud rendszeresen részt venni a próbákon, a táncházakba visszajárva találkozhat a régi barátokkal.