Sztálin diktatúrája rövidre zárta ugyan a kommunista utópiaépítést, a forradalmi hevületben fogant és a társadalom radikális átalakításának vágyával ölelkező szellemi erők mégis mély nyomot hagytak a modern művészetben. Az orosz avantgárd üstökösként tűnt fel a múlt század elején és robbant be a világ művészeti életének élvonalába. Alkotói mindennel szemben lázadtak, ami elavult, ám nem tagadták meg a múlt értékeit. Felhasználták a nyugati irányzatok stílusjegyeit, értelmezték és újraértelmezték szempontjaikat, miközben felfedezték és beépítették művészetükbe az orosz kultúra legmélyebb gyökereit.
A Nemzeti Galéria által rendezett, A művészet forradalma című kiállítás sajtóbejárásán Baán László nem véletlenül beszélt történelmi pillanatról a Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum avantgárd gyűjteményének budapesti bemutatása kapcsán. Az orosz avantgárd szinte minden fontos irányzatát és alkotóját felvonultató gyűjtemény ugyanis – így egyben – még sosem hagyta el Oroszországot. A budapesti rendezés ráadásul új fényben tárja a közönség elé a kollekció javát adó negyven remekművet.
Az orosz múzeum igazgatója, Nyikita Korityin feltehetően nem csupán udvarias gesztusként méltatta a május 1-jéig látható kiállítást, amely szerinte provokatív és merész megoldásaival felülmúlja az orosz avantgárd összes eddigi – köztük a jekatyerinburgi – bemutatását. Az értelmezéshez hasznos segítséget nyújtanak a történelmi és művészettörténeti idővonalak és a korabeli híradórészletek, Dziga Vertov filmes montázsai, amelyek Sosztakovics zenéjére a Jekatyerinburgban kivégzett Romanovok bukásától a sztálini terror tombolásáig vázolják az orosz történelem e rendkívül összetett korszakát. Gergely Mariann kurátor elmondta, bár a kor művészete többféleképpen is megközelíthető, a kiállítás egy történetet mond el, miközben a forradalmi periódusok, a művészettörténeti és filozófiai háttér, valamint az esztétikum együttes bemutatására vállalkozik.
A szekciók ennek megfelelően kronologikus sorrendben vezetnek végig az avantgárd stílusokon. A tárlat elején XIX. század végi ikonok csoportja utal az orosz hagyományokra, képzőművészeti és szakrális gyökerekre. Mihail Larionov, „a megbotránkoztatás élharcosa” Zsidó Vénusz című festményén szakít a kor szépségeszményével, s aktja keleties jegyeinek hangsúlyozásával utal a népművészeti gyökerekre. Szintén a neoprimitivizmus irányzatát képviselő felesége, Natalja Goncsarova népviseletben, kaszával a vállukon menetelő, a nyugati áramlatok stílusjegyeivel megfestett parasztjaiban egybeér a sajátos orosz hangulat és a forradalom előtti rejtett feszültség.