Az orosz avantgárd és az egyesült forradalmak útjai

Világmegváltó tervek és forradalmi szenvedély a Magyar Nemzeti Galéria orosz avantgárd kiállításán.

MaPet
2016. 02. 03. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sztálin diktatúrája rövidre zárta ugyan a kommunista utópiaépítést, a forradalmi hevületben fogant és a társadalom radikális átalakításának vágyával ölelkező szellemi erők mégis mély nyomot hagytak a modern művészetben. Az orosz avantgárd üstökösként tűnt fel a múlt század elején és robbant be a világ művészeti életének élvonalába. Alkotói mindennel szemben lázadtak, ami elavult, ám nem tagadták meg a múlt értékeit. Felhasználták a nyugati irányzatok stílusjegyeit, értelmezték és újraértelmezték szempontjaikat, miközben felfedezték és beépítették művészetükbe az orosz kultúra legmélyebb gyökereit.

A Nemzeti Galéria által rendezett, A művészet forradalma című kiállítás sajtóbejárásán Baán László nem véletlenül beszélt történelmi pillanatról a Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum avantgárd gyűjteményének budapesti bemutatása kapcsán. Az orosz avantgárd szinte minden fontos irányzatát és alkotóját felvonultató gyűjtemény ugyanis – így egyben – még sosem hagyta el Oroszországot. A budapesti rendezés ráadásul új fényben tárja a közönség elé a kollekció javát adó negyven remekművet.

Az orosz múzeum igazgatója, Nyikita Korityin feltehetően nem csupán udvarias gesztusként méltatta a május 1-jéig látható kiállítást, amely szerinte provokatív és merész megoldásaival felülmúlja az orosz avantgárd összes eddigi – köztük a jekatyerinburgi – bemutatását. Az értelmezéshez hasznos segítséget nyújtanak a történelmi és művészettörténeti idővonalak és a korabeli híradórészletek, Dziga Vertov filmes montázsai, amelyek Sosztakovics zenéjére a Jekatyerinburgban kivégzett Romanovok bukásától a sztálini terror tombolásáig vázolják az orosz történelem e rendkívül összetett korszakát. Gergely Mariann kurátor elmondta, bár a kor művészete többféleképpen is megközelíthető, a kiállítás egy történetet mond el, miközben a forradalmi periódusok, a művészettörténeti és filozófiai háttér, valamint az esztétikum együttes bemutatására vállalkozik.

A szekciók ennek megfelelően kronologikus sorrendben vezetnek végig az avantgárd stílusokon. A tárlat elején XIX. század végi ikonok csoportja utal az orosz hagyományokra, képzőművészeti és szakrális gyökerekre. Mihail Larionov, „a megbotránkoztatás élharcosa” Zsidó Vénusz című festményén szakít a kor szépségeszményével, s aktja keleties jegyeinek hangsúlyozásával utal a népművészeti gyökerekre. Szintén a neoprimitivizmus irányzatát képviselő felesége, Natalja Goncsarova népviseletben, kaszával a vállukon menetelő, a nyugati áramlatok stílusjegyeivel megfestett parasztjaiban egybeér a sajátos orosz hangulat és a forradalom előtti rejtett feszültség.

A házaspár által megfogalmazott provokatív irány követőinek munkái a Káró Bubi csoportnak szentelt különteremben gyűltek össze. Itt mások mellett Ilja Maskov keleties vonású, szigorú nőalakjaival dúlja fel a fennkölt művészet nyugalmát, míg Koncsalovszkij és Kuprin csendéletei a lázadó mozgalom lehiggadását jelzik. Nem meglepő, hogy Larionovék végül szakítottak a dekadens Nyugat-imádókkal, és kiléptek a csoportból.

Érthető az is, hogy Vaszilij Kandinszkij irányzaton kívüliként jelenik meg a kiállításon. Az absztrakt festészet egyik első képviselője már kész stílus birtokában kapcsolódott az orosz avantgárdhoz, de amikor az autonóm festészet háttérbe szorult, és a produktivista-konstruktivista szemlélet került előtérbe, Kandinszkij visszatért Németországba, ahol korábban kifejlesztette nonfiguratív, pszichologizáló stílusát. Itt látható Improvizáció No. 217. című képével a zenei összhangzatok harmóniáit megidézve szintén a tudatalattit próbálta manipulálni.
Ahogy a tárlat is érzékelteti, a kubistákat különösen a csendélet műfaja foglalkoztatta.

A kubisták és a futuristák máig ható, de gyorsan lefutott áramlatát olyan alkotók munkái jelenítik meg, mint Jakov Pajn, David Sterenberg, a dizájnerként is ismert Ljubova Popova vagy Nagyezsda Udalcova, akinek Konyha című műve a tárlat egyik legfontosabb és legszebb alkotása. Udalcova képe Kazimir Malevics Szuprematizmusával együtt Bázelből érkezett Budapestre, a Beyeler Alapítvány orosz avantgárd kiállításáról. A kurátor elmondta, Malevics szuprematista remekműve azt az univerzális gondolkodást szemlélteti, amelyet más formanyelvvel élve ugyan, de csak Kandinszkij művészetében lehet felfedezni. A tárgyi világtól elvonatkoztatva Malevics olyan összefüggéseket próbált geometrikus jelekkel megfogalmazni, amelyek az univerzum mozgását és lüktetését érzékeltetik.

Az MNG az 1915-ös 0,10 – Az utolsó futurista festménykiállítás című tárlaton készült fotón idézi fel a szuprematizmus irányzatának születését: Vlagyimir Tatlin és Malevics művészi nézeteltérései miatt utóbbi követői külön helyiségben állították ki műveiket. A festészet forradalmi megújításának kultikus helyszínévé vált szuprematista termet belakó képek között pedig  a mester leghíresebb festménye, a Fekete négyzet fehér alapon is feltűnik. A malevicsi képi szigortól idővel eltávolodó alkotók, Olga Rozanova és Alekszandr Rodcsenko élénkebb, vibrálóbb absztrakt kompozíciói már a „szép új világ” művészetének konstruktivista előképeiként gyönyörködtetnek.

Az orosz avantgárd kései, a hagyományos térszemlélettel szakító mérnök-művészi irányzatát Popova és Liszickij grafikái, valamint Tatlin térbeli munkái, például a III. Internacionáléra készített monumentális építményének felnagyított fényképe és népművészeti ihletésű sarokreliefje idézi meg a Nemzeti Galéria tárlatán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.