– Ideje volt már a visszatekintésnek, mégis gyanúsan hangzik az, hogy „Wahorn András első retrospektív kiállítása”. A múltidézés eleve egy neuralgikus pontot feltételez a művész életében, amikor megáll, lezárja, átgondolja az eddigieket. Önt viszont már jó ideje csak a jelen érdekli. Értsük ezt úgy, hogy leteszi az ecsetet?
– Lehetséges, de ez mindig is így volt. Ahogy mindig is a jelenben éltem, bár igaz, sokáig a jövő is foglalkoztatott. A Bizottság-korszakban is kevesebbet rajzoltam vagy festettem, aztán a zene szorult háttérbe és az ecset többet dolgozott. Feladni egyiket sem tudom, az embernek azonban fókuszálnia kell a kreativitását. Tudatlan ifjú koromban még úgy képzeltem, hogy a bal kezemmel szaxofonozok, a jobbal festek, közben pedig táncolok. Aztán kiderült, hogy az úgy nem elég alapos. Bele kell szorítani a világot abba a vacak szőrös ecsetbe vagy a hangszerbe, ám ez nem működik, ha mindent szanaszéjjel csinálunk.
– Egy korábbi interjúban viszont utalt arra, hogy fél az elmélyüléstől, és ezért ugrál a művészi médiumok között.
– Dehogy félek az elmélyüléstől! Csak képtelen vagyok elmélyülni. Amikor elkezdek belesüllyedni valamibe, ahelyett hogy örülnék ennek, máris valami másba kezdenék. Egy időben büszke is voltam arra, hogy mennyi mindent csinálok: festek, szaxofonozok, komputerezek, lépcsőt építek, járdát betonozok. Aztán rájöttem, hogy ilyennek születtem, és nem is tudnék más lenni. Ugyanakkor mindazt, ami a felszínen van, összefüggésében is látom. Mondhatni, messze látó vagyok.
– Volt, hogy évekig hozzá sem nyúlt a szaxofonjához, most viszont egyre szaporodnak az együttesei és más zenei kalandjai. Az A38 hajón tavaly nyílt Messzemenő következtetések című kiállítás tematikáját is a zenekarai ihlették, a hozzá kapcsolt minifesztiválon pedig már három különböző formációval lépett fel.
– Eredetileg a mostani Wahorn Forever kiállítás is a tavalyi fesztiválhoz kapcsolódott volna, csak más helyszínen: itt a B55-ben és a MissionArt Galériában. Kezdetben úgy volt, jut arra is keret, hogy a zenekaraimmal – a Wahorn Airporttal, a Noise Flowers-szel és a Tapasztalt Ecsetekkel – minden nap fellépjek, aztán az élet vihara sajnos elfújta a terveinket. De végső soron örülök annak, hogy elmaradt az állami támogatás, hiszen az azt jelentné, hogy olyanok pénzét osztják, akik igazából nem is adnák nekem.