Hittel, szívvel, hazaszerettel

A Lajtha-csoport népzenekutató tevékenységét mutatja be a Magyarság Házában nyílt kamarakiállítás.

MaPet
2016. 02. 02. 10:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a 20. századi magyar zeneszerzés és népzenekutatás legnagyobb és legmeghatározóbb alakjait nyugaton a három nagy magyarként emlegették, Lajtha László sosem tudott kilépni Bartók Béla és Kodály Zoltán árnyékából. Jelentőségének kicsinyítésével és elhallgatásával a kommunista rendszer okolható, amelynek máig ható szellemrombolása a proletárideológiával barátságtalan viszonyt ápoló Lajtha életművét és annak folytatását is súlyosan érintette.

Nem véletlen, hogy Az igaz hitben végig megmaradjunk című kiállítást megnyitó Solymosi Tari Emőke zenetörténész elsősorban az 1963-ban elhunyt zenetudós megtörhetetlen jellemének, emberségének és küzdelmének hangsúlyozásával igyekezett képet alkotni a Lajtha-csoport munkájáról és jelentőségéről. A tárlat címe egy 16. századi hitvalló énekből származó idézet, amelynek különlegessége, hogy ez a legutolsó anyag, amelyet Lajtha – néhány nappal a halála előtt, Bucsu községben – feljegyzett.

A Lajtha-kutató emlékeztetett arra, hogy a zeneszerző barátai intelmei ellenére és nemzetközi elismertsége csúcsán, éppen az 1948-as kommunista fordulat idején tért haza Londonból, ahová egyéves filmzeneszerzői szerződés kötötte. Ekkorra elveszítette igazgatói állásait: más ült már a Magyar Rádió zeneigazgatói székében, leváltották a Néprajzi Múzeum vezetői posztjáról és kiszervezték alóla a Nemzeti Zenedét is, amelynek ő volt az utolsó főigazgatója.

Fő „bűne” az volt, hogy megtagadta aláírását a Mindszenthy bíboros elleni konspirációs eljáráshoz. Csípte a hatalom szemét az is, hogy korábban rendszeresen utazott Nyugatra, ahol addigra zeneszerzőként, népzenetudósként és kultúrdiplomataként is elismertté vált. Már a két világháború között is fontos tisztségeket töltött be, alapító és igazgatósági tagja volt például a Nemzetközi Népzenei Tanácsnak. A magyar zeneszerzők közül elsőként választották 1955-ben a Francia Szépművészeti Akadémia tagjává, ám az állam egészen 1962-ig nem engedélyezte, hogy kiutazzon.

Lajtha számított ugyan az ellehetetlenítésére, arra nem, hogy kenyér nélkül marad a hazájában, és külföldön hagyott gyermekeit – Lászlót és Ábelt – sem láthatja viszont. Mivel csendes ellenállásában is mindig az egyenes, hivatalos út híve volt, nem próbálkozott szökéssel, hanem az éhhalál küszöbén emigrációs útlevéléért folyamodott. Elutasították, de miután hírneve miatt a helyzet 1951-re rendkívül kellemetlenné vált, útlevél helyett Kossuth-díjat kapott. A végül nyomásra elfogadott elismeréssel járó pénzt Lajtha szétosztotta a diktatúra üldözöttjei között.

Az állam végül biztosította a megélhetését is, így az elveihez és kikötéseihez makacsul ragaszkodó Lajtha gyakorlatilag szabad kezet kapott egy népzenegyűjtő csoport megalakításához. Solymosi Tari Emőke felhívta a figyelmet a Lajtha kikötéseiben és az azok elfogadásában rejlő ellentmondás abszurditására. A tudósnak ugyanis engedélyezték az akkor tiltott egyházi anyagok és részben szakrális gyökerű népénekek gyűjtését, ráadásul kutatócsoportja tagjait is szabadon választhatta meg.

A halála után még több mint egy évtizedig működő csoportot Noé bárkájaként is emlegették, mivel alapítója a rendszer üldözöttjeit vette maga mellé. Közéjük tartozott a nemrég elhunyt legendás néprajztudós Erdélyi Zsuzsanna, aki csatlakozása előtt az első női magyar diplomataként lett a rendszer számkivetettje; Rajeczky Benjámin ciszterci szerzetes, zenetörténész; Marosi György ciszterci pap; Fábián László, a munkájától politikai okból eltiltott ügyvéd; valamint az egykori apáca, Tóth Margit népzenekutató, aki Lajtha halála után a Néprajzi Múzeum népzenei gyűjteményének vezetője lett.

A kiállítás a csoport által Sopron és Vas megyében gyűjtött anyagot, főként egyházi népénekeket és hangszeres zenét mutat be. A korábban Erdélyben tevékenykedő Lajtha az egész országra ki akarta terjeszteni a gyűjtést, de haláláig csak ezt a két megyét tudta áttekinteni. „A kiállítás emléket állít a tudósnak, a hívőnek, egy nagyszerű embernek, aki a magyar történelem egyik legnehezebb korszakában hősként végezte a magyar kultúráért vállalt feladatát” – fogalmazott Solymosi Tari Emőke.

A tárlat felvonultatja az írott anyagra támaszkodó népénekek nyomtatott forrásait, énekes- és imádságos könyveit és a lejegyzéseket. Meghallgathatók a fonográfhengereken, magnószalagokon rögzített népénekek, például Lajtha László és Domokos Pál Péter egyes gyűjtései. A kiállításon látható néhány bútor is, amelyeket Lajtha Erdélyből hozott magával, egy filmrészleten pedig Erdélyi Zsuzsanna idézi fel a csoport megalakulását és működését. Térképeken tekinthető át a gyűjtések földrajzi hálózata, felsorakoznak az 1960-as években gyűjtött szakrális tárgyak, és a látogatók néhány népi hangszert is megtekinthetnek a csoport gyűjtéséből.

A Néprajzi Múzeum tulajdonában lévő anyagból a 2012-es Ars Sacra Fesztiválon már rendeztek egy sikeres tárlatot. A Magyarság Házban nyílt kamarakiállítás – szintén Pálóczy Krisztina kurátor rendezésében – március 20-áig látható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.