Így gondozd a Bosch-képedet

A Prado megsértődött a holland Hieronymus Bosch-kutatókra, ezért nem adott kölcsön képeket a mester halálának 500. évfordulójára.

Pion István
2016. 02. 20. 17:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hollandiában a múlt hét végén megnyílt Hieronymus Bosch halálának 500. évfordulója alkalmából a fapapucsok országának eddigi legnagyobb költségvetéssel létrejött tárlata. Előzetesen mi is az év egyik művészeti szenzációjaként hivatkoztunk rá, de a Guardian már egyenesen az évszázad kiállításaként emlegeti a ’s-Hertogenboschban, a festő szülővárosában található Het Noordbrabants Museumba összeválogatott anyagot. Nem csoda, ugyanis tizenhét Bosch-képet mutatnak be az ismert huszonnégyből. Teszik mindezt úgy, hogy a múzeum tulajdonában egyetlen Bosch-kép sincs, tehát mindet kölcsönözték.

A hatalmas siker mellett azonban ebbe a kölcsönzési procedúrába került némi homokszem, ugyanis a Madridi Nemzeti Múzeum képtára, a Prado nem az összes ígért képet adta kölcsön a kiállításra. A Magyarmuzeumok.hu összeállításából kiderül, hogy mindez azért történt, mert Hollandiában kétségbe vonták három, a Prado tulajdonában álló Bosch-kép eredetiségét. A holland múzeum a Pradótól végül egyetlen festményt kapott kölcsön, az 1516-ban készült Szénásszekér-triptichont – ennek a képnek a szerzőségét nem kérdőjelezték meg.

A Szénásszekér-triptichonon kívül a Prado tulajdona még A balgaság gyógyítása, a Szent Antal megkísértése és A hét főbűn. A holland Bosch Research and Conservation Project munkatársai kilenc éve vizsgálják a fellelhető Bosch-képek és -rajzok eredetiségét, és szerintük ez a három kép nem Hieronymus Bosch munkája, hanem csupán a műhelyében vagy egy követője által készültek.

Ettől függetlenül a Szénásszekér-triptichon mellé a Het Noordbrabants Museum A balgaság gyógyítását és a Szent Antal megkísértését is kölcsön akarta kérni, de a Prado vezetése tulajdonképpen megsértődött az újabb kutatási eredményeken, és a két kép kölcsönzésével kapcsolatban néhány nappal a megnyitó előtt visszavonta a megállapodást.

A madridi Prado érthetően nem örül az új kutatási eredményeknek. A képtár szóvivője azt nyilatkozta, hogy a festmények nagyon fontos részei a múzeum állandó kiállításának, ezért nem adják azokat kölcsön, majd a Prado közleményben kritizálta a „rendkívül szubjektív” kutatási eredményeket. Charles de Mooij, a Het Noordbrabants igazgatója sajnálatát fejezte ki a Prado döntése miatt. Egyébként a Bosch Research and Conservation Project eredményeit két vastag kötetben közölték, a legfontosabbak pedig, hogy a projektben kilenc képet restauráltak; három, a Pradóban őrzött képet nem fogadtak el Boschként; és egy 1495–1505 között készült képet a restaurálás után a mester eredeti munkái közé emeltek.

A jubileumi Bosch-kiállítás hétmillió euróba került, a kutatás további hárommillióba, de a múzeum csak a látogatókból nem tudja visszanyerni ezt az összeget, a különbözetet kormányzati szponzorációból kell pótolni. A siker ettől függetlenül már most garantált, ugyanis a megnyitó előtt kilencvenezer jegyet adtak el a május 8-ig látogatható kiállításra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.