– Bár hivatalosan mindenhol ízületi gyulladásról beszélnek, úgy hallottam, valójában módszeresen eltörték Cziffra György ujjait az ötvenes években.
– Amikor az ötvenes években el akarta hagyni az országot, elfogták a határon, nála voltak a papírjai, amelyekből kiderült, hogy zongoraművész, és ezért tudatosan ütötték a bal kezét puskatussal. Ennek egész életére kiható látható nyoma is maradt, Cziffra az összes zongorafelvételen csuklószorítóban zongorázik, élete végéig fájt a bal keze.
– Nemcsak a Rákosi-féle, hanem a többi rendszer sem becsülte meg a tehetségét Magyarországon. Már az is csoda, hogy a nyomorból egyáltalán a Zeneakadémiára jutott mint csodagyerek.
– A Cziffra család kálváriája akkor kezdődött, amikor az első világháborúban hazatelepítették őket Párizsból, ahol az édesapja valószínűleg kávéházban zenélt, és jól keresett, ennek következtében nyugodt körülmények között, jó életszínvonalon éltek egy szép lakásban. Itthon az angyalföldi tripoliszi nyomortelepre, mélyszegénységbe kerültek, ahol egyetlen szobájuk volt. Ide született Cziffra György. Öregkorában gyakran emlegette, hogy ebből az időszakból az egyik legmegrázóbb emléke, hogy az édesanyja mindig éhes volt. Annak a kornak, illetve a Cziffra-család értékrendjét és a szemléletét mutatja az is, hogy amikor ebben a nehéz helyzetben a nővére, Jolán hosszú idő után végre munkát kapott, a kis keresetéből pianínót bérelt. Úgy látszik, ez minden egzisztenciális kérdésnél fontosabb volt számukra. A mai világban élve nem is lehet megérteni, hogy mi vesz rá egy fiatal lányt, hogy ne félretegye vagy másra költse a sok nélkülözés után azt a kis pénzt, amelyet megkeresett, hanem zongorázni tanuljon. Cziffra György elég beteges gyerek volt, és amikor Jolán gyakorolt, a takaró alatt az ágyban ő is elvégezte azokat a gyakorlatokat. Egyszer aztán odaült a zongorához, és eljátszotta mindazt, amit addig a nővére tanult. Ha már a rendszerekről beszélünk, akkor a következő nehéz időszak a második világháború volt, előtte már úgy tűnt, jut valamire, amikor megjött a behívója, és hosszú éveket töltött színpad helyett a fronton, munkatáborokban, tankokat vezetve, elzárva a hangszerétől. A világháború után amikor elfogták a határon, és eltörték a kezét, börtönbe került, és ismét hosszú ideig nem tudott gyakorolni. 1956 hozta aztán el a pozitív fordulatot, és nyitott új fejezetet az életében, hiszen ekkor sikerült elhagynia az országot, és néhány hét alatt nemzetközileg elismert művész lett.