Bár Halász Péter távozik a Magyar Állami Operaház fő-zeneigazgatói posztjáról, a dalszínház Ring-sorozatát végigviszi. A Rajna kincse tavalyi sikere után A walkür van soron az idén, amelynek zenei vezetői feladatait és karmesteri teendőit is ő látja el.
A tetralógia vasárnapi premierjén az operaház vezető Wagner-énekesei mellett három neves külföldi vendégművészt is köszönthetünk: Hundingként a széles repertoárú Andreas Hörl, Wotanként a generációja egyik legjelentősebb basszbaritonjaként ismert Tomasz Konieczny, Brünnhilde szerepében pedig az ismert amerikai szoprán, Linda Watson lép színpadra. – Linda Watsonnal és Tomasz Koniecznyvel még nem dolgoztam együtt, de nagy rajongója vagyok művészetüknek. Andreas Hörl nálunk debütál majd Hunding szerepében az idei bayreuthi játékok előszobájaként – árulta el a karmester.
– Az pedig egy pillanatig sem volt kérdés, hogy Sieglinde szerepére Sümegi Esztert, Siegmundéra Kovácsházi Istvánt szerettem volna, akik egyébként szintén most mutatkoznak be e szerepekben. A kiváló Németh Judit újra hallható egyik parádés szerepében Frickaként. A walkür lányok eddigi próbái lenyűgöztek, kiváló énekesnők egytől egyig – nyilatkozta Halász Péter.
A teljes Ringet M. Tóth Géza rendezi, a tavaly elindított, konzekvens koncepcióját követve a négyrészes történetnek nem az ősgermán mitologikus, hanem sokkal inkább a kortalanul mesés oldalára fókuszál, és a mű társadalomkritikai mondanivalóját hangsúlyozza. Mivel a rendező a négy darabot egységben kezeli, ezért alkotótársaival olyan stílust alakítanak ki, amely dramaturgiailag és a színpadi látvány tekintetében is mindvégig kitart.
Így A walkür története és különleges vizuális világa A Rajna kincse utolsó képsorával indul, amikor az utolsó pillanataiban Loge elvegyül a világméretű bevásárlóközponttá váló Walhallában tülekedő vásárlók között. A walkür ezzel a „konzumviharral” kezdődik, ebben a kavarodásban keresi helyét az isten fia, Siegmund, és ugyanebből a káoszból csöppenünk bele abba a mikroközegbe is, ahol az egész Wotan által teremtett világ egyik fő alkotó- és mozgatóeleme, Hunding él. A helyszín kialakításában projektorokkal és több átlátszó vagy félig átlátszó anyaggal hoznak létre tereket, amelyek a jeleneteknek megfelelően alakíthatók.
M. Tóth alkotócsapata, a Kedd a vetített látvány mellett saját fejlesztésű úgynevezett kottaanimációját is beveti: ez abban segít, hogy a vetítés szinkronban maradjon az előadásonként változó karmesteri tempókkal. A vetítés mellett fontos szerep jut a táncnak, a koreográfus Venekei Marianna. A látvány kialakításában Zöldi Z. Gergely díszlettervező és az Operában A Rajna kincsével debütáló filmes jelmeztervező, Bárdosi Ibolya is részt vesz.
Az operaház A Nibelung gyűrűjének teljes színrevitelét tűzte ki célul olyan rendezésben, amely nemcsak a Wagner-fanatikusok táborát vonzza, hanem új rajongókat is szerez a német szerzőnek. A walkürt a premier után még négy alkalommal játsszák.