Kottaanimáció és projektorok a Ring folytatásában

Nem csak a Wagner-fanatikusoknak.

2016. 03. 02. 11:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Halász Péter távozik a Magyar Állami Operaház fő-zeneigazgatói posztjáról, a dalszínház Ring-sorozatát végigviszi. A Rajna kincse tavalyi sikere után A walkür van soron az idén, amelynek zenei vezetői feladatait és karmesteri teendőit is ő látja el.

A tetralógia vasárnapi premierjén az operaház vezető Wagner-énekesei mellett három neves külföldi vendégművészt is köszönthetünk: Hundingként a széles repertoárú Andreas Hörl, Wotanként a generációja egyik legjelentősebb basszbaritonjaként ismert Tomasz Konieczny, Brünnhilde szerepében pedig az ismert amerikai szoprán, Linda Watson lép színpadra. – Linda Watsonnal és Tomasz Koniecznyvel még nem dolgoztam együtt, de nagy rajongója vagyok művészetüknek. Andreas Hörl nálunk debütál majd Hunding szerepében az idei bayreuthi játékok előszobájaként – árulta el a karmester.

– Az pedig egy pillanatig sem volt kérdés, hogy Sieglinde szerepére Sümegi Esztert, Siegmundéra Kovácsházi Istvánt szerettem volna, akik egyébként szintén most mutatkoznak be e szerepekben. A kiváló Németh Judit újra hallható egyik parádés szerepében Frickaként. A walkür lányok eddigi próbái lenyűgöztek, kiváló énekesnők egytől egyig – nyilatkozta Halász Péter.

A teljes Ringet M. Tóth Géza rendezi, a tavaly elindított, konzekvens koncepcióját követve a négyrészes történetnek nem az ősgermán mitologikus, hanem sokkal inkább a kortalanul mesés oldalára fókuszál, és a mű társadalomkritikai mondanivalóját hangsúlyozza. Mivel a rendező a négy darabot egységben kezeli, ezért alkotótársaival olyan stílust alakítanak ki, amely dramaturgiailag és a színpadi látvány tekintetében is mindvégig kitart.

Így A walkür története és különleges vizuális világa A Rajna kincse utolsó képsorával indul, amikor az utolsó pillanataiban Loge elvegyül a világméretű bevásárlóközponttá váló Walhallában tülekedő vásárlók között. A walkür ezzel a „konzumviharral” kezdődik, ebben a kavarodásban keresi helyét az isten fia, Siegmund, és ugyanebből a káoszból csöppenünk bele abba a mikroközegbe is, ahol az egész Wotan által teremtett világ egyik fő alkotó- és mozgatóeleme, Hunding él. A helyszín kialakításában projektorokkal és több átlátszó vagy félig átlátszó anyaggal hoznak létre tereket, amelyek a jeleneteknek megfelelően alakíthatók.

M. Tóth alkotócsapata, a Kedd a vetített látvány mellett saját fejlesztésű úgynevezett kottaanimációját is beveti: ez abban segít, hogy a vetítés szinkronban maradjon az előadásonként változó karmesteri tempókkal. A vetítés mellett fontos szerep jut a táncnak, a koreográfus Venekei Marianna. A látvány kialakításában Zöldi Z. Gergely díszlettervező és az Operában A Rajna kincsével debütáló filmes jelmeztervező, Bárdosi Ibolya is részt vesz.

Az operaház A Nibelung gyűrűjének teljes színrevitelét tűzte ki célul olyan rendezésben, amely nemcsak a Wagner-fanatikusok táborát vonzza, hanem új rajongókat is szerez a német szerzőnek. A walkürt a premier után még négy alkalommal játsszák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.