Szombaton a Duna Televízió fő műsoridőben mutatta be a rendező új filmjét, A fekete bojtárt, amely Vitézy nyolc éve indított Móricz Zsigmond-sorozatának újabb állomása. A Hortobágy legendája, az Égi madár, a Pillangó, és A galamb papné után ezúttal a Barbárok című elbeszélést filmesítette meg. Csakhogy, mint azt a mű sajtóvetítése után Vitézy elárulta, Móricz műve túl rövid volt egy játékfilmhez, így kellett hozzá még valami. Ez lett Sinka István.
Pontosabban a költő Fekete bojtár vallomásai című önéletrajzi írása. A „filmhez túl rövid” Barbárok Sinka életével, valós alakjának felidézésével vált teljessé. Móricz írásának egy kegyetlen gyilkosság a gyújtópontja: két juhász agyonver egy harmadikat, majd a tetemet elkaparják. Vitézy filmjében Sinka István, a fekete bojtár lett a harmadik juhász.
Csak a rend kedvéért, Sinka István ridegpásztorból vált a magyar irodalom egyik különleges, ellentmondásos alakjává. Sokunk számára elképzelhetetlen nyomorból küzdötte fel magát. Élete jórészt a nélkülözésről, és az elnyomással való szembeszegülésről szólt. Vad ellenségkeresése hamar antiszemitizmusba csapott át, de a magyarországi svábokat sem kímélte írásaiban. A második világháború után szembefordult a kommunista rendszerrel, így jó ideig hallgatásra kényszerítették, ám a hatvanas évek elejére – mint az Szőnyei Tamás Titkos írás című kötetéből tudható – állambiztonsági segédlettel visszaterelték a szocializmus útjára. 1969-ben, 71 éves korában halt meg Budapesten.
A fekete bojtár című filmben azonban még a harmincat is alig lépte át, mikor agyonverték. Vitézy erről elmondta, nagy adag merészség kellett hozzá, hogy a jelentős költőt megölje a film közepén. De mint fogalmazott: „művészi értelemben a kortársai irigységből, a lehető legelképesztőbb módon” amúgy is meggyilkolták már Sinkát.
A Barbárok Móricz Zsigmond egyik legszikárabb műve. Egy felesleges hang sincs benne, zárt, kerek és akár egy fél mondatból is azonnal felismerhető, ki a szerző. Ha tetszik, a Barbárok Móricz kézjegye.