Plázacica és csöves hippi

A Rajna kincsében működött M. Tóth Géza Ring-felfogása, de a társadalomkritika A walkürben értelmezhetetlen.

2016. 03. 08. 16:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Rajna kincsében M. Tóth Géza Ring-felfogása még csak-csak működött, de a fogyasztói társadalom kritikája A walkürben értelmezhetetlen. Az összefüggő, ráerőltetett párhuzamok egy ilyen monumentális sorozat esetében csak akkor lehetnek sikeresek, ha nem elég konkrétak. Sieglinde plázacicaként nem az a hősnő, nem is tud az lenni, akit Wagner a szólamokba beleírt. Sümegi Eszter szerencsére nem is az. Éppen ezért erős a kontraszt a külső és a belső világ között. Siegmund esetében a rasztahajú csöves hippit még valahogy elbírja a cselekmény, ahogy az istenek stilizált világa is elfogadható, de Sieglinde körül egyértelműen érezzük, hogy ezt most kár volt erőltetni.

Sajnos még hosszú ideig semelyik magyar rendezés nem tudja függetleníteni magát a Müpában futó, valóban világsikert arató Hartmut Schörghofer-féle koncepció és az ott évek óta nagy nevekkel kihozott, nem csak a magyar viszonyokhoz képest különleges sztárszereposztásoktól. Linda Watson és Tomasz Konieczny ráadásul már a Budapesti Wagner-napokon is énekelt, ezért aztán nem csoda, ha mindenki ahhoz viszonyítja az operaház saját Wagner-ciklusát. Ha innen közelítünk, akkor egy elfogadható előadást láttunk, ha az operaház saját repertoárjához mérjük, akkor egyértelmű a fejlődés.

Először is Kovácsházi István Siegmundja megállja a helyét, ami Linda Watson mellett önmagában is nagy teljesítmény, Sümegi Eszter pedig nagyot alakít. Hunding szerepében Andreas Hörl nemcsak jól énekel, de jól is játszik, Németh Judit Frickája hozza a várt színvonalat, Tomasz Konieczny pedig nagyon kifejező. Linda Watson Brünhildéje és Tomasz Konieczny Wotanja abszolút világszínvonal, kettősükért már megérte elmenni az előadásra, a magyar énekesnők közül kikerülő walkürök némelyike jobban, némelyike elfogadhatóan énekel, a Halász Péter által dirigált zenekar helyenként egészen magával ragadó. Egyszóval nincs semmi bántó az előadásban, kivéve persze azt, hogy a rendezéssel valójában a közönség többsége sem ért teljesen egyet, és inkább csak fanyalogva tudomásul veszi a szép zenéért cserébe. A KEDD csoport által készített kivetített képek, amelyek egyfajta térelválasztóként is funkcionálnak, egyes jeleneteknél, mint például Hunding házában, nagyon jól működnek, máskor kifejezetten zavaróak a szereplőket félig takaró számítógépes grafikák. A díszlettervező, Zöldy Z. Gergely jól variál a terekkel, érdekes viszonyokat teremtve a különböző síkok használatával.

A „Gangnam Style” stílusban lovagló walkürök és a szado-mazo cuccos halott hősök csoportjelenetét Venekei Marianna koreográfus talán a fiataloknak címezte, ebben a darabban azonban még a célkorosztályba tartozó fiam is úgy érezte, ez nem tud szerves részévé válni a színpadképnek, és inkább hat öncélú bohóckodásnak, mint jelentéssel bíró, tudatos iróniának. Bárdosi Ibolya jelmezei viszont figyelemre méltók, a walkürök ruhái illenek a koncepcióhoz, az összes jelmez egységet képez, és még a parókás hajviseleteket is átgondoltan alkalmazzák.

(Richard Wagner: A walkür. Premier. Magyar Állami Operaház, március 6., 17.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.