Alkot, gondolkozik, felszabadul

A világhírű gitárművész, Gadó Gábor különleges zenei találkozásokkal örvendezteti meg a közönséget.

2016. 04. 01. 12:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kortárs komolyzene és a jazz találkozása okán adódik az alapkérdés, az improvizáció jelentősége, amely Liszt Ferenc életművét még alapjaiban határozta meg, utána viszont rohamosan csökkent a jelenléte az európai komolyzenei életben, végül teljesen kettévált az improvizáló és a nem improvizáló muzsikusok tábora. Előbbiek szinte kivétel nélkül a dzsessz műfajából kerülnek ki, s a klasszikus zene kiváló előadóművészei is sokszor idegennek érzik magukat ezen a kreatív területen.

„Ez elsősorban a zeneoktatás hatalmas problémája. Nincs is olyan kisgyerek, aki ne szeretné felfedezni a hangszerét, és persze mindjárt alkotni is akar. Ezt a kreativitást az oktatási rendszer mélyen kiöli. Ebből fakad aztán, hogy azok az úgynevezett komolyzenész barátaim, akik különben a hangszerük kiváló előadóművészei, nagyon félnek mindentől, ami nem interpretáció, ami nincs leírva, amihez kreatívan kell hozzáállni” – fogalmaz Gadó Gábor.

Amikor felvetem neki, hogy Amerikában a komolyzenében is van hagyománya az improvizációnak, hozzáteszi: ez a fajta mentalitás az amerikai kultúrához sokkal jobban hozzátartozott. „Én magam is életem nagyobbik részét Magyarországon, még a régi rendszerben életem le, ami nem is volt olyan régen. Abban a rendszerben ha valaki improvizált, az rögtön Amerikára és a Nyugatra hajazott. Csak az ideológia szerinti művészet fért bele az elfogadható kategóriába” – mondja, hozzátéve: az improvizatív zenétől azért is féltek, mint a tűztől, mert aki improvizál, az alkot, az gondolkozik, az felszabadul, a szabadság élménye pedig értelemszerűen fájdalmas volt a rendszernek. Gadó Gábor azonban reménykedik: úgy látja, mostanában van remény a változásra, hiszen zeneiskolákban, konzikban elkezdődött az improvizáció oktatása, amelyet jazz zenészek tanítanak, így felnőhet egy másképp gondolkodó zenésznemzedék.

Kérdésemre Gadó Gábor arról is beszél, hogy Franciaországban mennyire másképp működnek ezek a dolgok. „Európában a franciák azok, akik a leginkább vigyáznak a saját kultúrájukra, kvótákkal szabályozzák, milyen százalékban jöhet be például amerikai zene” – említi, és rögtön hozzáteszi: a francia zeneoktatási rendszert nagyon jónak találja, beleértve a hangszeres oktatást. „Franciaországban az a szokás, hogy az esti koncert előtt, délután a fellépő zenészek elmennek a város zeneiskolájába, és együtt muzsikálnak a gyerekekkel. Olyan is volt, hogy kifejezetten azért hívtak zeneiskolákba, hogy a saját zenémen keresztül, improvizatív szituációkban tanítsam a fiatalokat” – fogalmaz.

Magyarországon ehhez képest nagy az elmaradás, de ennek oka nemcsak az oktatásból fakad. Gadó Gábor arról is beszél, hogy az ember élete két területre szakadt: a munkára és a szórakozásra, de igazából egyikről sem dönthet szabadon. „Nem oda megy dolgozni, ahol a képességei alapján a legtöbbet hozhatná ki magából, hanem oda, ahol munkát kap, a szórakoztatásra pedig nagyon komoly ipar épült. Vagyis a mai ember készen kapja a munkaszituációt és a szórakozási lehetőségeket is, és ez nagymértékű rombolást visz véghez a például a szenzibilitás területén, passzívvá téve az embert mindennel szemben, beleértve a művészeteket. Normális esetben mindenkinek valamilyen szinten művésznek kellene lennie, mindegy, hogy szobrot vagy széklábat farag, régen nem vált el egymástól ennyire mesterség és művészet” – hangsúlyozza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.