Csipkerózsika most nem túl jól alszik

Porlepte és maníros az Operaház legújabb bemutatója, a Csipkerózsika: balett helyett mozdulatsorok.

Makrai Sonja
2016. 04. 20. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Marius Petipa fektette le a XX. századi balett alapjait, a legnépszerűbb romantikus balettdarabok (A diótörő, A hattyúk tava) mind az ő nevéhez köthetők. Csajkovszkij muzsikájára készített Csipkerózsikáját a cári balettkultúra tetőpontjaként szokták emlegetni, ezt 1890-ben mutatta be a szentpétervári Mariinszkij Balett. Petipa ezen munkája őrzi a legvirtuózabb, legnagyobb technikai tudást megkövetelő pas de deux-ket, az ihletett rózsaadagiót és az álomszerű tündérvariációt.

Magyarországon 1967-ben mutatták be először a Csipkerózsikát a Magyar Állami Operaházban, majd három évtizeddel később ugyanitt 1991-ben, Petipa koreográfiája alapján, Róna Viktor rendezésében volt ismét látható Auróra királykisasszony története. Hosszú évek után a Magyar Nemzeti Balett most az eredeti, Marius Petipa-féle ősváltozat egyik feldolgozását, a Sir Peter Wright által készített 1984-es adaptációt mutatta be. Wright keze nyomán nemcsak a tündérmese, de maga a balett műfaja is önmaga bohózatává, a mesterkéltség csimborasszójává válik. A királyi udvarban mindenki maníros pantomimszerű gesztusokkal kommunikál, a rossz Carabossa és a jót megtestesítő Orgonatündér is csak ide-oda vonul a színpadon, nyájasan mosolyognak vagy delejes kacajt imitálnak.

A háromfelvonásos balett premierjén Auróra hercegnőt Alija Tanikpajeva, Florimund herceget Dmitrij Tyimofejev táncolta. Jelenlétük színtelen, erőlködnek szerepükben, ebben egyértelműen Sir Peter Wright sekélyes és jellegtelen koreográfiája a hibás, amely tánctechnikailag semmi izgalmat nem tartogat sem a táncosok, sem a nézők számára. Hiányoznak az izgalmas forgás- és ugráskombinációk, a karakteres kompozíciók, helyette sokszor csupán mozdulatsorokat ismételtet a táncosokkal. Rossz látni így Alija Tanikpajevát, főleg a tavalyi felejthetetlen Manon-alakítása után, férfi partnere sincs könnyebb helyzetben, legtöbbször tágra nyílt szemmel kell bolyongania az erdőben, pedig ő ennél jóval drámaibb, kiforrottabb táncos.

A Magyar Nemzeti Balett premierdarabjának talán egyedül a látvány- és díszletvilága, ami említést érdemel. Philip Prowse festményszerű enteriőrjei, látványos kosztümjei azonban önmagukban nem elegek ahhoz, hogy egy balettelőadás nézhető is legyen. A táncosok pedig technikailag és színészileg is többre képesek, fejlődésük szempontjából fontos lenne új kihívások elé állítani őket, de ezt a műsorválasztásnál sajnálatos módon nagyon ritkán veszik figyelembe a döntéshozók a dalszínházban.

(Marius Petipa–Sir Peter Wright–Pjotr Iljics Csajkovszkij: Csipkerózsika. Magyar Állami Operaház, április 17.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.