Liszt Ferenc életművére fókuszálnak

Liszt-koncertekkel kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a budai Várban a cigányzene történetéről nyílik kiállítás.

2016. 04. 08. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Liszt Ferenc örök slágerré avanzsált II. magyar rapszódiájával, valamint Bartók Bélának a halála előtt komponált Brácsaversenyével indítja a 36. Budapesti Tavaszi Fesztivált a Budapesti Fesztiválzenekar pénteken a Müpában. A műsorválasztás érthető: a Bartók-év apropója a zeneszerző születésének 135. évfordulója, Liszt pedig 130 évvel ezelőtt hunyt el. A fesztivál ettől függetlenül is minden esztendőben előtérbe helyezte Bartókot és Lisztet, utóbbi életművét tendenciózusan a középpontba állítva.

A hangverseny záróműve John Adams Harmonielehre című darabja lesz, az estet a nemzetközi hírű amerikai karmester, a St. Louis-i Szimfonikusok zeneigazgatója és a Sydney-i Szimfonikus Zenekar vezető dirigense, David Robertson vezényli. Különösen érdekes a brácsaművész szólista is: a boszorkányos technikájáról és mély zenei érzékenységéről ismert litván mélyhegedűs, Julian Rachlin játssza a szólót, aki Kim Kashkashian betegsége miatt ugrott be erre a koncertre.

A Brácsaversenyt Bartók a halála miatt nem fejezte be, a partitúravázlatokat először tanítványa, Serly Tibor készítette el, ezt a változatot adta elő 1949-ben William Primerose, aki a művet Bartóktól rendelte. Később e befejezést – és több ponton átalakítást – a zeneszerző fia, Bartók Péter elvetette. 1992-ben Erdélyi Csaba készített egy rekonstrukciót, amelyet az örökös szintén nem engedélyezett, majd 1995-ben a Bartók Péter, Paul Neubauer, Nelson Dellamaggiore hármas fejezte be a művet. Az elemzők szerint valóban ez a verzió állhat a legközelebb ahhoz, ahogyan Bartók írta volna meg.

A fesztivál harmadik napján, e hét vasárnap Liszt alkotásai szólnak majd a Zeneakadémián, a zeneszerzőről elnevezett téren található zenepalotában, ahol valóban otthon van az életmű: Liszt nyomában címmel szóló zongoradarabokat, versenyműveket hallhatunk, este pedig Liszt-témákra készült improvizációkkal zárul a program. A nap első hangversenyét a koncertsorozat ötletadója, Balog József zongoraművész adja, aki a második koncert szólistájával, Farkas Gáborral arra törekszik, hogy Liszt munkásságának minél több árnyalatát bemutassák.

– Az volt a célunk, hogy ne csupán a virtuóz évekből válogassunk darabokat, hanem minden korszakból adjunk ízelítőt – vallja a műsor összeállításáról Balog József. – Lesznek olyan közismert művek is, mint a program elején hallható Funérailles, de olyan időskori Liszt-alkotások is, mint a Szürke felhők és a Rezignáció, amelyekkel talán egyre többször találkozhat a közönség, de még mindig nem annyira közismertek, mint egy-egy opera-parafrázis – fogalmaz az elmúlt másfél évtizedben a legnehezebb romantikus művek hivatott előadójává vált művész, aki számos rangos magyar és nemzetközi versenyen is sikeresen szerepelt.

– Legalább akkora újító volt, mint Beethoven, de lehet, hogy még őt is túlszárnyalta. A kései munkássága előkészítette a XX. századi zenét, munkásságába foglalva a komolyzenei irányzatok szinte mindegyikét. Az avantgárdtól kezdve Bartók művészetén át a hollywoodi filmzene is elképzelhetetlen volna ma nélküle – vallja Liszt Ferenc életművéről Balog József.

Az elhangzó művek közül nem maradnak ki a Magyar rapszódiák sem, a koncerteken a XIII. és a XII. szólal meg. A szünet után a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Medveczky Ádám karmester vezényletével közreműködik a versenyművek előadásában mindkét programban. Az első, 11 órakor kezdődő, Balog-féle koncerten a Haláltánc és a Magyar fantázia hangzik el, délután háromkor pedig az Esz-dúr és az A-dúr koncertet hallhatjuk Farkas szólójával. Ez az utóbbi koncert tisztelgés Cziffra György zongoraművész emléke előtt is, aki az idén lenne 95 éves.

Szintén Liszthez kapcsolódik, hogy „Húzd rá cigány! A »czigány zene« Liszttől a hungarikumig” címmel nyílik kiállítás holnap a budai Várban, a Szentháromság téren található Magyarság Házában; a magyar cigányzene történetét bemutató tárlat június 30-ig látogatható. Nem a hagyományos cigány népzenére, hanem a városi népies műzenére fókuszál, arra, amely a reformkorban a magyar kultúra számos alkotásának – így Liszt műveinek is – fontos ihlető forrásává és kifejezőeszközévé vált. A kiállítás egyik legfontosabb forrása Liszt Ferencnek A czigányokról és a czigány zenéről Magyarországon című, 1861-ben megjelent könyve.

Mozart Idomeneóját szintén vasárnap, este hattól a Müpában láthatjuk olyan sztárénekesekkel, mint a mexikói Ramón Vargas és az orosz Margarita Grickova, Elektrát a leghíresebb operaházakban főszerepeket éneklő, a Luciano Pavarotti-énekversenyt megnyerő Serena Farnocchia alakítja, Ilia szerepében pedig Baráth Emőkét, a nemzetközi operaéletben is sikeres fiatal magyar szopránt hallhatjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.