Műveltség és életre szóló élmény

Érdemes lenne a Zuglói Filharmónia kezdeményezésével a tanárképzés szintjén is foglalkozni.

2016. 04. 23. 14:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kettes sorokban özönlenek a gyerekek a Zuglói Filharmónia Columbus utcai zeneházába, lerakják a kabátjukat, és elfoglalják az előre kijelölt helyüket. Mintegy hatezer öt év feletti óvodás és alsó tagozatos kisdiák érkezett a Felfedezőúton sorozat Tündérek és boszorkányok – zenében és tánccal című műsorának összesen tizennyolc előadására, amelyre előre fel is készültek a pedagógusok segítségével. A csillogó szemek erdejéből kezek tucatjai emelkednek a magasba hangos kiabálás mellett, amikor Szerényi Béla játékmester ördögfiókákat és tündéreket választ a népi játékokhoz, ugyanakkor néma csendben ülnek a legkisebbek is, amikor Solymosi Tari Emőke műsorvezető magyaráz.

A kérdésre, hogy ki látott már élőben balettot, alig néhány kéz emelkedik fel, ebből is látszik, mennyire hiánypótló a kezdeményezés, hogy a zene mellett a táncművészetet is egyenrangú partnerként kezelik. A Diótörő cukorbabáinak tánca vagy Gounod Faustjából az ördögfiókák tánca a balettszőnyegre szegezi a tekinteteket, az előbbit bemutató gyermekek ráadásul a közönség kortársai, ez is egy jó példa. A zongorán megszólaló műveket Farkas Zsolt vezeti elő, a zenekart ezen az előadáson Horváth Gábor dirigálja.

Kodály Zoltán úgy fogalmazott: a gyermeknek a legjobb is éppen csak hogy jó. A zenepedagógiai elképzeléseinek sikerei kapcsán nemzetközileg elismert zeneszerző nem esett túlzásokba, a gyermekkori élmények – beleértve a művészettel való első találkozásokat – az ember felnőttkori értékrendjére is hatással vannak. Ismerjük a problémát: öregszik a komolyzene közönsége, de ide sorolhatnánk az összes klasszikus művészeti ágat is, például a festészetet, a balettot vagy a szintén összetett operajátszást. Ennek megfordítására számtalan kísérlet született az elmúlt években, sok sikeres és sok felszínes próbálkozás. A legkiemelkedőbbek egyike a Zuglói Filharmónia kezdeményezése, amely szemléletében is előremutató, ugyanis kezdettől egyfajta összművészeti élmény átadására törekszik.

Záborszky Kálmán művészeti vezető és Solymosi Tari Emőke zenetörténész komplex műsorai a szimfonikus zenekari muzsikára épülnek, ugyanakkor minden egyes előadáson láthattak a gyermekek balettbetétet, szólóhangszereket, híres festményeket, szóba kerültek jeles irodalmi alkotások, és természetesen valamilyen formában a népművészethez való kapcsolat is. Ez a legkisebbek esetében népi gyermekjátékokat, népdalokat jelent, amelyek Szerényi Béla vezetésével abban is segítenek, hogy egy kicsit felfrissítsék a gyerekek figyelmét.

A precíz pontossággal felépített és megtervezett előadásokon rengeteg zene- és kultúrtörténeti információ hangzik el, természetesen az adott korosztálytól elvárható műveltségre építve, a számukra érthető nyelvezeten. Ebben Solymosi Tari Emőke kifejezetten kiemelkedő, hiszen műsorvezetőként a Zugló Filharmónia nyilvános, Pastorale elnevezésű sorozatain is évről évre bizonyít. A Magyar Művészeti Akadémia művészetelméleti tagozatának vezetőjeként is tevékenykedő szakember pedagógiai érzéke és személyes varázsa legalább annyit tesz a műsorok sikeréhez, mint annak tartalmi mondanivalója. Persze utóbbi sem mellékes, és abban is nagyon sok munkája van a kiváló zenetörténésznek: kivetítő segítségével bemutatja például a különböző boszorkány- és tündérábrázolásokat a festészetben. A gyerekek még egy középkori kódexben fennmaradt, seprűn utazó boszorkány képét – a legelső ismert ilyen ábrázolást – is megismerhetik.

Évek óta szervezi a kerület tanulóinak komplex zenei sorozatát a Zuglói Filharmónia, ősszel a felsősök és a középiskolások, tavasszal az óvodások és az alsósok számára állítanak össze egy átfogó programot. A különböző előadások alatt foglalkoztak már többek között az 1848–49-es forradalom és szabadságharc művészi örökségével, farsangi tematikájú művekkel, táncokkal és a táncokhoz komponált zenékkel, Beethoven és Magyarország kapcsolatával, Haydn és Brahms magyaros muzsikájával, Liszt Ferenccel és korával.

Különösen az idősebbeknek szóló programok azok, amelyeknek kultúrtörténeti áttekintései az énekórák mellett az irodalom-, történelem-, művészettörténet-órák tananyagát is érintik, az alapműveltség részét képezik, és mindezzel élményszerű formában találkoznak a tanulók. A program annyira sikeres és példamutató, hogy érdemes lenne vele a tanárképzés szintjén is foglalkozni, legalább önkéntes alapon, a továbbképzések részeként.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.