– A művészeti programjának meghirdetésekor a színházat egyértelműen politikai alapokra építve képzelte el, 2015 őszén a Hír TV-nek ugyanakkor már azt nyilatkozta, hogy a művészeti intézményeknek nem feladatuk a politikai helyzetekbe beleállni. Miért és miben változott a politikához való viszonya?
– Engem kizárólag személyes és nem politikai célok vezéreltek, amikor megpályáztam az Újszínház igazgatói posztját. Soha nem vállaltam politikai szerepet. Kinevezésem után otromba habverés és aljas hazugságdömping folyt ellenem, és persze Csurka István is benne volt ebben vastagon. Senki nem emlékszik az író Csurkára, mindenki csak a politikust ismeri, de ez az életének csak elenyésző része volt. Kéretik inkább a művészre emlékezni. Sőt.
– Sok színész azért hagyta ott a társulatot, mert nem tudott azonosulni az ön szélsőjobboldali nézeteivel.
– Magyarul azért távoztak, mert féltek. De nem tőlem, hanem azoktól, akik engem szélsőjobboldalinak állítottak be. Nyilván kapacitálták is őket.
– Kerényi Imre több előadást is rendezett az Újszínházban. Miért tartotta fontosnak az ő felkérését, hiszen színházi teljesítménye ellenére jelenleg az ő személyét nagyon nehéz elválasztani a politikától?
– Evidens volt, hogy Kerényi Imrét hívom, mert számomra az egyik leghitelesebb színházi rendező, ehhez nála kevesen értenek jobban. Egy színházi előadás nem politika. Szellemtelenségre utal, ha egy előadás aktuálpolitizál. A művészet magasabb rendű, mint a politika. Ha a politika és a pénz diktál, az romlásba viszi a művészetet.
– Kinevezésekor mindenki azzal támadta, hogy politikai hátszéllel nyerte el az igazgatói széket.
– És amikor nem engem neveztek ki, hanem mást, akkor nem ugyanez volt a beszédtéma? Ahogy mondtam, a színház művészet, a politika meg szakma.
– Kinevezése előtt arról beszélt, mennyire hiányzik a magyar színházi világból a nemzeti sorskérdéseket boncolgató magyar dráma. Az utóbbi időben az évadok összeállításánál mégis a vígjátékokra koncentrálnak.
– A nemzeti sorskérdések nem zárják ki a vígjátékot, a szomorújátékot vagy a szatírát. Minden előadással kapcsolatban az foglalkoztat, hogy a közönségnek olyan élményt tudjunk nyújtani, amit máshol nem kap meg. Ha egy előadás után a néző jobb emberré válik, akkor már szinte el is értük a törekvésünket. Ezért is hoztuk létre a Keresztény Színházi Fesztivált, mivel a szakralitás garancia arra, hogy a nézők lelkéhez tudjunk szólni, hogy más dimenziókat nyissunk meg előttük. Nem szabad azt képzelni, hogy az egyetlen valóság az ember maga, és hogy az anyagi gyarapítás vezet a boldogsághoz. A szeretet, a gondoskodás, a szánalom, a jóérzés, a jó ízlés, az ősök tisztelete kell hogy boldogságot szerezzen.