Hiphop, James jött, látott és győzött

Nem zeneipari sztár lépett a Müpa színpadára, hanem egy modern személyiség, aki maga az üzenet.

Turi Gábor
2016. 05. 10. 10:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Marketingszempontból érthető árukapcsolás, ám kakukktojás került a fészekbe. José James tavaly kiadott Yesterday I Had The Blues című, a példaképnek tekintett Billie Holiday előtt tisztelgő CD-je még jazz volt, új programja azonban már csak érintőlegesen kapcsolódik ehhez a zenéhez.

A 38 éves színes bőrű énekes a mai, globális tudatú nemzedék képviselője: mindabból merít, amit a populáris afroamerikai kultúra az utóbbi évtizedekben kitermelt magából. Laza, himbálózó járás, felnyírt, bozontos haj, kinyúlt pulóver-zakó, színes póló, szaggatott farmer, kék-fehér tornacipő. Nem a zeneipar sztárolt előadója lép a színpadra, hanem egy ízig-vérig modern személyiség, aki maga az üzenet. Kulcs a termet megtöltő, nagyobbrészt fiatal, jól szituált közönséghez, amely üdvrivalgással fogadja a vendég érkezését.

A zenekar már játszik. A dob (Joe Blaxx) nagyot puffan, a basszusgitár (Solomon Dorsey) funky ritmusba kezd, az elektromos billentyűs hangszerek (Takeshi Ohbayashi) fel- és elúszó akkordokkal dúsítják a hangképet. Erőteljes baritonján énekelni kezd James. Európai turnéjának utolsó állomása ez, a Müpa mind közül a legkedvesebb helyszínük, árulja el köszöntő szavaiban. Felszabadultság, jókedv sugárzik a színpadról; összeért, együtt lélegzik a csapat.

Az, hogy James mikor lélegzik, csak sejthető, mert néhány hangszerszólót leszámítva végigénekli a koncertet. Blues, soul, rhythm and blues, funky, hiphop, rap, jazz – mindenik felvillan ezen az estén. Valami történik az óceán túlpartján a fekete közösségekben: egyéniséggé növik ki magukat muzsikusok, akik szintetizálják és magasabb szintre emelik a sokszor egyszerű fiziológiás hatásmechanizmusokra építő ritmikus zenéket.

A beharangozó szerint James megjelenés előtt álló, a hiphop jegyében fogant új lemezének anyagát mutatja be, de régebbi számok is elhangzanak. Felismerjük a zsánereket, de eredetvizsgálat helyett az énekest figyeljük, aki sallangmentes fellépésével, szuggesztív előadásmódjával egyesíti magában a különféle zenéket, felülírja a műfaji kategóriákat.

A dalok többsége groove-okra, kemény, szabályos ritmusalapokra épül, a jazz a kiejtésmódjában és a rögtönzésekben jelenik meg. James újszerű megközelítésként nem hangokra, hanem a szövegre, szavakra improvizál: gesztikulációval kísért, szaggatottan ismétlődő frázisai a hangulati és érzelmi fokozás hatásos eszközei. Olykor énekbeszédbe váltó, kitárulkozó előadásmódja folyamatos kommunikáció a közönséggel. Teret hagy társainak is, nem tart attól, hogy a basszusgitáros érzelemdús éneke és hangszerszólója háttérbe szorítja.

Itt járt tehát, és nagy sikerrel mutatkozott be Budapesten a Blue Note jazzlemezkiadó új énekes sztárja.

(José James, Müpa Fesztiválszínház, május 5.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.