Zalai Imréné és David Bowie a felhők felett

Feltekerte a hangerőt a Lumú: a magyar színtérrel folytatódik a rock- és képzőművészeti sorozat.

Markovics Péter
2016. 05. 11. 9:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csutkára tekerte az erősítőt a Ludwig Múzeum (Lumú) csapata, és a húrok közé csapott. Erről már a két kiállítást, negyven kísérőprogramot és két fesztivált ígérő Ludwig Passion eseménydömping felütésén, az április közepén megnyílt Szenvedély – rajongás és művészet című kiállításon is meggyőződhettünk. A rockzene, a képzőművészet és a rajongói viselkedés kapcsolatát seregnyi művész alkotásain keresztül vizsgáló nemzetközi kiállítás a múlt héten megkapta magyar kistestvérét is, bár – tegyük hozzá sietve – a múzeum első emeletére telepített tárlatanyag „súlyra” semmiképpen, csak a felvonultatott művek, illetve a kiállító művészek számát tekintve kevesebb a berlininél.

A Rock/tér/idő című kiállítást nyilván a szakmai kényszer szülte. Hiszen hogyan is lehetne kihagyni a könnyűzene és a képzőművészet kapcsolatának nemzetközi áttekintéséből a magyar kulturális színtér elmúlt évtizedeinek nagy ívű bemutatását? Főként, hogy ez a színtér ma igencsak más képet festene a ’70-es, ’80-as években kicsírázott szubkultúrák, az underground és az új hullám, valamint a művészetek kölcsönhatása nélkül.

Az így létrejött művészi nézőpontok jelennek meg a Lumú izgalmas és játékos kiállításán, amely a második emeleti – a Künstlerhaus Bethanienből érkezett – kiállításhoz hasonlóan a kronológiát mellőzve, tematikusan vonultatja fel a magyar művészek alkotásait. Rajtuk, illetve műveiken keresztül pedig arra is rávilágít, hogy a határok közötti átjárás, az elmélyülés milyen életformaváltásokat idézett elő a legtöbbjüknél. A kiállítás címe utalás Xantus János 1988-ban bemutatott Rocktérítő című dokumentumfilmjére, amely Pajor Tamást mutatja be: az egykori Neurotic önpusztító frontembere a drogokat a Bibliára cserélte.

A bejárati „Tranzitban” Ravasz András emblematikus installációja, az analóg és a digitális kultúra váltását megidéző, hatalmas ballonfigurája csábít beljebb, továbbhaladva azonban már nyomasztóbb történeti térbe lépünk: a Hideg emlékezet című szekcióban (a múltat lezártnak tekintő, visszaidéző emlékezés) Aczél György Warhol stílusában megfestett hármas portréja idézi fel a három T kultúrpolitikáját. Uglár Csaba munkájától érdemes a „sötétkamra” felé venni az irányt, ahol Wahorn András Bizottság-filmje, a Jégkrémbalett vagy Almási Tamás Sok húron pendülnek című alkotása látható.

Utóbbi egy 30 évig dobozba zárt dokumentumfilm. Azon a néhány napon készült, amikor a rendszer nyomása alatt gyakorlatilag kettészakadt a hazai popszakma. Almási rögzítette, ahogy a lengyel fejlemények nyomán 1981-ben bekeményített hazai pártvezetés az irodalmi élet után a tatai zenésztalálkozón folytatta a rendteremtést. Tóth Dezső művelődési miniszterhelyettes a teljes könnyűzenei elit és a pártállami képviselet – mások mellett Lendvai Ildikó, akkor a KISZ KB kulturális osztályának vezetője – társaságában döntésre kényszerítette a szakszervezetet óhajtó „hivatalos” zenészeket: segítenek megtisztítani az egyébként is számkivetett bandáktól a rockzenei életet, vagy nem számíthatnak a hatalom jóindulatára. Bródy János és Benkő László felszólalására, amelyben egyértelműen elhatárolódtak az olyan zenekaroktól, mint az URH, a Bizottság vagy az Orgazmus, a mai napig árulásként emlékeznek az egykori lázadó együttesek tagjai. A film érdekessége még, hogy mielőtt eltüntették volna, egyetlenegyszer adásba engedték.

A kétpólusú popszakmáról mesél a ’80-as évek lemezborítóival és vele szemközt a korabeli tiltott együttesek plakátjaival beborított két hatalmas falrész is, amelynek túloldalán egy figyelemre méltóan szemléletes idővonal tekinti át a világháború utáni évtizedek hivatalos és alternatív könnyűzenei irányzatait. Szomorú aktualitása van Szabó Eszter Ágnes munkájának: A Zalai Imréné találkozása David Bowie-val című, az interneten nagy karriert befutott vicces falvédő újabb változatán már a felhők felett zajlik a keserédes találkozó.

Készman József kurátort dicséri, hogy a kiállításon külön termet szentelt Cseh Tamásnak. A szekció az eredetileg képzőművésznek készült polihisztor alternatív identitását, bakonyi indiánéletét állítja a középpontba. Itt láthatók a művész ’70-es évek elején készült, Karl May regényei ihlette tusrajzai és festményei, lemezeinek borítói és előadásainak plakátjai, valamint egy indián táborhelyet megidéző installáció is.

A kiállítás hangulatát, élvezhetőségét mégsem az emlékezés melankóliája, hanem az alkotás folyamatába a közönséget is beavató játékosság, valamint az olyan fékezett habzású fricskák határozzák meg, mint Tereskova Testleírás fotósorozata vagy a Geszti Péter Magyarország című országimázsdalára reflektáló klipvicce.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.