Billy Elliot a brit rendező, Stephen Daldry legendás filmjében évszázados gátakat tör át, amikor a hagyományos férfimodell jegyében az édesapja által bokszra küldött kisfiú átszökik a tornaterem túlsó felén zajló balettórákra, és kiderül, hogy ígéretes tehetség. Az 1984–85-ös északkelet-angliai bányászfelkelés idején játszódó történet több szálon is súlyos drámát hordoz, a kiutat végül a bányászok által lenézett tánc jelenti.
Maga a film is megrázó volt, a cselekménye szinte kiáltott a zenés színházért. Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John világhírű produkcióját, a Billy Elliot – a Musicalt hazánkban a Magyar Állami Operaház viszi színre, július 29-én, 30-án és 31-én három szereposztásban láthatjuk a Jézus Krisztus Szupersztár és a Mary Poppins hazai színrevitelét is jegyző Szirtes Tamás rendezésében. A dalszínház pénteken tartja a darab tánckasztingját
9–11 éves fiúknak: már a 2017-es, 2018-as év előadásaira keresik a megfelelő gyerekeket. Ez a korosztály ugyanis hamar kinő a szerepből. Különben most is három szereposztás lesz, és a későbbiekre is több Billy Elliotot választanak.
A Billy Elliot műsorra tűzése több célt is szolgál, és ezek között szinte eltörpül az, hogy a musical szerte a világon igazi sikerdarab. Billy Elliot története ugyanis bepillantást enged a balettművészetbe, és megható módon mutatja be, egy kisfiú számára mennyire sokat jelenthet a műfaj. Az operaház vezetése így azt is reméli a darab hazai bemutatásától, hogy az a balett népszerűségét növeli, különösen a fiúk körében, és lesz elegendő magyar táncosutánpótlás a Magyar Nemzeti Balett számára a következő évtizedekben is. A darab az Andrássy úton debütál, később az Erkel Színházba kerül.
Bár a címszerep rendkívül nehéz, hiszen a gyerekszereplőtől azonos prózai, énekesi és táncosi kvalitásokat kíván, az egyéves kasztingsorozat után már 7-8 alkalmas gyereket sikerült találni a főbb szerepekre. Közülük többen a Magyar Táncművészeti Főiskola, valamint a Madách Musical Tánciskola növendékei, utóbbi iskolából kerültek ki a gyermekszereplő lányok is.
A Billy Elliot túl van az első próbaharmadon, a felnőtt szerepekben Ladinek Juditot, Gallusz Nikolettet, Auksz Évát, Stohl Andrást, Tóth Sándort, Németh Kristófot, Simon Boglárkát, Krassy Renátát, Csákányi Esztert, Bencze Ilonát és Hűvösvölgyi Ildikót láthatjuk váltott szereposztásban. A vizuális kivitelezés is zajlik: a díszletet Szlávik István tervezte, ennek meghatározó eleme egy ledfal lesz, az erre vetített képek bemutatják a thatcheri korszakot, és megidézik a cselekmény helyszíneit. A jelmezek Kovács Yvette Alida tervei alapján készülnek, és különlegességük, hogy azt a kettősséget igyekeznek ábrázolni, ahogy a bányászfaluba beszivárognak egy balett-táncosnak készülő kisfiú álmai vagy éppen szorongásai, és a civil ruhák revü- és balettjelmezekké válnak a kisfiú álmaiban.
A musical óriási sikertörténetet tudhat maga mögött: a 2005-ös premier óta több mint ötmillióan látták csak Londonban, világszerte ez a szám eléri a tizenegymilliót. Az ősbemutató évében a darab Angliában négy kategóriában is elnyerte az Olivier-díjat – ez a legrangosabb brit színházi elismerés –, Amerikában pedig tíz kategóriában lett Tony-díjas Broadway-produkció.