A szakma is aggódik a Petőfi Rádióért

Több tucat zenekar, előadó és zenei szakember közös levélben jelezte, veszélyben az értékek.

fib
2016. 06. 15. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyílt levélben reagált a zenei szakma a Petőfi Rádió átalakulására. Mint ismert a fiatal közönséget célzó közszolgálati adó az elmúlt hetekben komoly változásokon megy keresztül. Több meghatározó munkatárs távozott, a helyükre érkezőket pedig a közönség nem fogadta kitörő örömmel. Mint azt a több ezer Facebook-hozzászólás jelzi, a hallgatók úgy érzik, a Petőfi elindult a kereskedelmi médiumok irányába, felszínes lett, harsány, és lassan háttérbe szorulnak a friss, izgalmas fiatal zenekarok. Holott eddig épp ez, az induló együttesek, előadók felkarolása volt a Petőfi legfontosabb küldetése.

Kedden több tucat zenész, szakember és fesztiválszervező nyílt levélben állt ki a közönség véleménye mellett. „Ezzel a levéllel szeretnénk jelezni felétek, hogy a problémát mi is látjuk, halljuk” – írják a közleményben.

A Petőfi „igényes könnyűzenei kultúra támogatója és felkarolója volt. Egy friss zenei fórumot teremtett, ahol olyan zenekarok kaptak bemutatkozási lehetőséget, akiknek értékes alkotásai korábban nem jutottak el hasonló csatornán keresztül a közönséghez. ( ) A Petőfi Rádió közvetlen hatással volt a magyarországi klubéletre és fesztiválkultúrára is. Túlzás nélkül mondhatjuk, a magyar populáris zene formálójává vált, és egy teljes generáció életének lett meghatározó eleme.”

A jelenleg zajló változások aggodalomra adnak okot – vélik a szakma képviselői. Éppen ezért egyeztettek a rádió vezetésével, akik azonban, mint kiderült, kitartanak a változás mellett, így akarnak ugyanis még szélesebb közönséghez szólni, még ha ezzel el is vesztik a jelenlegi hallgatóikat, és a legfontosabb zenekarokat, akik szorosan együttműködtek a rádióval.

„A változást jelzi az is, hogy olyan emblematikus figurák és műsorok tűnnek el a rádióból, akiket ti is szerettetek, számunkra pedig szakmai garanciát jelentettek. Ezért úgy döntöttünk, szeretnénk veletek közösen nyíltan is hangot adni félelmeinknek” – hangsúlyozták a levél szerzői.

A rádió irányváltásával „az elmúlt évtizedben vállalt könnyűzenei küldetés egyre nagyobb veszélybe került” – írják. „Úgy gondoljuk, a kereskedelmi rádiózás szempontjai helyett a Petőfi Rádió majd' egy évtizeden át olyan úton járt, amely valódi értéket teremtett és példát mutatott fiataloknak és időseknek egyaránt.”

A kereskedelmi rádiózás helyett a valódi értékteremtésre kellene figyelnie a közszolgálati adónak – zárul a levél. A szakma ennek folytatását kéri és várja el a Petőfi Rádió vezetőitől.

„A nyílt levélről azt gondoljuk, hogy az a szűk üzleti kör fűti a magyar könnyűzene e szegmensét, akik eddig nagy haszonélvezői voltak a Petőfinek (épp ezért is válhatott a Petőfi egy zárt kultúrgettóvá). Pont ezért kellett kinyitni a kapukat, és sokkal több magyar zenei előadót rotálni az adásmenetbe” – írta az MTVA sajtóosztálya az Indexnek a levéllel kapcsolatban.

A „szűk üzleti kör”, amelyre a közmédia hivatkozik mások mellett a következőkből áll: Bródy János, a 30Y, a Punnany Massif, a Wellhello, a Quimby, a Pál Utcai Fiúk, a Szabó Balázs Bandája, a Mary PopKids, a Kiscsillag, a Kerekes Band, a Hiperkarma, az Irie Maffia, az Anna & The Barbies, valamint a Tudósok.

A zenészek mellett több fesztivál- és koncerthelyszín is jelezte, nem ért egyet a Petőfi irányváltásával: a Sziget, a Volt, a Balaton Sound, az EFOTT, a Fezen, a Campus fesztivál, a Fishing On Orfű, a  Veszprémfest, a veszprémi Utcazene Fesztivál, illetve az Akvárium, a Budapest Park, az Expresszó, a GMK, a Helynekem, a Kobuci Kert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.