Búcsú Deim Páltól

A szentendrei katolikus temetőben ma délután vesznek végső búcsút a nemzet művészétől, a Kossuth-díjas festőművésztől.

P. Szabó Ernő
2016. 06. 03. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hihetetlen, hogy Deim Pál festőművész nincs többé köztünk. A Kossuth-díjas alkotót, a nemzet művészét, Szentendre város díszpolgárát életének 84. évében, május 9-én érte a halál. Olyan meghatározó szerepet játszott a kortárs magyar művészet világában, hogy nélküle bizonyosan másként mennek majd a dolgok, mint akkor, amikor mérceként volt jelen közöttünk.

Munkásságának jelentőségét sokan elemezték az elmúlt évtizedekben, onnantól kezdve, hogy a prilepi nemzetközi művésztelepen szerzett élmények hatására elkészítette a Kolostor-sorozatot, amely egyéni művészi hangjának megtalálását jelentette. Nincs valamirevaló magyar művészeti múzeum, amely ne őrizné műveit, s alig volt/van jelentős magyar gyűjtő, aki ne figyelt volna fel alkotásaira, miután egyéni kiállítását 1974-ben a Műcsarnokban megrendezték.

Nyilvánvaló, hogy Deim Pál művészetének hosszabb fejezeteket szentelnek a XX. század végi, XXI. század eleji magyar művészetet tárgyaló munkák majd akkor is, amikor már kihullt a rostán mindaz, amit a divat, a trendiség vagy a hatalom hathatós támogatása tolt reflektorfénybe. Hogy nagy művész, azt évtizedek óta tudtuk, ahogyan azt is: úgy hozott létre egyetemes mércével mérhető értékeket, hogy közben megmaradt szentendrei polgárnak, a közösség, a város, a helyi művészkolónia mindennapos ügyei iránt érdeklődő embernek. Volt idő, hogy hetente találkoztunk a piacon, a Bükkös-patak mellett, amelynek vizében gyerekkorában még kosárral fogták a halat, s amelyet a mostani önkormányzatok kővályúba kényszerítenek, még a lehetőségét is megszüntetve annak, hogy újra kialakuljon az a természetes ökoszisztéma, amely a patak környékét valamikor jellemezte.

Pali – mert így hívta mindenki, aki közelebbről ismerte vagy barátjának mondhatta magát – szenvedélyesen harcolt a patak környékének védetté nyilvánításáért, Szentendre különleges értékeinek a megőrzéséért, az épületek hiteles helyreállításáért. A főtér házainak korhű színezéséért éppen úgy, ahogyan síkraszállt a Bogdányi utca perzsavására, a műemléki környezetbe nem illő új épületek vagy éppen a múzeumpolitika tévedései, például a Kovács Margit Múzeum Szentendrére telepítése ellen. Szenvedélyesen harcolt a nagy álom, a MűvészetMalom megvalósulásáért, az intézményt létrehozó művészek eredeti elképzeléseinek érvényesüléséért: egy olyan, közép-európai kisugárzású művészeti központ létrehozásáért, amelynek középpontjában a szentendrei festészet áll. Talán egyszer ez az álma is megvalósul.

Jutott ideje, energiája a kollégákra is, a tehetségesnek tartott fiataloknak, közöttük a Vajda Lajos Stúdió tagjainak munkáját folyamatosan figyelemmel kísérte, tanácsaival segítette. Sokan vannak, akik őt tartják választott mesterüknek, akik számára az ő művészi-emberi tartása a példa, az etalon. S ha ez így van, akkor Pali, Deim Pál festőművész bizonyosan közöttünk marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.