Bár még csak tízéves – és mi az a tíz év mondjuk Bayreuthhoz képest –, máris egyike a legfontosabb fesztiváloknak, egyrészt Fischer Ádám személye miatt, aki igazi karmestergéniusz, másrészt azért, mert ezen az előadás-sorozaton mindig minden egyes előadás garantáltan világszínvonalú – mondja a Budapesti Wagner-napokról Norbert Ernst, aki a pénteken és vasárnap látható A nürnbergi mesterdalnokok Dávidját alakítja. Különleges számára ez a szerep, már csak azért is, mert ezzel debütált a Bécsi Állami Operaházban is, és ezt a szerepet már négy évben is alakította Bayreuthban. Most Budapesten is Dávidként ismerheti meg a közönség, ő azonban hamarosan elénekelheti álmai szerepét, a Lohengrint.
– Nagyon izgatott vagyok, mert októberben debütálok Lohengrinként az Opéra Montpellier színpadán, a legnagyobb Wagner-szerepnek érzem, és végtelenül boldog vagyok, hogy végre megérem ezt is, az egész lelkemet ez tölti ki, az év minden egyes napján foglalkozom vele – mondja a kiváló osztrák tenor. – Egész fiatal voltam, amikor megfogott Wagner zenéje, a műveinek az atmoszférája, a speciális helyszínek, mint például Bayreuth varázsa, a történelem, és végül is Wagner-művel debütáltam. Azt hiszem, inkább Wagner választott engem, és nem én őt – mondja kérdésünkre. A Müpa sajátos félig szcenírozott megoldásairól nagyon pozitívak a tapasztalatai. – Tetszik, hogy nincs túldimenzionálva. Egy operában általában gyakran a szembetűnő jelmezek, hatalmas díszletek sora, túl sok festék és tárgy uralja a látványt, ami elvonja a figyelmet a zenéről és a játékról. Itt korlátozott a vizualitás, mégis pontosan érzi és érti az ember a történetet – teszi hozzá.
A híres német szoprán, Annette Dasch, akit most Évaként hallhatunk, hozzáteszi: nem szeretné, ha ez félig-szcenírozott forma lenne az egyetlen módja a darabok színpadra állításának, és azt sem gondolja, hogy Wagnerrel való első találkozásként javasolna egy ilyen megközelítést, ugyanakkor elismeri, hogy aki már a többedik Wagner-élményen van túl, annak különleges élmény lehet. – Ez a forma egy speciális avatott közönségnek, a képzett füleknek új dolgokat tud mutatni a zenéből – fogalmaz. James Rutherford, a pénteki és vasárnapi Hans Sachs is egyetért ezzel, hiszen – mint mondja – az opera a díszletekről, jelmezekről is szól. – Ez egy színházba komponált műfaj, Wagner is oda szánta. Ez a rendezés viszont egy nagyon jó kompromisszum a puritánság és a zene kitűnő előadásának az ötvözésével, és mivel nemcsak koncertszerűen éneklünk, hanem mozgunk is a színpadon, sikeres elegye a koncertnek és a színháznak – vallja a keresett brit bariton, aki gyakorlatilag az összes olyan szerepen túl van már negyvennégy éves korára, amelyről az ő hangfekvésében egy énekes álmodhat.