Esti zene a víztoronynál

Érzelemmel telített ének és példásan összehangolt játék: Stacey Kent koncertje a Margitszigeten.

Turi Gábor
2016. 06. 15. 19:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A menetrend szerinti járat a Nyugati pályaudvartól indul. A vezető felhívja a figyelmet, hogy az első jegykezelő gép nem működik. A második sem. Az otthonosság érzése lesz úrrá rajtunk. Néhány perc múlva a Margitszigetre kanyarodunk, amelynek aszfaltja legalább annyi idős lehet, mint a zökkenőkre fittyet hányó, döcögő jármű. Vasárnap este van, a parkban városiak sokasága, zajlik az élet. Az esőfelhők megfutamodtak, az impozáns víztorony büszkén magasodik a levegőbe. Csak 120 lépcső, mutat rá a jegykezelő, miközben bebocsátást enged a tornyot körbevevő tágas kerengőbe.

Megcsap az ötvenes évek szocreál hangulata. A nemrégiben felújított tetőszerkezeten a kopás nyomai, a körben elhelyezkedő büfék szabott árakkal, óriásperecekkel, fapados vörösborral várják a vendégeket. A közönség nyolc óra közeledtével a bejáratok felé húzódik, ám az ajtók csak öt perccel a kezdés előtt nyílnak meg. Belépünk. Három szektor, háromezer fehér műanyag szék, szemben hatalmas félköríves tetővel borított színpad, körös-körül óriás fák, üde, zöld növényzet. Pazar látvány: a Margitszigeti Szabadtéri Színpad.

Megkeressük a helyünket. A hangszóró már a Budapesti Nyári Fesztivál minden programját és támogatóját felsorolta, majd húsz perc után közli, az előadás technikai okok miatt tíz perc múlva kezdődik. A színpad jobb hátsó felében füst gomolyog, ez lehet a technikai ok, de mivel nem szűnik meg, színpadi kelléknek gyanítjuk. A közönség tapssal jelzi türelmetlenségét. 37 perc elteltével bevonulnak a zenészek, majd érkezik „napjaink egyik legnépszerűbb amerikai jazzénekesnője, világsztár díva”, akiért a szigetre zarándokoltunk.

Nem mintha nem láttuk volna őt évekkel ezelőtt a debreceni jazznapokon, ahol a Bartók Teremben adott kánikulai hangulatú hangversenyt. Most nincs hőség, de jó, hogy fázni sem kell: a zene aligha melegítene fel. Újabbat lépünk vissza az időben: harmincas, negyvenes évekbeli slágerek, örökzöldek, latinos ritmusok, lassú, melankolikus, olykor játékos dalok cizellált, angol, francia és portugál nyelvű előadásban. Stacey Kent nem Sarah Vaughan; hangterjedelme korlátozott, dinamikai skálája szűkös, mozgása rugalmas ringatózásban merül ki; végtére is az összehasonlító irodalomtudományt cserélte fel a színpaddal. Az ő vonzereje másban rejlik. Ha nem volna a hangosítás és az óriáskivetítő, keveset érzékelnénk egyéni kiejtésmódjából, érzelemmel telített, bensőséges, olykor suttogó énekéből, lebilincselő mosolyából, muzsikustársai csiszolt, példásan összehangolt játékából, a szaxofonon és fuvolán játszó Jim Tomlinson stílusos szólóiból.

De minden remekül hangzik és kitűnően látható. A profizmus szele lengi be a színpadot, nincsenek a nyáresti füleket zavaró disszonáns hangok, kedélyeket borzoló spontán, nyers zenei fordulatok. Csak taps, ünneplés, I love Budapest. A figyelmes rendezők különbuszokkal könnyítik meg a nézősereg távozását. A jármű negyedóra alatt a Nyugati pályaudvarhoz ér. Megérkeztünk.

(Stacey Kent koncertje, Margitszigeti Szabadtéri Színpad, május 12.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.