Hány svéd kell hozzá, hogy kicseréljenek egy égőt?

Kíváncsi, milyen a kortárs kísérleti muzsika? Hallgassa meg a Fire! Orchestrát az A38-on hétfőn este.

fib
2016. 06. 03. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszólal a zene. Ismeretlen hangok csapnak le és kegyetlen erővel préselnek a földhöz, mintha Godzilla ült volna az egyik vállunkra, a másikra meg King Kong. Torz, szörnyűséges kitörések, sikolyszerű szólamok érkeznek a semmiből, aztán jön a csend, ami még a kíméletlen zajnál is rémisztőbb. De mire erre ráébredünk, már repülünk is, szárnyainkba Pink Floyd-pólós, betépett jógik kapaszkodnak, súlyuk egy rendezett világ illúziója csupán. A zuhanást lüktető popzene kíséri, de ezt már észre sem vesszük, szétmállunk az égen, mint a csap alá tartott akvarell.

Mats Gustafsson svéd szaxofonos zenéje nem könnyed háttérzene, Fire! Orchestra nevű big bandje pedig különösen embert próbáló: pusztító és gyönyörűséges egyszerre. Akit magával ragad, könnyen úgy érezheti: a mindennapokba beleszürkült mellkasában végre kicserélték a már éppen csak pislákoló villanykörtét.

A kortárs európai dzsessz egyik legnagyobb alakja, Mats Gustafsson és triója, a Fire! tagjai (az ütőhangszeres Andreas Werliin, illetve a basszusgitáros Johan Berthling) megunták, hogy csak hárman vannak a színpadon, csináltak hát egy big bandet, ahol változó létszám – néha tizennyolcan vannak, néha huszonöten – mellett nagyjából húsz svéd muzsikus önti absztrakt formába a szaxofonos – és a big band esetében karmester – elképzeléseit. A kollektíva június 6-án, hétfőn frissen megjelenő lemezét mutatja be egy tévéfelvétellel egybekötött monumentális – vagyis az ő értelmezésükben: „epikus és pszichedelikus” – koncerten az A38 Hajón.

Bár Mats Gustafsson projektjei mind a hangszeres improvizációról szólnak, a muzsikus néha még a saját elvárásaival is szembemegy, ha kell. A Fire! Orchestrában ugyanis komoly szerep jut az énekhangnak: két énekesnő is fellép az együttesben (köztük Werliin felesége, az elbűvölő Mariam Wallentin). Az utóbbi időkben pedig szintén a big band tagja az A38 Hajón nemrég fellépett törékeny szaxofonoslány, Mette Rasmussen.

A dzsessz számomra az ellenállásról szól, az improvizációról – fogalmazott egy interjúban Mats Gustafsson, a műfaj egyik legnagyobb punkja. – A dzsessz mindig is egy olyan művészi forma, amely megkérdőjelezi a dolgokat, a dzsessz mindig kísérletez. A szabályok arra valók, hogy áthágják őket. Ehhez azonban egyéniség kell – tette hozzá a szaxofonos, anélkül ugyanis üres váz az egész.

A Fire! Orchestra az összes kritériumnak megfelel. Zenéjük megkérdőjelez minden klisét, áthág minden szabályt, ám ez éppen a korlátok közé nem szorítható egyéniség(ek) miatt sosem fullad öncélú anarchiába. Az áthágás ugyanis az esetükben újraírás is egyben. Egy új világ új szabályait alkotják meg. Mi pedig hallgatóként átvágunk a zajon, az őrületen, a pusztításon, a csöndön, megküzdünk a szörnyetegekkel, felrepülünk, lezuhanunk, felolvadunk és új formát öltve újjászületünk.

És ekkor kigyúl a fény a szegycsontunk tájékán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.