Úgy fest, szép emlékeket hagy ránk ez a nyár. Miközben javában fürdünk a sportsikerek keltette eufóriában, azért más okunk is akad az örömködésre. Mert szinte példátlan, hogy Budapesten (ráadásul ugyanabban az intézményben) egyszerre két kiállítás is megnyíljon a világ legcsodáltabb festőóriásainak műalkotásaiból. Amedeo Modigliani tegnap csatlakozott Picassóhoz a Magyar Nemzeti Galériában (MNG), ahol vendéglátóikkal együtt egy hónapon át állják a műkedvelő magyarok és a turisták rohamát. (A spanyol festő áprilisban nyílt kiállítása augusztusig, az olasz mesteré október elejéig látható a galéria A és C épületében.)
A sajtómunkások tömege a szerdai bejáráson már előrevetítette a termekben várható vibrálást. Amedeo Modigliani (1884–1920) életművének krémje – ahogy a legnagyobbaké – különösebben átgondolt kurátori koncepció nélkül, kaotikusan a falra hányva is elnyújtott tárlattúrára késztetné a látogatót, azonban az MNG és a Szépművészeti csapatától már megszokott csúcsminőségben, jól átgondolt rendezési elvek mentén kiállítva válik igazán izgalmas, retinába égő élménnyé.
Tárlatvezetésében Kovács Anna Zsófia művészettörténész leszámolt néhány mítosszal is, amelyek évtizedekre elhomályosították Modigliani művészetének jelentőségét. Az egyik a Picassóval fennállt vad rivalizálás hamiskás legendája. A kurátor elmondta, bár többször eltávolodtak egymástól, kapcsolatukat mindvégig a kölcsönös tisztelet jellemezte.
A tárlat külön miniszekciót szentel ennek a kapcsolatnak, és bemutatja Modigliani Ülő sötét hajú lány című, a spanyol festő által megvásárolt festményét, amely haláláig Picasso műtermében ékeskedett. Másrészt az olasz művészt ma is gyakran láttatják szegény, éhező, életében alig ismert festőként, ami a kurátor szerint szintén torz kép. Modi, ahogy művészkörökben ismerték, számos ember támogatását élvezte Franciaországban töltött évei során. Mindig akadt mecénása vagy műkereskedője, rendszeresen szerepelt kiállításokon, a műveit a sajtóban is publikálták, vásárolták is. Életét önmaga nehezítette meg azzal, hogy vérbeli bohémként rendszerint elverte a pénzét.