Néptánccal elmesélt forradalom

Néptáncalapon készített előadás tiszteleg az 1956-os forradalom és szabadságharc előtt.

2016. 06. 17. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néptánccal elmesélt rendhagyó történelemóra – lényegében erről szól az a hatalmas, mintegy háromszáz előadóval megvalósuló produkció, amely a XX. század meghatározó évtizedeinek történelmi –, és kulturális fordulópontjait idézi meg a zene és a tánc nyelvén, elsősorban a néptáncra hagyatkozva, szombat este nyolc órakor a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon ugyanis tíz amatőr és hivatásos néptáncegyüttes áll a közönség elé. A Duna Művészegyüttes, a Magyar Állami Népi Együttes, a Magyar Táncművészeti Főiskola táncosai, a székesfehérvári Alba Regia Táncegyüttes, a szekszárdi Bartina Néptánc Egyesület, a százhalombattai Forrás Néptáncegyüttes, a Tököli Délszláv Hagyományőrző Táncegyüttes, a fővárosból pedig a Bihari János, a Bem és a Csepel Táncegyüttes Mucsi János Harangozó Gyula díjas rendező-koreográfus vezetésével mutatja be az \'56 Egy nép kiáltott... című előadásukat, amelyről megtudtuk: a későbbiekben több helyszín is várja a darabot.

Mucsi János lapunknak elmondta, hogy Győr, Pécs, Debrecen, Kazincbarcika, Kecskemét, Százhalombatta, Nyíregyháza, a mátyásföldi Erzsébetligeti Színház adott befogadó szándéknyilatkozatot, de ez a néhány állomáshely is csak a kezdet, mert valószínűleg további településekre is eljut az előadás. – Természetesen vannak olyan helyszínek, mint Győr vagy a debreceni Főnix-csarnok, ahol megoldható, hogy háromszáz emberrel lépjünk fel, Kazincbarcikán még az is lehet, hogy mi avatunk fel egy hatalmas új csarnokot ezzel a darabbal, ahol pedig erre nincs lehetőség, ott a színpadhoz mérten igazítjuk kisebbre az előadók létszámát – fogalmazott. Mucsi Jánostól azt is megtudtuk: az 1956 előtt fejet hajtó művet egy magyar táncünnep előzi meg, ezen a darabban fellépő amatőr együttesek mutatkoznak be antológia-szerűen.

Mucsi János hangsúlyozta: nem törekedtek tökéletes tudományos és történelmi hitelességre, inkább az volt a céljuk az ünnepi táncjátékkal, hogy megjelenítse a forradalom és a XX. századi magyar történelem szempontjából fontos korszakokat. A darab zenei szerkesztője Pál István „Szalonna\" prímás, ő állította össze a nyitóképet is, amelyben 1848 emléke is megjelenik, hiszen ebből merített erőt a forradalmi ifjúság. A táncházmozgalom és a magyar nép identitás szempontjából egyaránt jelentős volt a Gyöngyösbokréta mozgalom, amely a hagyományőrzést foglalta rendszerbe, ez vezet át egy fülledt Karády-tangón a válságba, amelynek közel hetven férfi táncának puskaropogásra emlékeztető pergése vet véget.

Érdekesség, hogy a tömegjeleneteket szólótáncok kontrasztja akasztja meg, ilyen például az egy szál szovjet katona, aki harmonikaszóra szállja meg az országot, a személyi kultuszt megidéző szóló férfitánc, vagy az 1956-os áldozatokat megjelenítő, szintén egy szál férfi a fehér ruhás gyászoló lányok gyűrűjében. Utóbbi alatt nem zene, hanem Márai Sándor krónikás verse, a Mennyből az angyal szól majd prózában, hiszen ennek természetes ritmusa is meghatározza a mozdulatok sorát. Megidézik a magyarok háromszori kivándorlását, a harmadszori az \'56 utáni menekültek sorsát mutatja be, Pál Eszter énekli a Fordulj, kedves lovam... kezdetű népdalt.

A rock and roll-t Ferenczi György és a Rackajam képviseli, ez azért is különleges, mert a csárdások csingerálásai kiválóan alkalmasak arra, hogy ennek a műfajnak a ritmusára táncolják. Ezt Cseh Tamás szarkasztikus száma, a „Minket a tánczeneszó, valami ájlavjuszó hozott össze...” követ, utalva arra, hogy sokszor nem is értették a fiatalok, mennyire blőd szövegekre készültek az angol nyelvű slágerek. A táncházmozgalom is elindul, láthatjuk a széki bált, és különböző népviseletes autentikus táncokat, a zárókép azonban már a mában hangzik el, zsoltárral imádkozik a magyarságért a Jóistenhez.

Mihályi Gábor Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész, aki szerkesztő koreográfusként vesz részt a munkában, elmondta: az előadás nagyon jól egyensúlyoz a szükségszerű dramatizált jelenetek és a tradicionális népzenei megszólalások között. – Egy ilyen műfajú előadásban nagyon fontos, hogy mindkettő megjelenjen: egyrészt legyünk egyértelműek a cselekmény megfogalmazásában, másrészt legyünk asszociatívak, amiben a tradicionális néptánc nagy segítségünkre van – tette hozzá. A Magyar Állami Népi Együttes vezetője azt is elmondta: nagyon sokszínű és heterogén az előadók köre, hiszen az amatőr együttesektől a hivatásosokig, a népzenei együttestől Ferencziékig, a verstől és Cseh Tamásig sok műfaj van jelen, ezek mégis egységes gondolattá állnak össze.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.