Nem készítek absztrakt szobrokat, mindig szellemi indíttatásból dolgozom. Expresszív alkotásaim vannak, ilyenek általában a faszobraim, de ezek sem absztrakt formák. Kollégáim szerint sokszor fel is áldozom a formát, mert túlságosan is erőltetem az üzenetet – vezet körbe szentendrei műtermében Páljános Ervin szobrászművész. Találkozásunk egyik apropója hamarosan felavatandó, közadakozásból készült Turul-szobra, a másik, hogy olyan szemléletet képvisel műveiben, amely bizonyos értelemben felülemelkedik az aktuális trendeken, és egyfajta szintézist teremt hagyomány és korszerűség, múlt és jelen között.
Páljános Ervin számtalan köztéri szoborral büszkélkedhet szerte az országban, nemrég avatták Sopronban a belvárost ábrázoló bronz térplasztikáját. Ebből a közkedvelt, terepasztalszerű, tapintható szobortípusból már négyet is készített, szűkebb hazájában, Szentendrén található az első. Petőfi-szobra is különleges, szinte megelevenedik a költő fiatalos, forradalmi lendülete, komoly érzelmi hatást érnek el a kőből készült szívcsomói, Az utolsó angyal Tapolca-Diszel meghatározó szobra, amelynek egy kétméteres változata díszíti Tar Sándor síremlékét.
Két II. János Pált ábrázoló szobrot is készített: a bronz Győrben, a kőből faragott Szentendrén található. Nem a szentté avatott lengyel pápa egész alakos mása az egyetlen vallásos vonatkozású műve, a magyarság és a hit számtalan művében tetten érhető. Többek között két keresztútja is készült, az egyik Szentendrén, a Ferences Gimnázium kápolnájában van, a másik Leányfalun. Csehimindszenten pedig Mindszentyről készült alkotása látható. A művész megmutatja fából készült pásztorbot-sorozatának néhány darabját, és észrevesszük a műterem középpontjában elhelyezett tarsolylemezt, amely mintegy inspirációként határozza meg a teret.
Az udvaron kőből faragott tarsolylemezt látunk, de ugyanennek a motívumnak a továbbgondolása köszön vissza például a műteremtől nem messze folyó Bükkös-patak Apor-hídján elhelyezett domborművén is. – Nagyon izgatnak a hagyományos régi motívumok, különösen a fonadékmotívum. A tarsolylemezben minden benne van, ez maga a turul. Szeretem nézni, meditálni rajta – magyarázza a jelentőségét, majd hozzáteszi: sokat inspirálódik a magyar néphagyományból és az ókori művészetből.