Titania, a végzetes

Opera noir: kérdés, létezik-e ilyen műfaj, Purcell helyett mindenesetre crossoverös adaptációt kaptunk.

2016. 06. 21. 11:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tündérkirálynő esetében minden meghatározás azért képlékeny, mert egyszerűen lehetetlen külön bontani a rendezést a zenétől. Hiszen nem elég, hogy 325 esztendő távolsága vágja ketté egyiket a másiktól, maga a Purcell-mű nem is teljes darab, hanem úgynevezett semi-opera, ennek a sajátossága, hogy csak betétszámok sorozata, amelyek nem állnak meg az eredeti prózai mű nélkül. Mivel ezt kihasználva Almási-Tóth András nem is követte a Szentivánéji álom cselekményét, az legfeljebb a hűtlenségben és néhány jelmezes utalásban köszön vissza, és helyette írt egy teljesen új forgatókönyvet a saját rendezéséhez, még nehezebb a válasz.

A film noir műfaji sajátosságai, a Fekete-Kovács Kornél kifejezetten ehhez a rendezéshez készített jazzbetétei mind olyan elemek, amelyekkel ez a verzió már nagyon elrugaszkodik a Titania-féle karaktertől, és kevésbé érzem Purcell alkotásának, mint inkább egyfajta, manapság divatos crossoverös adaptáció kísérletének. Általában zavaró, amikor a komolynak szánt zenét ironikus felhanggal parodizál a rendezés, valószínűleg teljesen szembe helyezkedve a szerző szándékával.

Nagyjából itt is ezt kaptuk, amely a transzvesztita jelenetben csúcsosodott ki, ennek ellenére azért voltak olyan pillanatok is, amikor nagyon is élő, hús-vér kortárs reakciónak hatottak a több mint háromszáz éves dallamok. Fekete-Kovács Kornél jazzszámai jól illeszkednek a darabhoz, ugyanakkor vannak olyan töréspontok is, ahol élesen elkülönül egyik műfaj a másiktól a hirtelen váltás következtében. A tündérkirálynő filmes megoldásai sokkal inkább egyfajta könnyed nyáresti szórakozást garantálnak, mint mély értelmű katarzist, ahogy a zenei megoldások is közelebb állnak a kellemeshez, mint a felejthetetlenhez. Maga a cselekmény drámaisága ellenére sem érinti mélyen a nézőt, elsősorban azért, mert minden karaktere felszínes.

Baráth Emőke címszerep-alakítása kellően hozza a femme fatale által megkívánt kliséket, engem azonban az énekesi kvalitásai nyűgöztek le a leginkább. A két lány – Szemere Zita és Ducza Nóra – zseniális karakterszínész és jó énekes, Ducza Nóra egyenesen olyan, mintha rászabták volna a szerepet. Ki kell emelni Daragó Zoltánt, aki a Fiút énekelte egészen különleges élményt nyújtva, és az olasz basszbaritont, Gianluca Margherit az Idegen szerepében, aki minden szempontból jó választás volt. A Szeretőt alakító Rab Gyula, a Kínait éneklő Szappanos Tibor és a Költőt játszó Fried Péter jól illeszkedik a barokk operát XX. századi közegbe helyező, ezáltal valahol a két kor hangzásvilága között elhelyezkedő előadási stílusba.

A karmester, Benjamin Bayl érezhetően nagyon otthonosan mozog a barokk repertoárban, viszont az elején helyenként azért épp csak összeért a kórus a zenekarral. A díszletek (Sebestian Hannak) és a jelmezek (Lisztopád Krisztina) a film noir világának sablonos megoldásai, helyenként egyértelmű utalással az eredeti műre, szamárfej helyett zebrával, varázsital helyett alkohollal. Volt egy mozgástervező is, Widder Kristóf, az ő szerepe talán a Költő visszatérő csipkelődésénél érhető tetten: az tényleg profin követte a zene ritmusát.

(Purcell: A tündérkirálynő. Magyar Állami Operaház, június 17.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.