A kalózok megeszik a DJ-ket

Egyre több a hivatalosnak kinéző, ám illegálisan működő zeneletöltő weboldal.

Balogh Roland
2016. 07. 27. 17:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem újdonság, hogy az illegális zeneletöltő weboldalak megeszik a hivatalos zeneipart. A digitális hanghordozók megjelenésével – elsősorban az mp3 zenei fájlformátum térhódításával – az elmúlt tíz-tizenöt évben teljesen átalakult a piac, ezzel együtt leáldozott a hanghordozók – hanglemez, majd kazetta s végül CD – klasszikus értelemben vett kereskedelme. Hiába lett ismét trendi a bakelit, az elmúlt években nőtt az eladott lemezek száma, az ingyenes letöltést soha nem fogja lenyomni.

A téma körüli vita nagyjából egyidős a probléma megjelenésével, és a zeneipar képtelen bármiféle megoldást kínálni arra, hogy a zenei produktumok eladását a jogtiszta irányba terelje. Mindennek az a gyökere, hogy egy-egy produktum jogtulajdonosa gyakorlatilag semmit sem kap a dalai után, a szakmai szervezetek is aprópénzt csepegtetnek vissza nekik, miközben az ingyenes vagy hivatalosnak látszó, a felhasználóktól minimális, megfizethető havidíjat is beszedő, illegálisan működő oldalak sem fizetnek nekik. A problémákat tetézi, hogy a videomegosztó portálok megjelenésével, az online felületekre felkerülő zeneszámok után ezek az oldalak sem jeleskednek a lejátszások utáni kifizetésekben, miközben a feltöltött tartalomba helyezett reklámokkal agyonkeresik magukat.

A kalózoldalak kérdése, illetve az ebből fakadó jogdíjgondok a múlt héten megrendezett brightoni zenei konferencián is felmerültek.

S hogy tényleg egyre komolyabb a baj, mi sem jelzi jobban, már nem csak a zenészeknek, de a DJ-knek sem tetszik, hogy egyre több az illegális zeneletöltő oldal, ahol a munkáik elérhetők – amelyek úgy néznek ki, mint egy hivatalos zenei webbolt, ám a befolyt összegeket egy az egyben zsebre vágják.

A Brit Elektronikus Zenészek Szövetségének (AFEM) vezetője, Mark Lawrence úgy látja, az illegális honlapok tízszer nagyobb bevételt termelnek, mint a hivatalosak, így az iTunes, a Juno vagy épp a Beatport. Mondjuk az is elég beszédes, hogy szerintük ötmillió DJ zenélget ma a világon, azaz 1400 főre jut egy DJ, függetlenül attól, hogy Nyugat-Szaharában él vagy épp Grönlandon, így a jogdíjpiacot is nehéz lenne koordinálni, ám nem lehetetlen.

Első körben érdemes lenne tanulni maguktól a kalózoldalaktól. A zeneipar ugyanis országoktól függetlenül valahogy sosem tűnik rugalmasnak, ahelyett hogy kicsiben építkezne, mindig minél több pénzt akar szakítani a felhasználóktól, akik fizetni fizetnének a szolgáltatásért, ám egy ésszerű határon belül.

Próbának megtenné például egy regisztrációhoz kötött weboldal, ahol akár néhány ezer forintos havi díjért cserébe a felhasználók legálisan keresgélhetnének a teljes adatbázisban, és szabadon tölthetnék le a tartalmakat. A dalonként, albumonként fizetünk dolog – amit ma a legtöbben alkalmaznak – ugyanis nem tűnik túl praktikusnak. A csatlakozó előadók pedig a feltöltött dalaik, albumaik népszerűsége, illetve letöltési statisztikái után részesedhetnének a befolyt havi díjakból.

Egyelőre azonban nemigen találunk ilyen elven működő zeneletöltő weboldalt, pedig nagyjából ezzel mindenki – előadó, felhasználó és a zeneipar is – jobban járna, miközben a kalózoldalak a saját kardjukba dőlhetnének.

Az európai uniós zeneipar csaknem 170 millió euró közvetlen bevételkiesést szenvedett el 2014-ben az illegális forrásokon keresztül elérhető tartalmak növekvő népszerűsége miatt – derül ki az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) legfrissebb jelentéséből. A mutatók szerint Magyarországon a legalacsonyabb a bevételkiesés aránya.Az elemzés az illegális forrásból származó zenei felvételek felhasználásának káros hatásait vizsgálta 2005 és 2014 között az Európai Unió tizenkilenc tagállamában, ami lefedi az összes tagállam hangfelvétel-készítési és -publikálási iparágának 99 százalékát – tájékoztatta szerdán az MTI-t a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

A 170 millió euró veszteségből 57 millió euró a fizikai hanghordozók piacához, 113 millió euró a digitális termékek forgalmához köthető. A zeneipar által elszenvedett veszteség aránya elérte a forgalom 5,2 százalékát. A kapcsolódó szektorok és az állam bevételkiesését is figyelembe véve ez az értékesítési veszteség összesen 336 millió euróra tehető. A csökkenő kereslet folytán ugyanis a vizsgált európai uniós tagországok mintegy 63 millió euró állami bevételtől estek el, továbbá a munkahelyek száma 2155-tel csökkent.

A jelentés arra is rámutat, hogy az illegális tartalmak felhasználásának növekedésével párhuzamosan jelentősen visszaesett a fizikai hanghordozók és a digitálisan elérhető zenei tartalmak forgalma. A tagországok közül a legnagyobb közvetlen bevételkiesést a saját hangfelvételiparában Nagy-Britannia szenvedte el 48,6 millió euróval, ami a brit zenei piac 5,7 százalékának felelt meg. A második helyen Németország, a harmadikon Franciaország áll 40,4 millió és 26,4 millió euróval. Ehhez járul hozzá a kapcsolódó iparágak és az állami szektor közvetett vesztesége, amely Nagy-Britannia esetében további 30, Németország esetében 26, Franciaország esetében 21 millió euró veszteséget jelent.

Magyarország a lista tizenhatodik helyét foglalja el viszonylag alacsony, 282 ezer eurós, vagyis 88,5 millió forintos becsült bevételkieséssel. A zenepiac értékesítési veszteségének aránya nálunk az 5,2 százalékos EU-átlagnál kedvezőbb, a hazai forgalom 3,5 százaléka, ami a legalacsonyabb a tagállamok között.

Az EUIPO legfrissebb elemzése fizikai hanghordozók és digitális tartalmak szerinti bontásban is megvizsgálta a zeneipart érintő veszteséget: Magyarországon a fizikai hanghordozók esetében 1,9, a digitális tartalmak esetében 6,4 százalék a zenepiaci értékesítések terén elszenvedett veszteség. Mindkét arány alacsonynak számít a többi tagország mutatóihoz viszonyítva.

„Az európai és a hazai fogyasztói hozzáállásban jelentős változásokra van szükség, ezért hangsúlyozzuk a felvilágosítás fontosságát a zenehallgatás legális forrásainak népszerűsítése és tudatos választása érdekében” – idézi a közlemény a kutatás eredményeivel kapcsolatban Németh Mónikát, a HENT titkárát. A testület munkatársa hozzátette: a legtöbb fogyasztó nincs tisztában azzal, hogy az illegális tartalmak fogyasztásával mekkora kárt okoz valójában a gazdaságnak, a hatékony megelőzés érdekében ezen a területen is szükség van a magyar hatóságok aktív közreműködésére és az egységes európai uniós fellépésre.

Az EUIPO kutatása rávilágít arra is, hogy az illegális zenei tartalmat felhasználók tisztában vannak a szellemi tulajdon értékével, mégis hajlamosak hozzáállásukat személyes körülményeikkel indokolni: a válaszadók legtöbbször úgy gondolják, hogy ha saját használatra nyúlnak az illegális tartalmakhoz, nem követnek el jogsértést. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.