− Nyolcadik alkalommal rendezi meg a Kastélyakadémiát, mi a hozadéka ennek a hét évnek?
− A Kastélyakadémia 2009-es megalapítása óta egy teljes ciklust zártunk le. Az akkor 13-14 éves fiatalok, akik az első évektől jöttek hozzánk, most végeznek a Julliardon New Yorkban, a Királyi Akadémián Londonban, vagy éppen a Szingapúri Egyetemen és kezdik a pályájukat. Az elmúlt hét év látható hozadéka talán az, hogy a Kastélyakadémia programja képes érdemben hozzájárulni olyan nemzetközileg sikeres, első vonalas muzsikusok képezéséhez, akik úgy a nemzetközi versenyeken, mint a világ nagy színpadain megállják a helyüket.
− Aki egyszer itt jár, az rendszeresen visszatér?
− Igen, nagyon sok a visszajáró növendék. Fontos még megemlítenem, hogy a csapat a Kastélyakadémián töltött tíz nap után is együtt marad, egy harmonikus alkotóközösségként működik tovább. A folyamatos diskurzus az egyik legfőbb erőssége ennek a programnak. Egy művészeti képzésben lehetetlen egy-két véleményből kiindulva hiteles irányokat mutatni, elengedhetetlen a folyamatos véleménycsere. A Zeneakadémia történelmi erőssége a növendékek és a professzorok aránya, a Kastélyakadémia pedig nyári programként ezt kicsiben, de talán még koncentráltabban nyújtja a résztvevőknek.
− Mi történik a végzős növendékekkel, hogyan segítik a pályakezdő fiatalokat?
− A New York-i székhelyű György Ádám Alapítvánnyal két évvel ezelőtt indítottuk el a György Ádám díjat, ezzel a tehetséges fiatalok New York-i bemutatkozását segítjük. A díj tartalmaz ösztöndíjakat a további fejlődéshez, segítünk a fiataloknak versenyekre kijutni az utazási költségük támogatásával, valamint menedzsereket és kritikusokat hívunk a Carnegie Hall kistermébe, ahol a díj nyertesei megmutathatják képességeiket. Ahogyan említettem, a Kastélyakadémia első generációja most kezdi a pályafutását, így aktuális volt egy további támogatási program elindítása.
− A Kastélyakadémián eltöltött idő mennyire nyitja ki a külföldi növendékeket a magyar repertoár irányába?
− Sokat segít az egyébként ismert művek újraértelmezésében. A Kastélyakadémia két fontos céllal jött létre. Az egyik az volt, hogy a külföldi tehetségek jöjjenek hozzánk, és ismerjék meg a magyar kultúrát és a magyar zongoraiskolát. A magyar zongoraiskola érdekes együttese az orosz és a nyugat-európai iskoláknak, a huszadik század legnagyobb zongoraművészei közül többen is ebből az iskolából kerültek ki, például Kocsis Zoltán, Ránki Dezső vagy éppen Schiff András. Ez egy élő, változó, folyamatosan fejlődő zongoraiskola. Én is ebben az élő, változó, fejlődő jellegében hiszek, hiszen a hagyományokat akkor tudjuk igazán életben tartani, ha egy kicsit mindig újra feltaláljuk őket. A másik cél a magyar növendékek támogatása volt. A Kastélyakadémián magyar fiatalok erőt merítenek a külföldiek munkakedvéből, hozzáállásából és új ötleteket nyerhetnek, amikkel sokkal professzionálisabban készülhetnek a későbbi megméretéseikre.