Magyar topmodellek Chanelben és matyóban

Peter Farago és Ingela Klemetz Farago fotói Mihalikkal és Palvinnal értelmezik újra a Chanel-örökséget.

Makrai Sonja
2016. 07. 08. 19:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Martin Munkácsi az egyik legismertebb magyar származású divatfotós, aki Robert Capa, André Kertész és Brassai méltó pályatársa volt. Napjainkban Munkácsihoz hasonló izgalmas és nagyformátumú figura a magyar származású, Svédországban élő Peter Farago, aki feleségével, a svéd Ingela Klemetz Farago fotós-stylisttal közösen jegyzi a Nők Chanelben című projektet.

2011-ben kezdődött a nagy múltú Chanel divatházzal való együttműködésük, melyben Svédország, Norvégia, a Baltikum, illetve a kelet-európai országok – cseh, magyar, lengyel és román – topmodelljeit kapták lencsevégre Karl Lagerfeld által tervezett haute couture és pret-a-porter öltözékekben. De nyitva állt előttük a divatház archívuma is, ahol egészen 1920-ig visszamenően őrzik a Coco Chanel által megteremtett márka ruhadarabjait.

Faragóék a kezdetiektől a 2015–16-os kollekciókig válogattak a fotókhoz. A sorozat képeit már bemutatták Stockholmban, Koppenhágában, Helsinkiben, sőt még a norvég szigetcsoport, a Verdens Ende, azaz a „világ vége” szikláin is kiállították.

A Ludwig Múzeumban tegnap megnyílt kiállítás sajtóbejárásán Peter Farago elárulta, bár digitális géppel dolgoznak, mégis úgy viszonyulnak hozzá, mintha analóg lenne: képeiket kevés kattintással, minimális utómunkával készítik. Kifinomultság, nemes elegancia és az az időtlen szépség árad a szerzőpáros képeiből, ami a Chanelt világhírűvé tette. Egyes képeken a táj, a ruhák, a színek, a formák és a modell karakterének megbonthatatlan összhangja dominál, máshol a kontraszt a hangsúlyos.

A Svédországban készült képeken helyenként Ingmar Bergman hősnői köszönnek vissza, vagy épp a festőművész, Carl Larsson idilli mesevilága kel életre. Anna Jagodzinska lengyel modellről olyan beállítások készültek, amelyeket a lengyel származású francia fizikus-kémikus, Marie Curie alakja ihletett, de felsejlenek Roman Polanski korai filmjeinek nőalakjai: akik nem tudják saját szépségüket értelmezni.

Összetett történetet hordoznak a magyar topmodellekről készült fotók is: Axente Vanessa kalapban, botra támaszkodva őrzi a hortobágyi puszta csendjét, a háttérben magányos gémes kút és subájában távolba tekintő juhász alakja tűnik fel. Tarr Béla képi világa és Víg Mihály éteri muzsikája inspirálta ezt a sorozatot.

A magyar népművészet és a chaneli elegancia is harmóniába kerül Faragóék képein: Mihalik Enikő a szentendrei skanzen egyik ablakán bekukucskálva vánkossal a kezében pogány madonnaként jelenik meg. Divattörténeti szempontból is fontos az egyik kép, hisz Mihalik Enikő ruhájának hangulata és formavilága a matyó fejdíszeket idézi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.