Bár a történelmi Magyarország vaskohászati mamutvállalata, a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Részvénytársaság „csak” 1884-ben alakult meg, az iparszerű vaskohászat a Rákóczi-szabadságharc idején már jelen volt Borsodban. A Rima akkora fogalomnak számított még Trianon után is, mint a Ganz, a Goldberger vagy a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek. 1946-ban a gyárat államosították, de Ózd továbbra is a nehézipar fellegvára maradt. Az ötvenes évek elején a propaganda úgy ünnepelte a gyárvárost, hogy itt a „másfél millió munkás magának építi az országot”.
Utóbbi mondat Almási Tamás Szorításban című dokumentumfilmjében hangzik el, a magyar filmes a nyolcvanas évek közepétől 2006-ig rögzítette kamerájával Ózd tragikus kimenetelű sorsát: a kilencrészes mű kezdete a szocialista tervgazdaság esztelenségének kora, a vége pedig a dicső múlt romjai, s a romok között sarjadó virág: a rendszerváltás után tízezrek maradtak itt munka nélkül, s hagyták el végül a várost. Így a füleknek szinte zeneként hatott hétfőn, a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark, valamint a Digitális Erőmű megnyitójakor, amikor az egyik közeli ipari csarnokban felhangzott a fémvágó zaja. Aki Ózd fénykorában valaha is megfordult a gyárban, aligha felejti el azt az élményt: a kohászok, mint valami germán vagy skandináv mondakör félistenei hajtották uralmuk alá az elemeket.
A hősök elmentek, de a műemléki, szecessziós ipari épületek maradtak – amelyek jövőjéről már a kétezres évek elején különféle spekulációk indultak el. Még 2004-ben vetődött fel az ötlet, hogy nyugat-európai példákat követve kultúrát kellene költöztetni a falak közé, s ennek első lépéseként felújították a gyári munkások által már 1884-ben – azaz a Rima megalakulásának évében – életre hívott Olvasó Egylet 1924-ben épült, szecessziós stílusú székházát, a színházteremmel is büszkélkedő Olvasót. (Az örökségvédelmi szempontokat tiszteletben tartó beruházás 2008-ban kapott Icomos-díjat, a kivitelező az ózdi Archinvest ’97 Kft. volt.)
Aztán 2011-ben az akkori kulturális államtitkár, Szőcs Géza, valamint Riz Gábor fideszes országgyűlési képviselő gondolatban átmerészkedett a Gyár utca túlsó oldalára, s a romos ipari csarnokokba álmodott bele olyasmit, aminek a neve hallatán elsőre talán mindenki hanyatt-homlok menekülne. A név – Nemzeti Kulturális Térinformációs Rendszer, Szolgáltató és Tanácsadó Multifunkcionális, Módszertani Központ, azaz kulturális GPS – ugyanis leginkább nyelvtörőnek jó.