Nem az volt a fő célom, hogy Bartók műveit népszerűsítsük, mert azokat sok helyen játsszák a világban, sajnos többet is, mint nálunk. Ennél sokkal fontosabbnak tartom azt az alapgondolatot, amit Bartókkal tehetünk Európáért – kezdi Keller András hegedűművész-karmester, majd hozzáteszi: ma már senki nem tudja kivonni magát abból a helyzetből, ami Európát körülveszi, és ami már a mindennapokat is meghatározza, frusztrálja az embereket, zavart okoz az életünkben.
– Azok az eszmék, amelyek valaha nagyon szépek és tiszták voltak, és amelyek alapjain egykor létrejött maga az Európai Unió is, mára eltűntek, lemorzsolódtak, kiüresedtek, és a közösség megmaradt politikai és gazdasági érdekszövetségnek – folytatja. A hegedűművész-karmester hangsúlyozza: lehet egyet nem érteni a kormány politikájával, de ettől függetlenül minden magyart érintenek azok az igaztalan vádak és bántó megnyilvánulások, amiket az Európai Unió részéről kap Magyarország.
Éppen ezért jó ideje érlelődik benne a gondolat, hogy megmutassuk az igazi arcunkat, és felmutassuk azt a példaképet, akire ma a leginkább szüksége van az egész európai közösségnek. Ez pedig Bartók Béla és az általa képviselt szellemiség.
– Hetven év történelmi távlatban nem idő, így Bartók még itt van közöttünk. Ő az az ember, aki egész életében nemzeti zeneszerző volt, de képes volt megújítani az egész európai zenét, integrálva a régi nagy tradíciókat. Éppen azért tudta ezt véghezvinni, mert hiteles volt a szerteágazó munkássága révén. Bartók teljes egészében magyar, és teljes egészében európai volt. Összegyűjtötte az itt élő népek zenéjét, hogy abból teremtsen forrást, amiből táplálkozni tud – fogalmaz Keller.
Amikor a Bartók Európáért fesztivál alapgondolata megfogant, és elkezdődött a szervezés, még arról volt szó, hogy az EU keretein belül minden tagállamba elviszik a programot, ám akkor jött a brexit. A fesztivál állandó partnere pedig ebben érintett, hiszen a Concerto Budapest mellett a Londoni Filharmonikusok álltak Keller András mellé. Keller úgy gondolja, nem az Európai Uniónak, hanem az európai nemzeteknek van szükségük a szellemi-lelki megújulásra, arra az eszmére, amit Bartók egész életében követett: a népek testvérré válására. Kellerék hosszabb távra terveznek: 2017-ben Lengyelországban, 2018-ban Londonban szeretnék megrendezni a fesztivált, ennek a két állomásnak az előkészületei már folynak. Jó lenne, ha a végére minden európai néphez eljutna a programsorozat, de ez nyilván támogatás kérdése is, hiszen magyarként külföldön fesztivált szervezni nem kevés nehézséget jelent.
Németországban, Münchenben két helyi zenekar is rögtön csatlakozott, és ezt a tradíciót szeretnék folytatni, azonban – mint Keller András fogalmaz – ez inkább csak egy lehetőség, egy olyan adottság, amit érdemes kihasználni. Ugyanakkor megtudjuk: még éppen csak híre ment a fesztiválnak, máris több nagy együttes jelezte, hogy szívesen együttműködnének a későbbiekben.
A Bartók Európáért fesztivál egyik különlegessége a tematikus magyar est lesz, amelyen többek között Liszt h-moll szonátája, Kodály Szólószonátája, Bartok Kontrasztok című műve, Ligeti I. vonósnégyese hangzik el. – Nem szerettem volna különösebb háttérgondolatot a műsorválasztáshoz, az volt a célom, hogy az emblematikus magyar művek, amelyeket külön-külön mindenki ismer, együtt hangozzanak el egy estén – fogalmaz Keller András, majd hozzáteszi: a fesztivál fővédnöke, a kenti herceg, Lady Solti is mögöttük áll, sokan tisztelik és értékelik a kezdeményezést.
Keller Andrást egyúttal a Concerto Budapest új évadának különlegességeiről is kérdezzük, és megtudjuk: idén a népszerűbb művekre helyezték a hangsúlyt, ugyanakkor számos újítást is bevezettek. Ezek egyike a Pesti Vigadóban induló sorozatuk, a Magyar Kincsek, amely kizárólag magyar zeneszerzők műveire épül, és a tervek szerint több évadon keresztül fut majd. Ebben a sorozatban egy ősbemutató is szerepel, Jeney Zoltán a Huszárik Zoltán emlékének szentelt hangversenyre komponál egy művet. Szintén ősbemutató lesz Gyöngyösi Levente új szerzeménye, amely már hangszerelésében is rendhagyó, ezt kifejezetten a Muzsikás együttesre és a Concerto Budapestre írja.
A Muzsikással egy külön sorozata is lesz a zenekarnak, ennek a részeként hangzik majd el ez az új darab, de a népzenei együttes a Bartók Európáért fesztiválon is fellép. Premier címmel a fiatalokhoz szól a Concerto, kicsit hasonlóan a Fesztiválzenekar Midnight koncertjeihez, ezeken az esti nagykoncertek után rendezett alkalmakon egy-egy ősbemutató hangzik majd el, amelyet beszélgetés követ a zeneszerzővel egy pohár bor mellett. Ebben az évben Vidovszky László, Dukay Barnabás és Snétberger Ferenc egy-egy műve kerül terítékre. A zenekar készül a BMC-ben rendezett hallgatás napjára, amely tavaly nagy siker volt, és Keller András Rácz Zoltánnal visszatért a pannonhalmi Arcus Temporum fesztiválra, ahol a Concerto is fellép Haydn A teremtés című művében. Az együttes Gidon Kremer hetvenedik születésnapját közösen ünnepli a Kremer által alapított Cremerata Balticával áprilisban, a két zenekar a tavalyi nagy sikerű közös turnéjuk után 2017 tavaszán Ázsiában koncertezik együtt.