Az Európai Unió ideájának magyar alapjai

Bartók Európáért – fesztivált rendez Münchenben a Concerto Budapest. Keller Andrást kérdeztük.

2016. 08. 13. 15:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem az volt a fő célom, hogy Bartók műveit népszerűsítsük, mert azokat sok helyen játsszák a világban, sajnos többet is, mint nálunk. Ennél sokkal fontosabbnak tartom azt az alapgondolatot, amit Bartókkal tehetünk Európáért – kezdi Keller András hegedűművész-karmester, majd hozzáteszi: ma már senki nem tudja kivonni magát abból a helyzetből, ami Európát körülveszi, és ami már a mindennapokat is meghatározza, frusztrálja az embereket, zavart okoz az életünkben.

– Azok az eszmék, amelyek valaha nagyon szépek és tiszták voltak, és amelyek alapjain egykor létrejött maga az Európai Unió is, mára eltűntek, lemorzsolódtak, kiüresedtek, és a közösség megmaradt politikai és gazdasági érdekszövetségnek – folytatja. A hegedűművész-karmester hangsúlyozza: lehet egyet nem érteni a kormány politikájával, de ettől függetlenül minden magyart érintenek azok az igaztalan vádak és bántó megnyilvánulások, amiket az Európai Unió részéről kap Magyarország.

Éppen ezért jó ideje érlelődik benne a gondolat, hogy megmutassuk az igazi arcunkat, és felmutassuk azt a példaképet, akire ma a leginkább szüksége van az egész európai közösségnek. Ez pedig Bartók Béla és az általa képviselt szellemiség.

– Hetven év történelmi távlatban nem idő, így Bartók még itt van közöttünk. Ő az az ember, aki egész életében nemzeti zeneszerző volt, de képes volt megújítani az egész európai zenét, integrálva a régi nagy tradíciókat. Éppen azért tudta ezt véghezvinni, mert hiteles volt a szerteágazó munkássága révén. Bartók teljes egészében magyar, és teljes egészében európai volt. Összegyűjtötte az itt élő népek zenéjét, hogy abból teremtsen forrást, amiből táplálkozni tud – fogalmaz Keller.

Amikor a Bartók Európáért fesztivál alapgondolata megfogant, és elkezdődött a szervezés, még arról volt szó, hogy az EU keretein belül minden tagállamba elviszik a programot, ám akkor jött a brexit. A fesztivál állandó partnere pedig ebben érintett, hiszen a Concerto Budapest mellett a Londoni Filharmonikusok álltak Keller András mellé. Keller úgy gondolja, nem az Európai Uniónak, hanem az európai nemzeteknek van szükségük a szellemi-lelki megújulásra, arra az eszmére, amit Bartók egész életében követett: a népek testvérré válására. Kellerék hosszabb távra terveznek: 2017-ben Lengyelországban, 2018-ban Londonban szeretnék megrendezni a fesztivált, ennek a két állomásnak az előkészületei már folynak. Jó lenne, ha a végére minden európai néphez eljutna a programsorozat, de ez nyilván támogatás kérdése is, hiszen magyarként külföldön fesztivált szervezni nem kevés nehézséget jelent.

Németországban, Münchenben két helyi zenekar is rögtön csatlakozott, és ezt a tradíciót szeretnék folytatni, azonban – mint Keller András fogalmaz – ez inkább csak egy lehetőség, egy olyan adottság, amit érdemes kihasználni. Ugyanakkor megtudjuk: még éppen csak híre ment a fesztiválnak, máris több nagy együttes jelezte, hogy szívesen együttműködnének a későbbiekben.

A Bartók Európáért fesztivál egyik különlegessége a tematikus magyar est lesz, amelyen többek között Liszt h-moll szonátája, Kodály Szólószonátája, Bartok Kontrasztok című műve, Ligeti I. vonósnégyese hangzik el. – Nem szerettem volna különösebb háttérgondolatot a műsorválasztáshoz, az volt a célom, hogy az emblematikus magyar művek, amelyeket külön-külön mindenki ismer, együtt hangozzanak el egy estén – fogalmaz Keller András, majd hozzáteszi: a fesztivál fővédnöke, a kenti herceg, Lady Solti is mögöttük áll, sokan tisztelik és értékelik a kezdeményezést.

 

Keller Andrást egyúttal a Concerto Budapest új évadának különlegességeiről is kérdezzük, és megtudjuk: idén a népszerűbb művekre helyezték a hangsúlyt, ugyanakkor számos újítást is bevezettek. Ezek egyike a Pesti Vigadóban induló sorozatuk, a Magyar Kincsek, amely kizárólag magyar zeneszerzők műveire épül, és a tervek szerint több évadon keresztül fut majd. Ebben a sorozatban egy ősbemutató is szerepel, Jeney Zoltán a Huszárik Zoltán emlékének szentelt hangversenyre komponál egy művet. Szintén ősbemutató lesz Gyöngyösi Levente új szerzeménye, amely már hangszerelésében is rendhagyó, ezt kifejezetten a Muzsikás együttesre és a Concerto Budapestre írja.

A Muzsikással egy külön sorozata is lesz a zenekarnak, ennek a részeként hangzik majd el ez az új darab, de a népzenei együttes a Bartók Európáért fesztiválon is fellép. Premier címmel a fiatalokhoz szól a Concerto, kicsit hasonlóan a Fesztiválzenekar Midnight koncertjeihez, ezeken az esti nagykoncertek után rendezett alkalmakon egy-egy ősbemutató hangzik majd el, amelyet beszélgetés követ a zeneszerzővel egy pohár bor mellett. Ebben az évben Vidovszky László, Dukay Barnabás és Snétberger Ferenc egy-egy műve kerül terítékre. A zenekar készül a BMC-ben rendezett hallgatás napjára, amely tavaly nagy siker volt, és Keller András Rácz Zoltánnal visszatért a pannonhalmi Arcus Temporum fesztiválra, ahol a Concerto is fellép Haydn A teremtés című művében. Az együttes Gidon Kremer hetvenedik születésnapját közösen ünnepli a Kremer által alapított Cremerata Balticával áprilisban, a két zenekar a tavalyi nagy sikerű közös turnéjuk után 2017 tavaszán Ázsiában koncertezik együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.