– Tíz év után szólal meg újra Magyar requiem című műve. Másképp szól ennyi idő után?
– Az idei bemutató az Ars Sacra fesztivál kérése volt. A szervezők közül többen ott voltak tíz évvel ezelőtt az ősbemutatón az Olasz Intézetben, ahol a Magyar Rádió Zenei Együttesei, Meláth Andrea és Molnár András énekes szólisták közreműködésével előadta a Magyar requiemet. Akkor nem volt vele sok dolgom, a mű a Németh László Alapítvány pályázatának díjnyertes darabja volt, a bemutatását az MR együttesei vállalták. Nekem csak a szólistákat kellett megneveznem. Az idei előadással más volt a helyzet. Ezúttal az esemény előadóiról, helyszínéről, műsoráról nekem kellett gondoskodnom. Az egykori előadókból csak a Magyar Rádió énekkara ugyanaz, a zenekar a kiegészített Budapesti Vonósok, a szólisták pedig Wiedemann Bernadett és Bándi János lesznek.
– Ez a mű, Brahms Német requiemjéhez hasonlóan, nem szövegében, csak mondanivalójában utal az egyházi szertartásra.
– Maga a Magyar requiem nem liturgikus szövegre készült. Jelen esetben a mű szövege hat költő – Gömöri György, Sinka István, Vas István, Fodor András, Füst Milán, Nagy Gáspár – verseiből áll össze, amelyeket az 1956, te csillag című kötetből válogattam. A liturgikus gyászmiseszöveg egy mondata is helyet kap, mintegy emblémaszerűen, az utolsó versbe rejtve: „Requiem aeternam dona eis Domine!” A műnek egy pontján, katartikus pillanatban, székelyföldi népdal is megszólal egy szál énekhangon, zenekari kíséret nélkül: „Árva vagyok, nincs gyámolom / Még a vizet is gyászolom. / Árva vagyok, mint a madár / Ki a felhőn odafent jár.” Máshol pedig a hangszeres kíséretben jelenik meg két népdal. Az egyik a Meghalok, meghalok, még beteg sem vagyok kezdetű zoborvidéki népdal, amelyet Kodály két csodálatos női kari művében is feldolgozott, másodjára 1957-ben.
– A ma esti hangversenyen a Magyar requiem előtt számos, egymás mellett ritkán hallható mű szólal meg.
– A műsor összeállításában az a szándék vezetett, hogy az 1956-os megemlékezések kapcsán sokat játszott Egmont-nyitányt mellőzve más úton induljak el. Inkább az ünnep gondolatkörébe hangulatukban illeszkedő műveket szedtem csokorba. Elsőnek Haydn La passione-ként ismet f-moll szimfóniáját választottam, hozzá Liszt Funérailles című zongoraművét és Puccini Krizantémok című, barátja elvesztését gyászoló vonósdarabját társítottam. Liszt zongoraműve nemcsak hangulatilag, hanem programjában is szerves része a műsornak, hiszen az alkotás a magyar szabadságharc leverésének hírére készült. A második részben Janácek Elhagyatott ösvényen című zongoraciklusából kiragadott, általam vonószenekarra átírt három tételt hallhatjuk.