A gyásztól eljutni a megbocsátásig

Tíz esztendő után ma újra megszólal Nógrádi Péter Magyar requiem című, 1956 emlékére komponált műve.

2016. 09. 19. 11:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tíz év után szólal meg újra Magyar requiem című műve. Másképp szól ennyi idő után?
– Az idei bemutató az Ars Sacra fesztivál kérése volt. A szervezők közül többen ott voltak tíz évvel ezelőtt az ősbemutatón az Olasz Intézetben, ahol a Magyar Rádió Zenei Együttesei, Meláth Andrea és Molnár András énekes szólisták közreműködésével előadta a Magyar requiemet. Akkor nem volt vele sok dolgom, a mű a Németh László Alapítvány pályázatának díjnyertes darabja volt, a bemutatását az MR együttesei vállalták. Nekem csak a szólistákat kellett megneveznem. Az idei előadással más volt a helyzet. Ezúttal az esemény előadóiról, helyszínéről, műsoráról nekem kellett gondoskodnom. Az egykori előadókból csak a Magyar Rádió énekkara ugyanaz, a zenekar a kiegészített Budapesti Vonósok, a szólisták pedig Wiedemann Bernadett és Bándi János lesznek.

– Ez a mű, Brahms Német requiemjéhez hasonlóan, nem szövegében, csak mondanivalójában utal az egyházi szertartásra.
– Maga a Magyar requiem nem liturgikus szövegre készült. Jelen esetben a mű szövege hat költő – Gömöri György, Sinka István, Vas István, Fodor András, Füst Milán, Nagy Gáspár – verseiből áll össze, amelyeket az 1956, te csillag című kötetből válogattam. A liturgikus gyászmiseszöveg egy mondata is helyet kap, mintegy emblémaszerűen, az utolsó versbe rejtve: „Requiem aeternam dona eis Domine!” A műnek egy pontján, katartikus pillanatban, székelyföldi népdal is megszólal egy szál énekhangon, zenekari kíséret nélkül: „Árva vagyok, nincs gyámolom / Még a vizet is gyászolom. / Árva vagyok, mint a madár / Ki a felhőn odafent jár.” Máshol pedig a hangszeres kíséretben jelenik meg két népdal. Az egyik a Meghalok, meghalok, még beteg sem vagyok kezdetű zoborvidéki népdal, amelyet Kodály két csodálatos női kari művében is feldolgozott, másodjára 1957-ben.

– A ma esti hangversenyen a Magyar requiem előtt számos, egymás mellett ritkán hallható mű szólal meg.
– A műsor összeállításában az a szándék vezetett, hogy az 1956-os megemlékezések kapcsán sokat játszott Egmont-nyitányt mellőzve más úton induljak el. Inkább az ünnep gondolatkörébe hangulatukban illeszkedő műveket szedtem csokorba. Elsőnek Haydn La passione-ként ismet f-moll szimfóniáját választottam, hozzá Liszt Funérailles című zongoraművét és Puccini Krizantémok című, barátja elvesztését gyászoló vonósdarabját társítottam. Liszt zongoraműve nemcsak hangulatilag, hanem programjában is szerves része a műsornak, hiszen az alkotás a magyar szabadságharc leverésének hírére készült. A második részben Janácek Elhagyatott ösvényen című zongoraciklusából kiragadott, általam vonószenekarra átírt három tételt hallhatjuk.

– Azóta új művet is írt a témában, ezt majd októberben hallhatjuk. Mennyiben más ez?
– Őszi zsoltárokat idén írtam, a bemutatója október 23-án lesz Szegeden. Ezúttal más nézőpontból közelítettem meg a kérdést. Nem gyásszal zárul, amint azt a Magyar requiemmel tettem. A végkicsengés Kölcsey Ferenc 1826-os, Mohács című esszéjének felemelő gondolata: „Szedjétek össze a romokat, s tegyetek belőle mély alapot jövendő nagyságnak! Csináljátok a békesség műveit temérdekekké! Álljatok elő lángénekkel!” A művet indító Pilinszky Hasonlat és Nagy Gáspár Öröknyár – elmúltam 9 éves című versek a mély fájdalom, a reménytelenség hangján szólnak. Majd a reményt láttató ószövetségi zsoltárokon keresztül jutunk Kölcsey gondolatáig. Így az ’56 emlékére írt mű a tíz évvel ezelőtti Magyar requiemben felvetett gondolataim folytatásának tekinthető.

Nógrádi Péter művét ma este hét órakor hallhatjuk a Várkert bazárban (Budapest I. kerület, Ybl Miklós tér 2–6.) az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulójának tiszteletére rendezett ünnepi hangverseny záródarabjaként. Az Ars Sacra fesztivál részeként elhangzó, ingyenesen látogatható koncert azért is különleges, mivel programja nem a megszokott, ’56-os tematikájú műveket sorolja fel, hanem Nógrádi Péter szerkesztésében egymás mellett ritkán hallható opuszok csendülnek fel, például Liszt Ferenc Funérailles című zongoraműve, amely az 1948–49-es szabadságharc leverésének hírére készült, vagy több, hangulatában a gyászhoz kapcsolódó alkotás. A Magyar requiem egyfajta folytatásának fogható fel Nógrádi Péter idén írt Őszi zsoltárok című műve, ezt a forradalom hatvanadik évfordulója napján, október 23-án Szegeden hallhatja a közönség este hét órakor a Szegedi Nemzeti Színházban. A Magyar Művészeti Akadémia által szervezett ünnepi hangversenyen az Őszi zsoltárok mellett Kocsár Miklós Emlékképek a XX. század 50-es éveiből – vázlatok szimfonikus zenekarra, Tóth Péter Elégia – I. M. 1956 és Balassa Sándor Október virágai op. 77 című alkotása mellett a forradalom napjainak emblematikus műve, Beethoven Egmont-nyitánya hangzik el a Szegedi Szimfonikus Zenekar és a Vaszy Viktor kórus közreműködésével.

– Erre a folytatásra tudatosan készült?
– Egyáltalán nem. Amikor jelentkeztem a Németh László Alapítvány pályázatára, nem gondoltam, hogy évtizeddel később ezen az úton tovább is lehet jutni.

– Van a gondolati síkon túl zeneileg is kapocs a két mű között?
– Annyiban hasonlítanak, hogy mindkettőben megjelennek tradicionális egyházi dallamok, magyar népdalok. Ugyanakkor a két mű gondolati beállítottságának, hangvételének különbözőségét mégis fontosabbnak érzem. A fent említett, Kölcsey-gondolattal lepecsételt művel az volt a szándékom, hogy az ünnep máig tartó hatását hangsúlyozzam, nyomatékosítsam, hogy vádaskodás helyett emelt fővel idézzük meg a hatvan éve történteket: a hősök emléke, a tengernyi szenvedés egyszer végre kapjon igazi értelmet, és a megbocsátás is kifejezésre juthasson.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.